Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Maciej Kuźmicz – dziennikarz Gazety Wyborczej oraz prof. Wojciech Gasparski z Centrum Etyki Biznesu zostali pierwszymi laureatami nagrody ‘Obywatel Odpowiedzialnego Biznesu’ ustanowionej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Nagrody zostały przyznane podczas ogłaszania raportu FOB na temat odpowiedzialnego biznesu w Polsce.
Ogłoszony w tym roku raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. 100 dobrych przykładów” jest już drugą edycją raportu rocznego poświęconego zagadnieniom odpowiedzialnego biznesu w Polsce. Opisano w nim 84 firmy oraz 72 organizacje – jako dobre przykłady wprowadzania idei społecznej odpowiedzialności biznesu na grunt polski. Raport powstał na podstawie informacji podawanych przez przedstawicieli firm i organizacje pozarządowe.
- Wybór był trudny – mówiła Małgorzata Greszta, prezes Zarządu FOB, podczas prezentacji raportu. - W raporcie znalazł się tylko fragment materiałów, które zebraliśmy. Fragment, pokazujący szerokie spektrum tego, co się dzieje w Polsce w społecznej odpowiedzialności biznesu, a także jakie są tendencje.
Z raportu wynika, że rok 2003 był bardzo bogaty w wydarzenia i inicjatywy podejmowane w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu. Organizowane były liczne konferencje, inicjowano nowe programy. Przedstawiciele FOB przyznają, że paradoksalnie o społecznej odpowiedzialności biznesu stało się głośno dzięki takim głośnym aferom jak afera Rywina, czy sprawy panów Wieczerzaka i Jędrucha.
„Pojawiły się pierwsze badania, z których jasno wynika, że firmy w Polsce są już bardzo świadome wyzwań i oczekiwań w stosunku do ich zaangażowania i odpowiedzialność społeczną przestają traktować tylko i wyłącznie jako element PR. Z drugiej jednak strony, z badań konsumentów wynika, iż deklaracje menedżerów są traktowane z rezerwą i klienci coraz częściej uważnie przyglądają się firmom, poszukując tego prawdziwego oblicza. A jakie ono jest?” – pyta Małgorzata Greszta we wstępie do raportu, ale publikacja nie daje pełnej odpowiedzi na to pytanie. W raporcie bowiem znalazły się tylko dobre przykłady. Autorzy, przedkładając promocję – słusznej skądinąd – idei nad rzetelne informowanie o problemach związanych z jej realizacją w rzeczywistości, świadomie ograniczyli się tylko do pokazania pozytywnych przykładów. Jednakże Bolesław Rok, jeden z autorów raportu, przyznał, że prezentowane w publikacji firmy nie są „święte”.
- To, że pokazujemy tylko dobre przykłady nie oznacza, że nie ma złych – mówił podczas prezentacji raportu. – Także w tych samych firmach. To jest tak, jak w życiu – czasami staramy się, ale coś nie wychodzi. Ważne jest, jeśli uczymy się na błędach. Opisane przez nas firmy to także przykłady tego, jak wyciągać wnioski z błędnych decyzji. Poprzez nasz raport nie przyznajemy certyfikatów świętości.
W tym kontekście wypowiedziała się także Małgorzata Niepokulczycka z Federacji Konsumentów, która zaapelowała, aby społeczną odpowiedzialność biznesu promować w sposób odpowiedzialny.
- Zauważam rozdźwięk między deklaracjami a życiem – mówiła. – Tam, gdzie nie ma kamer i mikrofonów zachowujemy się nieodpowiedzialnie. To mi się nie podoba.
Na konieczność włączenia zagadnień związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu oraz etyką biznesu do programu nauczania na kierunkach menadżerskich zwrócił uwagę prof. Wojciech Gasparski z Centrum Etyki Biznesu.
- W tej chwili na tych kierunkach przekazuje się głównie wiedzę techniczną związaną z różnymi aspektami zarządzania. Ale działalność gospodarcza to nie automat, to są także zespoły ludzi. Potrzebna jest zatem wiedza o zarządzaniu zespołami ludzi. Bez tego debata o społecznej odpowiedzialności biznesu toczyć się będzie tylko w salonach, a w łazienkach i kuchniach będzie się działo źle – przestrzegał prof. Gasparski.
Profesor Wojciech Gasparski został także jednym z trzech pierwszych laureatów (w kategorii autorytet) nagrody ustanowionej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Obywatel Odpowiedzialnego Biznesu”. Obok niego nagrodzeni zostali także Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce (w kategorii organizacja) oraz Maciej Kuźmicz – dziennikarz Gazety Wyborczej (w kategorii dziennikarz). Nagroda została ustanowiona, aby wyróżnić te osoby i instytucje, które szczególnie angażują się w dzieło promocji społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
**********
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. 100 dobrych przykładów” jest dostępny nieodpłatnie (jedynie przy większej ilości egzemplarzy - koszty wysyłki pocztowej ponosi odbiorca). Osoby zainteresowane mogą składać zamówienia na adres biura FOB telefonicznie lub faxem: (22) 825 77 45, lub e-mailem: biuro@odpowiedzialnybiznes.pl.
