Podczas tegorocznego Przystanku Woodstock Poradnia Profilaktyczno Terapeutyczna z Zielonej Góry przeprowadziła udaną akcję przeciwko sprzedaży alkoholu nieletnim.
Pracownicy i wolontariusze pradni rozdali 30 tys. nalepek i ulotek, promujących umiarkowanie w używaniu alkoholu. Rozdano 160 koszulek w zamian za 6 500 deklaracji zebranych od młodych ludzi, którzy obiecywali zachowanie trzeźwości do końca koncertu i jeden dzień dłużej oraz od dorosłych, którzy zobowiązywali się do niepodawania alkoholu, nikotyny i innych substancji psychoaktywnych nieletnim do końca świata i jeden dzień dłużej. Ilość chętnych do zbierania podpisów pod deklaracjami przekraczała chwilami 200 osób. Dla wielu zabrakło deklaracji i koszulek. W Słonecznym Namiocie poradni pojawiło się łącznie ponad 30 tys. osób.
600 osób wypełniło test badający, czy ilość i sposób spożywania alkoholu (i innych substancji psychoaktywnych) nie wskazuje na uzależnienie od alkoholu. Niestety, okazało się że w 400 przypadkach potwierdzono takie niebezpieczeństwo i osoby te skierowano do różnych placówek i instytucji w kraju w zależności od miejsca zamieszkania. Była to ilość wielokrotnie przekraczająca przeciętną ilość pacjentów, przyjmowanych w ciągu dwu dni na badania przesiewowe w placówkach całego kraju.
Dzięki współpracy z Kompanią Piwowarską i PUH Olga Lipska z Koszalina, z terenu miasteczka piwnego usunięto czterech nieuczciwych sprzedawców, sprzedających alkohol nieletnim. Młodzi ludzie, którzy pili alkohol podczas koncertów często poddawani byli kontroli wieku. Nie można powiedzieć, że żaden małolat nie kupił na koncercie piwa, ale zdecydowanie było to znacznie trudniejsze niż w innych miejscach w kraju.
Patrol Pokojowy zauważył znacznie mniejszą niż w poprzednich latach ilość kufli po piwie, pozostawionych pod sceną. To z cała pewnością wpływ nie tylko różnorodnych działań prewencyjnych, ale przede wszystkim atmosfery tegorocznego koncertu i osobistej postawy Jurka Owsiaka , apelującego wielokrotnie o umiar w spożywaniu alkoholu.
Przedstawiciele Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, obecni na w Żarach i współpracujący z Poradnią, zauważyli umiarkowane spożycie alkoholu, niezwykle pokojowe nastawienie osób podchmielonych (brak agresji). Podczas podsumowania pracy zespołu zwrócono także uwagę na znakomite zabezpieczenie koncertu i profesjonalną pomoc dla osób zamroczonych alkoholem.
Na adres e-mailowy poradni przyszło kilka listów od nieletnich piszących o chęci życia w trzeźwości, potrzebie wsparcia i popierających działania Poradni.
Nie udało się jednak uniknąc take problemów. Stwarzali je przede wszystkim sprzedawcy alkoholu w Żarach. Stwierdzono dwa przypadki łamania prawa, m.in. sprzedaży wina w kartonach.
Wszystkie przedsięwzięcia podejmowane w trakcie koncertu (szkolenia i kontrole sprzedawców, promocja trzeźwości wśród uczestników, badania testowe w koncertowej poradni Słoneczny Namiot, "pierwszy kontakt" z osobami uzależnionymi i po przemocy, tysiące rozmów indywidualnych z uczestnikami w namiocie i na terenie miasteczka namiotowego) to efekt wspólnych działań organizatorów koncertu z Jurkiem Owsiakiem na czele, Jurka Rządzkiego i Poradni Profilaktyczno terapeutycznej z Zielonej Góry, Ośrodka Profilaktyczno Rozwojowego Młodzieży i Dzieci PROM z Łodzi z Witkiem Skrzypczykiem oraz Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Całość dotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu