Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Przyszłość Domów Pomocy Społecznej
oprac. na podst. inf. pras. Karolina Pszczoła (wolontariuszka www.pomocspoleczna.ngo.pl)
Zmienione 1 stycznia 2004 i potwierdzone w nowej ustawie o pomocy społecznej zasady finansowania pobytu w domach pomocy społecznej, to ciągle gorący temat. Ostatnia prasowa odsłona dyskusji o skuteczności przyjętych rozwiązań miała miejsce pod koniec wakacji. Przypominamy wywiad z Cezarym Miżejewskim, wiceministrem polityki społecznej, który ukazał się 24 sierpnia 2004 r. w Gazecie Prawnej. Rozmawiano między innymi o nowym pomyśle, jakim jest ubezpieczenie pielęgnacyjne.
Kto i ile płaci za
pensjonariusza
1 maja weszła w życie nowa ustawa o pomocy społecznej. Na jej podstawie za pobyt osoby skierowanej do DPS najpierw płaci pensjonariusz, później jego rodzina, a na końcu gmina. Gmina otrzymuje środki z budżetu, ale wcale nie musi ich wydać na przebywających w domach pomocy. Zaniepokojeni są pracownicy domów, którzy obawiają się likwidacji swoich placówek, oraz rodziny potrzebujących wsparcia, zmuszone do głębokiego przemyślenia, w jaki sposób uczestniczyć w opiece nad rodzicami i dziadkami.
1 maja weszła w życie nowa ustawa o pomocy społecznej. Na jej podstawie za pobyt osoby skierowanej do DPS najpierw płaci pensjonariusz, później jego rodzina, a na końcu gmina. Gmina otrzymuje środki z budżetu, ale wcale nie musi ich wydać na przebywających w domach pomocy. Zaniepokojeni są pracownicy domów, którzy obawiają się likwidacji swoich placówek, oraz rodziny potrzebujących wsparcia, zmuszone do głębokiego przemyślenia, w jaki sposób uczestniczyć w opiece nad rodzicami i dziadkami.
Dotacje dla DPS
W rozmowie z wiceministrem padło pytanie dotyczące dotacji dla DPS i ich nieprawidłowego wykorzystania. Jeszcze w 2003 roku było tak, że środki, jakie otrzymywały gmin na finansowanie pobytu osób w placówkach, były dotacją celową. Teraz przeznaczenie ich nie jest określone. Czasami zamiast trafić do domów pomocy, są wykorzystywane np. na budowę dróg. Minister argumentował, że jest to zgodne z reformą samorządową; to samorząd podejmuje decyzję co jest potrzebne mieszkańcom. Cezary Miżejewski wolałby, aby środki na pomocą społeczną nie były wykorzystywane na inne cele. Niestety, jak twierdzi, w tej sprawie resort ma niewielki wpływ na decyzję samorządów.
W rozmowie z wiceministrem padło pytanie dotyczące dotacji dla DPS i ich nieprawidłowego wykorzystania. Jeszcze w 2003 roku było tak, że środki, jakie otrzymywały gmin na finansowanie pobytu osób w placówkach, były dotacją celową. Teraz przeznaczenie ich nie jest określone. Czasami zamiast trafić do domów pomocy, są wykorzystywane np. na budowę dróg. Minister argumentował, że jest to zgodne z reformą samorządową; to samorząd podejmuje decyzję co jest potrzebne mieszkańcom. Cezary Miżejewski wolałby, aby środki na pomocą społeczną nie były wykorzystywane na inne cele. Niestety, jak twierdzi, w tej sprawie resort ma niewielki wpływ na decyzję samorządów.
Pomoc dla osób nie kwalifikujących
się do DPS
Wiceminister przypomniał, że jedną z nieprawidłowości, którą powinny wyeliminować nowe zasady odpłatności, jest niedostateczne wykorzystanie możliwości świadczenia usług opiekuńczych i opieki środowiskowej. Otóż gminy nie chcą podejmować działań tego typu, ponieważ wiąże się to z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników. Kiedy pieniądze na pensjonariuszy DPS-ów szły z budżetu, gminy wolały skierować osobę do DPS, niż zapewnić jej pomoc np. pielęgniarki. Jeśli już pomoc była oferowana, to wykonywały ją osoby nieprzygotowane do zawodu. Jednak dobrze świadczona pomoc w miejscu zamieszkania to rozwiązania lepsze i tańsze niż umieszczanie osób wymagających wsparcia w domu pomocy społecznej. Minister podał warte naśladowania przykłady dobrze realizowanych usług opiekuńczych. Mówił o działającym w Olsztynie stowarzyszeniu " Niebieski parasol". Stowarzyszenie organizuje w środowisku lokalnym usługi, które ułatwiają codzienne życie. Jest to np. sprzątanie, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków. Aby powstała sieć pomocowa tego typu trzeba znaleźć osoby, które podejmą się realizacji zadania. Ważna jest współpraca i chęć instytucji rządowych, samorządowych, organizacji społecznych. Można przy tym wykorzystać środki europejskie (w ramach programu Equal czy Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich). Projekty w początkowej fazie powinny powstawać lokalnie, by mogły się rozwijać tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Spowoduje to wzrost zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników; powstaną miejsca pracy. Na listę profesji już wpisano nowe zawody, takie jak: opiekunka środowiskowa, asystent osoby niepełnosprawnej.
