Raport IMAS: Smog – najlepiej znane przez Polaków pojęcie związane z ochroną środowiska
O smogu w Polsce mówimy szeroko od kilku lat, działania i komunikacja prowadzone są zarówno na poziomie ogólnopolskim jak tez lokalnym. Media piszą i mówią o smogu regularnie. Czy ma to wpływ na wiedzę Polaków? Czy kiedy słyszymy smog, wiemy co za tym się kryje?
Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS zadał pytanie o znajomość pojęcia „smog” w ramach wielotematycznego badania sondażowego Omnibus Online, realizowanego w maju 2019 r. na reprezentatywnej nieco ponad tysiącosobowej próbie Polaków w wieku 18-65 lat. W badaniu pytano m.in. o znajomość różnych pojęć związanych z ochroną środowiska, jak ślad węglowy, OZE, czy emisja CO2. Smog okazał się zdecydowanie najlepiej znanym terminem spośród sprawdzanych w badaniu. Wyniki dotyczące pozostałych pojęć prezentujemy w innych publikacjach IMAS.
Z badania IMAS wynika, że Polacy bardzo dobrze znają pojęcie „smog”. 9 na 10 zna je przynajmniej ze słyszenia, a niemal 2/3 badanych osób w wieku 18-65 lat deklaruje, że zna je na tyle dobrze, że jest w stanie wytłumaczyć jego znaczenie.
Kto zna pojęcie „smog” najlepiej? Bardzo dobra znajomość, która pozwoliłaby innym wyjaśnić co to jest „smog” skorelowana jest z poziomem wykształcenia (deklaruje ją 54 proc. wśród osób z wykształceniem poniżej szkoły średniej, ale aż 79 proc. z wykształceniem wyższym). Różnice między grupami wieku, płci, czy wielkości miejsca zamieszkania nie są istotne. Mają za to znaczenie preferencje polityczne - zanotowano istotnie mniejszy odsetek wiedzących dobrze, co to jest „smog” wśród zwolenników PiS (62 proc.), niż w przypadku Koalicji Obywatelskiej (78,5 proc.).
Komunikacja na temat „smogu” dotarła skutecznie do różnych grup społecznych i miejsc, można ją więc prowadzić licząc na zrozumienie odbiorcy, ale jest jeszcze sporo do zrobienia. Choć tylko nieliczni Polacy w wieku 18-65 lat (mniej niż 10 proc.) nie uzyskali żadnej „kotwicy poznawczej” do gromadzenia informacji, to wciąż około 1/3 społeczeństwa nie ma wystarczającej wiedzy w tym obszarze.
Wyniki badania komentuje Krzysztof Smolnicki, prezes Fundacji Ekorozwoju i przedstawiciel Dolnośląskiego Alarmu Smogowego:
"Temat smogu, w dużej mierze dzięki działalności społecznych alarmów smogowych, przebił się do świadomości społecznej. Jesteśmy coraz bardziej świadomi zagrożenia oraz jego przyczyn. Wyzwaniem jest - jak zrozumieć rozwiązania oraz podjąć działania, a także poszerzyć problem o kwestie katastrofy klimatycznej".
O BADANIU
IMAS International (imas.pl) w dniach 10-15 maja 2019 roku przeprowadził sondaż Omnibus Online, metodą ankiety internetowej CAWI, na kwotowo-losowej próbie Polaków n=1014. Rozkład płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości i regionu (NUTS 2) zgodny z rozkładem populacji mieszkańców Polski w wieku od 18 do 65 lat.
O IMAS INTERNATIONAL
IMAS International Sp. z o.o. (imas.pl) od 1994 roku zajmuje się profesjonalnymi badaniami rynku i opinii społecznej. Prowadzi badania w Polsce i za granicą. Klientami są producenci, media, instytuty badawcze, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe. Cechami wyróżniającym jest profesjonalizm i dopasowywanie oferty do możliwości i potrzeb klienta. W ofercie ma pełen zakres metod i technik - badania face to face, CATI, CAPI, CAWI, zarówno jakościowe jak ilościowe.
Źródło: IMAS International