W Polsce coraz więcej jest przykładów dojrzałych rozwiązań z zakresu odpowiedzialności społecznej biznesu – tak wynika z opublikowanego właśnie Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2005. Dobre przykłady” to już czwarta edycja raportu, który zawiera wybór 60 najciekawszych praktyk realizowanych przez firmy w miejscu pracy, w relacjach z klientami i społeczeństwem.
Główną częścią Raportu są dobre
przykłady działań prowadzonych przez biznes. Najwięcej – 27 –
praktyk znalazło się w obszarze „Biznes a społeczeństwo”. 33
przykłady dotyczą miejsca pracy i funkcjonowania firmy na rynku, z
czego aż 21 praktyk dotyczy działań wobec pracowników, a pozostałe
12 – rynku.
Z raportu wynika, że ciągle
jeszcze, jeśli chodzi o wdrażanie strategii CSR (Corporate Social
Responsibility – społecznej odpowiedzialności biznesu) na polskim
rynku dominują międzynarodowe korporacje. Ale, zdaniem Oksany
Świerczyńskiej z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, nie znaczy, to że
polskie – małe i średnie firmy w ogóle nie podejmują tego
tematu.
- Ich działania są jeszcze nie do
końca rozpoznane, ale istnieją – mówiła podczas prezentacji Raportu
i zapewniała, że do FOB spływa coraz więcej przykładów dobrych
praktyk także z tego segmentu polskiego rynku. - Jest mnóstwo
średnich firm - szczególnie tych, które odniosły sukces – które
stosują zasady odpowiedzialności w swojej działalności, tylko same
nie wiedzą, że to jest odpowiedzialny biznes, ale czują
instynktownie, że to jest mądre zarządzanie.
Jednymi z tych, którzy nie
wiedzieli, że „mówią prozą”, jest opisana w raporcie firma OS3
multimedia, pomagająca kilku organizacjom pozarządowym w budowaniu
wizerunku medialnego.
- Nasze początku były partyzanckie
– przyznaje Tomasz Pruszczyński, prezes zarządu OS3 mulitmedia.
Firma – pierwotnie bardzo mała - zdecydowała się na zaangażowanie w
programy społeczne głównie pod wpływem swoich pracowników – ludzi z
pasją, jak ich określa T. Pruszczyński.
Wnioski płynące z Raportu
„Odpowiedzialny biznes w Polsce 2005. Dobre przykłady” zbieżne są z
wynikami badań przeprowadzonych przez Bank Światowy wśród
menadżerów z Polski, Słowacji i Węgier na temat ich postaw i opinii
wobec społecznej odpowiedzialności biznesu. We wszystkich trzech
krajach za swoich głównych interesariuszy firmy uważają
akcjonariuszy, klientów i pracowników. Dopiero na czwartej pozycji
znajduje się społeczność lokalna (w tym organizacje pozarządowe).
Oznacza to, że – także w Polsce - firmy w coraz większym stopniu
stają się odpowiedzialne wobec swoich pracowników (w Polsce
procentowo nieco mniej niż w pozostałych krajach), klientów,
dostawców i partnerów biznesowych. Nieco mniej angażują się w
działania społeczne (w Polsce procentowo częściej niż na Słowacji i
na Węgrzech), ale za to tworzone programy mają coraz bardziej
strategiczny charakter.
Źródło: inf. własna, FOB