Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
25 marca 2003 w Centrum Onkologii w Warszawie odbyło się spotkanie organizatorów wiosennych akcji promujących zdrowy styl życia. Trwają już przygotowania do happeningu z okazji Światowego Dnia Bez Tytoniu, który zapoczątkuje ogólnopolską akcję '5 razy dziennie warzywa i owoce'.
W związku z przygotowaniami do Światowego Dnia Zdrowia (7 kwietnia), Światowego Dnia Bez Tytoniu (31 maja) oraz akcji „5 razy dziennie warzywa i owoce" (2 - 8 czerwca 2003) w Centrum Onkologii - Instytucie im. Marii Skłodowskiej-Curie odbyło się spotkanie organizatorów wiosennych akcji promujących zdrowy styl życia. Wzięło w nim udział około 250 przedstawicieli stacji sanitarno-epidemiologicznych, placówek służby zdrowia, samorządów lokalnych oraz innych instytucji i organizacji społecznych z całego kraju, które od lat organizują akcje zdrowotne w swoim środowisku.
Znaczna część spotkania poświęcona została organizacji akcji „5 razy dziennie warzywa i owoce” oraz rozpoczynającemu tę akcję happeningowi z okazji Światowego Dnia Bez Tytoniu. Akcja rozpocznie się w Warszawie happeningiem 31 maja i będzie w sumie trwała 2 tygodnie: w dniach 2 - 8 czerwca oraz jesienią, także przez cały tydzień. W ramach akcji zostanie zorganizowany ogólnopolski konkurs promujący zdrowe odżywianie.
Sporo miejsca poświęcono problemom związanym z paleniem tytoniu. Tłem dla wszystkich wystąpień była prelekcja prof. Witolda Zatońskiego na temat zmian w sytuacji zdrowotnej Polaków.
„Tak - przed wejściem do Europy rzuć palenie" było mottem pierwszej części poświęconej zmianom legislacyjnym oraz sytuacji zdrowotnej w Polsce. Dr Seweryn Jurgielaniec, zastępca głównego inspektora sanitarnego, przekazał informacje na temat nowelizacji Ustawy i Rozporządzenia Ministra Zdrowia o szkodliwości używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Międzynarodowe starania mające na celu walkę z następstwami nałogu tytoniowego zaprezentowała Beata Zagańczyk, doradca ministra, która streściła efekty pracy Międzynarodowej Grupy Negocjacyjnej Światowej Organizacji Zdrowia. Grupa ta zakończyła swoje działania, a ich owocem jest podpisana 1 marca 2003 w Genewie przez 194 delegacje z całego świata Konwencja o Walce z Tytoniem WHO.
Celem ustanowienia Konwencji jest redukcja popytu i podaży na wyroby tytoniowe poprzez wpływ na reklamę, promocję, pakowanie i etykietowanie wyrobów tytoniowych, ograniczenie działań sponsoringowych prowadzonych przez przemysł tytoniowy oraz wyeliminowanie sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim oraz nielegalnego handlu tymi wyrobami Konwencja kładzie też nacisk na prowadzenie działań edukacyjnych, szkoleniowych mających na celu kształtowanie świadomości społecznej w zakresie szkodliwego wpływu tytoniu na zdrowie. Reguluje także kwestie owiązane z międzynarodową współpraca naukową, techniczną, prawną i finansową.
Podczas spotkania poruszona została także kwestia wpływu środków przekazu na postawy społeczne. Jest to związane z hasłem tegorocznego Światowego Dnia Bez Tytoniu: „Moda i film wolne od tytoniu". To właśnie przede wszystkim moda i film odpowiedzialne są za lansowanie szkodliwych postaw, prezentując modelki i aktorów spożywających wyroby tytoniowe. Product placement jest formą promocji bardzo często wykorzystywaną przez firmy tytoniowe. Nie tylko uniemożliwia to ograniczenie plagi, jaką jest palenie, ale przyczynia się do jej rozwoju - poprzez promowanie mody na palenie wśród młodzieży, która najbardziej podatna jest na wpływ wzorców prezentowanych przez swoich idoli.