Wiceminister przypomniał, że jedną z nieprawidłowości, którą powinny wyeliminować nowe zasady odpłatności, jest niedostateczne wykorzystanie możliwości świadczenia usług opiekuńczych i opieki środowiskowej. Otóż gminy nie chcą podejmować działań tego typu, ponieważ wiąże się to z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników. Kiedy pieniądze na pensjonariuszy DPS-ów szły z budżetu, gminy wolały skierować osobę do DPS, niż zapewnić jej pomoc np. pielęgniarki. Jeśli już pomoc była oferowana, to wykonywały ją osoby nieprzygotowane do zawodu. Jednak dobrze świadczona pomoc w miejscu zamieszkania to rozwiązania lepsze i tańsze niż umieszczanie osób wymagających wsparcia w domu pomocy społecznej. Minister podał warte naśladowania przykłady dobrze realizowanych usług opiekuńczych. Mówił o działającym w Olsztynie stowarzyszeniu " Niebieski parasol". Stowarzyszenie organizuje w środowisku lokalnym usługi, które ułatwiają codzienne życie. Jest to np. sprzątanie, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków. Aby powstała sieć pomocowa tego typu trzeba znaleźć osoby, które podejmą się realizacji zadania. Ważna jest współpraca i chęć instytucji rządowych, samorządowych, organizacji społecznych. Można przy tym wykorzystać środki europejskie (w ramach programu Equal czy Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich). Projekty w początkowej fazie powinny powstawać lokalnie, by mogły się rozwijać tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Spowoduje to wzrost zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników; powstaną miejsca pracy. Na listę profesji już wpisano nowe zawody, takie jak: opiekunka środowiskowa, asystent osoby niepełnosprawnej.
Jakie będzie źródło
finansowania?
Oprócz pieniędzy unijnych powstanie stabilne źródło finansowania. Trwają przygotowania dokumentu "Krajowy Plan Działania na rzecz Integracji Społecznej" (obecnie, październik 2004, Krajowy Plan Działania jest już gotowy, przyp. red.). Krajowy Plan Działania na rzecz Integracji Społecznej to dokument przygotowywany przez każde państwo członkowskie UE, zawierający ocenę sytuacji społeczno-ekonomicznej kraju, określający cele polityki integracji społecznej i sposób ich realizacji. W ramach tego mechanizmu podstawowe cele dla wszystkich krajów są uzgadniane wspólnie, a następnie przekładane na strategie poszczególnych państw. Plan postuluje stworzenie solidnej podstawy ubezpieczeniowej, dla zapewnienia środków na opiekę.
Oprócz pieniędzy unijnych powstanie stabilne źródło finansowania. Trwają przygotowania dokumentu "Krajowy Plan Działania na rzecz Integracji Społecznej" (obecnie, październik 2004, Krajowy Plan Działania jest już gotowy, przyp. red.). Krajowy Plan Działania na rzecz Integracji Społecznej to dokument przygotowywany przez każde państwo członkowskie UE, zawierający ocenę sytuacji społeczno-ekonomicznej kraju, określający cele polityki integracji społecznej i sposób ich realizacji. W ramach tego mechanizmu podstawowe cele dla wszystkich krajów są uzgadniane wspólnie, a następnie przekładane na strategie poszczególnych państw. Plan postuluje stworzenie solidnej podstawy ubezpieczeniowej, dla zapewnienia środków na opiekę.
Ubezpieczenia pielęgnacyjne
Zdaniem wiceministra najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie środków ubezpieczeniowych (czyli z nowego ubezpieczenia pielęgnacyjnego ) i środków z budżetu samorządu na opiekę pielęgnacyjną. Każdy płaciłby składkę, z której finansowano by pomoc. To jednak dopiero pomysł. Ustawa wprowadzająca takie ubezpieczenie może zacząć obowiązywać na początku 2007 roku. Cezary Miżejewski zdaje sobie jednak sprawę, że takie rozwiązanie budzi wątpliwości. Wprowadzenie kolejnej obowiązkowej składki to podwyższenie kosztów pracy i prowadzenia działalności gospodarczej.
Zdaniem wiceministra najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie środków ubezpieczeniowych (czyli z nowego ubezpieczenia pielęgnacyjnego ) i środków z budżetu samorządu na opiekę pielęgnacyjną. Każdy płaciłby składkę, z której finansowano by pomoc. To jednak dopiero pomysł. Ustawa wprowadzająca takie ubezpieczenie może zacząć obowiązywać na początku 2007 roku. Cezary Miżejewski zdaje sobie jednak sprawę, że takie rozwiązanie budzi wątpliwości. Wprowadzenie kolejnej obowiązkowej składki to podwyższenie kosztów pracy i prowadzenia działalności gospodarczej.
Więcej:
Izabela Rakowska, "Chcemy wprowadzić ubezpieczenia pielęgnacyjne", Gazeta Prawna, 24
sierpnia 2004 r.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.