Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Raport FOB. Popieramy etykę, znamy społeczną odpowiedzialność biznesu
Magda Dobranowska-Wittels, ngo.pl
99% menadżerów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby firma kierowała się zasadami etycznymi w biznesie – tak wynika z Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu opracowanego we współpracy z Bankiem Światowym oraz Akademią Rozwoju Filantropii. Raport został ogłoszony podczas trwającej 6 i 7 października 2003 w Warszawie konferencji 'Odpowiedzialny Biznes. Nowa strategia rozwoju'.
- Owe 99% to wynik dość zaskakujący, biorąc pod uwagę codzienne doniesienia o aferach i przekrętach – przyznaje Małgorzata Greszta, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – I oczywiście deklaracje nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste praktyki stosowane w firmach, ale uważamy, że ważne jest, że przedsiębiorcy już mają świadomość, że o tym się mówi i zwraca uwagę na te zagadnienia.
Badaniem objęto 170 firm, które w 2002 roku znalazły się na liście dziennika „Rzeczpospolita” 500 największych przedsiębiorstw działających na rynku polskim.
Sami autorzy raportu przyznają, że są to firmy stanowiące pewną elitę wśród polskich przedsiębiorstw: osiągają dobre wyniki finansowe i mają ustabilizowaną pozycję na rynku. Ponadto firmy te stosunkowo najczęściej produkują na rynek zewnętrzny i mają zagranicznych udziałowców, czyli mają do czynienia z międzynarodowymi standardami prowadzenia interesów. Stąd jeszcze jeden wniosek płynący z wyników badań – to głównie kapitał zagraniczny jest czynnikiem wprowadzającym moralny porządek w polskiej gospodarce.
- Miło jest spojrzeć, że 99% badanych przedsiębiorców wie, że należy kierować się etyką w biznesie - komentował wyniki badań prof. Witold Orłowski, doradca ekonomiczny prezydenta RP. - Ale od stwierdzenia, że „etyka jest dobra” do stwierdzenia „ale moja sytuacja jest specyficzna i muszę postępować inaczej” – droga wcale nie jest tak daleka.
Profesor Orłowski zwrócił także uwagę na fakt, że dużym, dobrze prosperującym firmom łatwiej jest deklarować postępowanie zgodne z etycznymi zasadami. - Od właściciela małego przedsiębiorstwa jest znacznie łatwiej usłyszeć „mnie nie stać na etykę” – mówił doradca prezydenta.
W raporcie podjęto także zagadnienia znajomości wśród polskich przedsiębiorców idei społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR). Do znajomości tej koncepcji przyznały się 72% badanych (24% - zdecydowanie tak, 48% - raczej tak).
- Przedsiębiorcy nie tylko znają ideę społecznej odpowiedzialności biznesu, ale także bardzo szeroko ją rozumieją – mówi Małgorzata Greszta. – Uważają, że jest to koncepcja, która pozwala im budować dobre stosunki zarówno z klientami, jak i z pracownikami, partnerami biznesowymi, akcjonariuszami itd.
Takie podejście do tych zagadnień stawia nas w lepszym świetle niż na przykład Bułgarię, czy Rumunię, gdzie Bank Światowy przeprowadził podobne badania.
- 40% firm przebadanych w tych krajach uznało, że na przykład działania związane z ochroną środowiska czy wspieraniem rozwoju lokalnego to tylko dodatkowy koszt dla firmy i nie robią nic – mówi Piotr Mazurkiewicz, specjalista ds. CSR w Banku Światowym.
W Polsce jest zatem lepiej, ale i przed nami jeszcze wiele do zrobienia. Przede wszystkim zarówno politycy, jak i społeczeństwo powinni sobie uświadomić, że społeczna odpowiedzialność biznesu nie dotyczy tylko biznesu, ponieważ jest to sprawa wymagająca udziału wielu środowisk. A ponadto konieczne są działania zachęcające do wprowadzania idei CSR w małych i średnich przedsiębiorstwach.
- Błędne jest założenie, że CSR dotyczy tylko dużych firm. Jakie przedsiębiorstwa, jeśli nie małe i średnie, są najbliżej społeczeństwa? – tłumaczył Viscount Etienne Davignon, prezes Rady Doradców CSR Europe.— Podobnie jest z przekonaniem, że sprawy te dotyczą tylko firm międzynarodowych. CSR musi być stosowany przez firmy krajowe, bo to one obrazują stan gospodarki w danym państwie.
Odbywająca się w Warszawie 6 i 7 października 2003 konferencja pt. „Odpowiedzialny biznes. Nowa strategia rozwoju” jest częścią europejskiej kampanii propagującej społeczną odpowiedzialność biznesu. W jej ramach, w całej Europie odbywa się cykl konferencji poświęconych tym zagadnieniom. Podczas spotkania w Polsce, uczestnicy - blisko 300 przedstawicieli z 18 krajów, dyskutują m.in. o tym, co kraje kandydackie mogą wnieść w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu do Europy, a czego mogą się w Europie nauczyć.
- Już teraz, wszystkie państwa przedakcesyjne są w stanie dzielić się swoimi doświadczeniami z państwami zza wschodniej granicy – Piotr Mazurkiewicz przedstawił punkt widzenia Banku Światowego. - Jest to bardzo istotna rola, ponieważ wraz z poszerzaniem się granic UE i od tych państw oczekiwane będzie włączenie się do tego typu działań.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.