Jak zauważyła Jolanta Smolis (Centrum Onkologii) ważną i pozytywną rolę w edukacji zdrowotnej mogą odgrywać seriale telewizyjne. Postacie pojawiające się w nich cieszą się dużym autorytetem, a przez to mają ogromną siłę oddziaływania. Polskie telenowele nie epatują widza, jak niektóre filmy sensacyjne, pełnymi emocji ujęciami, w których silny, atrakcyjny bohater pozytywny sięga po papierosa. Zamiast tego edukują i promują zdrowy styl życia. Stanowisko to poparł Karol Strasburger, który opisał (na szczęście odchodzący już powoli do lamusa) obraz artysty z papierosem i butelką alkoholu w ręku. Jak podkreślił aktor, jego koledzy nie są zmuszani do palenia przed kamerą. Jest to ich własny wybór. Przypomniał, że ciąży na nich duża odpowiedzialność za zdrowie oraz życie swoich widzów. Na szczęście coraz częściej aktorzy spotykają się w siłowniach, na kortach, pływalniach oraz na stokach narciarskich. Jest to przejawem popularnego trendu w środowisku artystów do prowadzenia zdrowego trybu życia. Jak powiedział sam aktor „modą się stało, aby być zdrowym i sprawnym".
Pozytywne wzorce prozdrowotne zaprezentowano na przykładzie Funduszu Wczasów Pracowniczych oraz Chojnic. FWP prowadzi od kilku lat akcję popularyzującą zdrowy styl życia: pokoje dla niepalących wczasowiczów, turnusy dla rzucających palenie, dieta bogata w warzywa i owoce. Chojnice, reprezentowane przez Katarzynę Karpus i Marka Wituszyńskiego, przedstawiły dokonania swojej społeczności w propagowaniu zdrowego stylu życia poprzez edukację ekologiczną, walkę z otyłością i paleniem, organizowanie zajęć sportowych, akcje promujące spożywanie większych ilości warzyw i owoców, szczególnie w przedszkolach i szkołach.
Dodatkowe informacje:
Jolanta Smolis, Fundacja „Promocja Zdrowia", tel. (22) 546 20 13. fax (022) 546 27 57
e-mail: smolis@promocjazdrowia.pl.
Znaczna część spotkania poświęcona została organizacji akcji „5 razy dziennie warzywa i owoce” oraz rozpoczynającemu tę akcję happeningowi z okazji Światowego Dnia Bez Tytoniu. Akcja rozpocznie się w Warszawie happeningiem 31 maja i będzie w sumie trwała 2 tygodnie: w dniach 2 - 8 czerwca oraz jesienią, także przez cały tydzień. W ramach akcji zostanie zorganizowany ogólnopolski konkurs promujący zdrowe odżywianie.
Sporo miejsca poświęcono problemom związanym z paleniem tytoniu. Tłem dla wszystkich wystąpień była prelekcja prof. Witolda Zatońskiego na temat zmian w sytuacji zdrowotnej Polaków.
„Tak - przed wejściem do Europy rzuć palenie" było mottem pierwszej części poświęconej zmianom legislacyjnym oraz sytuacji zdrowotnej w Polsce. Dr Seweryn Jurgielaniec, zastępca głównego inspektora sanitarnego, przekazał informacje na temat nowelizacji Ustawy i Rozporządzenia Ministra Zdrowia o szkodliwości używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Międzynarodowe starania mające na celu walkę z następstwami nałogu tytoniowego zaprezentowała Beata Zagańczyk, doradca ministra, która streściła efekty pracy Międzynarodowej Grupy Negocjacyjnej Światowej Organizacji Zdrowia. Grupa ta zakończyła swoje działania, a ich owocem jest podpisana 1 marca 2003 w Genewie przez 194 delegacje z całego świata Konwencja o Walce z Tytoniem WHO.