- Wybór był trudny – mówiła Małgorzata Greszta, prezes Zarządu FOB, podczas prezentacji raportu. - W raporcie znalazł się tylko fragment materiałów, które zebraliśmy. Fragment, pokazujący szerokie spektrum tego, co się dzieje w Polsce w społecznej odpowiedzialności biznesu, a także jakie są tendencje.
Z raportu wynika, że rok 2003 był bardzo bogaty w wydarzenia i inicjatywy podejmowane w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu. Organizowane były liczne konferencje, inicjowano nowe programy. Przedstawiciele FOB przyznają, że paradoksalnie o społecznej odpowiedzialności biznesu stało się głośno dzięki takim głośnym aferom jak afera Rywina, czy sprawy panów Wieczerzaka i Jędrucha.
„Pojawiły się pierwsze badania, z których jasno wynika, że firmy w Polsce są już bardzo świadome wyzwań i oczekiwań w stosunku do ich zaangażowania i odpowiedzialność społeczną przestają traktować tylko i wyłącznie jako element PR. Z drugiej jednak strony, z badań konsumentów wynika, iż deklaracje menedżerów są traktowane z rezerwą i klienci coraz częściej uważnie przyglądają się firmom, poszukując tego prawdziwego oblicza. A jakie ono jest?” – pyta Małgorzata Greszta we wstępie do raportu, ale publikacja nie daje pełnej odpowiedzi na to pytanie. W raporcie bowiem znalazły się tylko dobre przykłady. Autorzy, przedkładając promocję – słusznej skądinąd – idei nad rzetelne informowanie o problemach związanych z jej realizacją w rzeczywistości, świadomie ograniczyli się tylko do pokazania pozytywnych przykładów. Jednakże Bolesław Rok, jeden z autorów raportu, przyznał, że prezentowane w publikacji firmy nie są „święte”.
- To, że pokazujemy tylko dobre przykłady nie oznacza, że nie ma złych – mówił podczas prezentacji raportu. – Także w tych samych firmach. To jest tak, jak w życiu – czasami staramy się, ale coś nie wychodzi. Ważne jest, jeśli uczymy się na błędach. Opisane przez nas firmy to także przykłady tego, jak wyciągać wnioski z błędnych decyzji. Poprzez nasz raport nie przyznajemy certyfikatów świętości.
W tym kontekście wypowiedziała się także Małgorzata Niepokulczycka z Federacji Konsumentów, która zaapelowała, aby społeczną odpowiedzialność biznesu promować w sposób odpowiedzialny.
- Zauważam rozdźwięk między deklaracjami a życiem – mówiła. – Tam, gdzie nie ma kamer i mikrofonów zachowujemy się nieodpowiedzialnie. To mi się nie podoba.
Na konieczność włączenia zagadnień związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu oraz etyką biznesu do programu nauczania na kierunkach menadżerskich zwrócił uwagę prof. Wojciech Gasparski z Centrum Etyki Biznesu.
- W tej chwili na tych kierunkach przekazuje się głównie wiedzę techniczną związaną z różnymi aspektami zarządzania. Ale działalność gospodarcza to nie automat, to są także zespoły ludzi. Potrzebna jest zatem wiedza o zarządzaniu zespołami ludzi. Bez tego debata o społecznej odpowiedzialności biznesu toczyć się będzie tylko w salonach, a w łazienkach i kuchniach będzie się działo źle – przestrzegał prof. Gasparski.
Profesor Wojciech Gasparski został także jednym z trzech pierwszych laureatów (w kategorii autorytet) nagrody ustanowionej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Obywatel Odpowiedzialnego Biznesu”. Obok niego nagrodzeni zostali także Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce (w kategorii organizacja) oraz Maciej Kuźmicz – dziennikarz Gazety Wyborczej (w kategorii dziennikarz). Nagroda została ustanowiona, aby wyróżnić te osoby i instytucje, które szczególnie angażują się w dzieło promocji społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
**********
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. 100 dobrych przykładów” jest dostępny nieodpłatnie (jedynie przy większej ilości egzemplarzy - koszty wysyłki pocztowej ponosi odbiorca). Osoby zainteresowane mogą składać zamówienia na adres biura FOB telefonicznie lub faxem: (22) 825 77 45, lub e-mailem: biuro@odpowiedzialnybiznes.pl.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.