Celem ustanowienia Konwencji jest redukcja popytu i podaży na wyroby tytoniowe poprzez wpływ na reklamę, promocję, pakowanie i etykietowanie wyrobów tytoniowych, ograniczenie działań sponsoringowych prowadzonych przez przemysł tytoniowy oraz wyeliminowanie sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim oraz nielegalnego handlu tymi wyrobami Konwencja kładzie też nacisk na prowadzenie działań edukacyjnych, szkoleniowych mających na celu kształtowanie świadomości społecznej w zakresie szkodliwego wpływu tytoniu na zdrowie. Reguluje także kwestie owiązane z międzynarodową współpraca naukową, techniczną, prawną i finansową.
Podczas spotkania poruszona została także kwestia wpływu środków przekazu na postawy społeczne. Jest to związane z hasłem tegorocznego Światowego Dnia Bez Tytoniu: „Moda i film wolne od tytoniu". To właśnie przede wszystkim moda i film odpowiedzialne są za lansowanie szkodliwych postaw, prezentując modelki i aktorów spożywających wyroby tytoniowe. Product placement jest formą promocji bardzo często wykorzystywaną przez firmy tytoniowe. Nie tylko uniemożliwia to ograniczenie plagi, jaką jest palenie, ale przyczynia się do jej rozwoju - poprzez promowanie mody na palenie wśród młodzieży, która najbardziej podatna jest na wpływ wzorców prezentowanych przez swoich idoli.
Jak zauważyła Jolanta Smolis (Centrum Onkologii) ważną i pozytywną rolę w edukacji zdrowotnej mogą odgrywać seriale telewizyjne. Postacie pojawiające się w nich cieszą się dużym autorytetem, a przez to mają ogromną siłę oddziaływania. Polskie telenowele nie epatują widza, jak niektóre filmy sensacyjne, pełnymi emocji ujęciami, w których silny, atrakcyjny bohater pozytywny sięga po papierosa. Zamiast tego edukują i promują zdrowy styl życia. Stanowisko to poparł Karol Strasburger, który opisał (na szczęście odchodzący już powoli do lamusa) obraz artysty z papierosem i butelką alkoholu w ręku. Jak podkreślił aktor, jego koledzy nie są zmuszani do palenia przed kamerą. Jest to ich własny wybór. Przypomniał, że ciąży na nich duża odpowiedzialność za zdrowie oraz życie swoich widzów. Na szczęście coraz częściej aktorzy spotykają się w siłowniach, na kortach, pływalniach oraz na stokach narciarskich. Jest to przejawem popularnego trendu w środowisku artystów do prowadzenia zdrowego trybu życia. Jak powiedział sam aktor „modą się stało, aby być zdrowym i sprawnym".
Pozytywne wzorce prozdrowotne zaprezentowano na przykładzie Funduszu Wczasów Pracowniczych oraz Chojnic. FWP prowadzi od kilku lat akcję popularyzującą zdrowy styl życia: pokoje dla niepalących wczasowiczów, turnusy dla rzucających palenie, dieta bogata w warzywa i owoce. Chojnice, reprezentowane przez Katarzynę Karpus i Marka Wituszyńskiego, przedstawiły dokonania swojej społeczności w propagowaniu zdrowego stylu życia poprzez edukację ekologiczną, walkę z otyłością i paleniem, organizowanie zajęć sportowych, akcje promujące spożywanie większych ilości warzyw i owoców, szczególnie w przedszkolach i szkołach.
Dodatkowe informacje:
Jolanta Smolis, Fundacja „Promocja Zdrowia", tel. (22) 546 20 13. fax (022) 546 27 57
e-mail: smolis@promocjazdrowia.pl.
Źródło: Twenty Four Seven PR
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.