Przygotowani do zmian i elastyczni na rynku pracy – pracownicy w badaniu Monitor Rynku Pracy Randstad
Wyniki Monitora Rynku Pracy przeprowadzonego przez Randstad w lutym br. korespondują ze względnie dużą rotacją na polskim rynku pracy, na którym od kilku lat blisko jedną trzecią stanowią pracownicy zakontraktowani czasowo, robotnicy sezonowi lub osoby pracujące w oparciu o umowy cywilno-prawne. Niespełna jedna trzecia respondentów zmieniła pracę w ciągu pół roku przed badaniem, przy czym wśród powodów zmian pracy przeważała restrukturyzacja po stronie pracodawcy, a nie jak w poprzednich edycjach badania osobiste ambicje i chęć poprawy warunków zatrudnienia. Co ciekawe, w warunkach umiarkowanego lub dużego subiektywnie odczuwanego ryzyka utraty pracy oraz dużego prawdopodobieństwa zatrudnienia czasowego, polscy pracownicy badani przez Randstad są przygotowani do zmian i nie boją się ich.
Rotacje na rynku pracy a praca czasowa
Nie oznacza to, że za wzrost rotacji zawodowej badanych Polaków odpowiada jedynie duży udział prac wykonywanych czasowo lub sezonowo, gdyż są kraje, w których stosunkowo niewielu respondentów zmieniło pracę w ciągu pół roku przed przeprowadzeniem badania mimo dużej liczby „czasowników” i prac zleconych na rynku (Hiszpania – niespełna 15% rotacja), są też takie, w których widać odwrotną sytuację – relatywnie mały udział pracowników czasowych idzie w parze z wysoką rotacją (Wielka Brytania – rotacja 20%). Z pewnością jednak fakt, że obecnie jeden na trzech Polaków pracuje na umowę inną niż na czas nieokreślony, miał i ma ogromny wpływ na to, jak Polacy patrzą na kwestię zmiany pracy oraz na swoich pracodawców. Należy pamiętać, że wzrost udziału umów czasowych na polskim rynku pracy to efekt zmian następujących w najwyższym stopniu pomiędzy rokiem 2001 a 2006, a w szerszym zakresie odpowiadają za to zmiany gospodarcze zachodzące na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Zatem warunki te charakteryzują polski rynek pracy wystarczająco długo, by doprowadziło to do zmiany postrzegania ryzyka transferu zawodowego.
Jednocześnie wyniki polskiej edycji badania wskazują jednoznacznie na utrwaloną postawę gotowości do zmiany pracy – czy to w celu poprawienia warunków płacowych, czy z konieczności. Bardzo pozytywnym aspektem jest tu wzrastająca wśród ankietowanych pracowników pewność siebie – najwyraźniej oswoili się z oni obecną dynamiką polskiego rynku pracy. Prawie trzech na czterech ankietowanych wierzy, że znalazłoby podobną lub jakąkolwiek pracę w ciągu pół roku następującym po badaniu. W Hiszpanii taką postawę prezentuje mniej niż połowa badanych, a w Niemczech, które niedługo otworzą w pełni swój rynek pracy, przekonanie o możliwości rychłego znalezienia zatrudnienia ma dwóch na trzech respondentów, choć szacuje się, że na niemieckim rynku pracy jest większa dostępność wolnych miejsc pracy niż w Polsce.
Między innymi w konsekwencji tych zmian Polacy uzyskali w badaniu najwyższy w Europie indeks mobilności zawodowej – 117 punktów – tymczasem Hiszpania 100 punktów, a Niemcy zaledwie 87. Prym wśród 29 badanych krajów wiodą ciągle Indie, dla których indeks mobilności zawodowej utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie 145 punktów, a średnia dla wszystkich krajów wyniosła 106 punktów.
Jacek Męcina, doradca zarządu PKPP Lewiatan, zwraca uwagę na to, że do wysokiej mobilności zawodowej zachęcają polskich pracowników między innymi warunki gospodarcze i rosnąca samoocena pracowników. Sytuacja gospodarcza w Polsce w czasie kryzysu i po kryzysie była korzystniejsza niż w innych krajach Europy, co ośmiela do zmian zatrudnienia. W sektorze prywatnym, który w stosunku do sektora publicznego charakteryzuje się niższą stabilnością pracy, jest także obserwowana w badaniu niższa średnia satysfakcja z wykonywanej pracy, za to samoocena pracowników jest wyższa. To wzmaga zjawisko mobilności zawodowej w tym sektorze. Poza tym do mobilności zawodowej predysponują Polaków konkretne kwalifikacje i kompetencje, które mogą być udziałem respondentów w szerszym zakresie niż dla całej populacji. Internetowa forma badania wymaga od respondentów posiadania pewnych kompetencji cyfrowych, które wyznaczają konkurencyjną pozycję na rynku pracy i podwyższają szansę transferu zawodowego.
Mobilność zawodowa a migracje zarobkowe
Ponad połowa respondentów światowego Monitora Rynku Pracy twierdzi, że ma dostęp do mediów społecznościowych podczas wykonywania obowiązków zawodowych i że obecność w tych mediach może pomóc w poszukiwaniu pracy. Z Monitora Rynku Pracy wynika zaś, że stosunkowo niewielu polskich pracodawców wykorzystuje i świadomie kontroluje potencjał tych mediów. Pomimo, że prawie 2/3 respondentów posiada profile na portalach społecznościowych, ponad połowa może mieć do nich dostęp w pracy, a 40% odnosi korzyści biznesowe dzięki obecności na nich, to zaledwie 1/3 otrzymała wytyczne dotyczące prezentacji swojej osoby w kontekście wizerunku pracodawcy. Pracodawcy powinni być również świadomi, że ich wizerunek coraz częściej weryfikowany jest przez potencjalnych pracowników przy wykorzystaniu informacji pozyskanych za pośrednictwem mediów społecznych.
Pobierz
-
201011090945400388
600611_201011090945400388 ・38.72 kB
-
201101252117050744
619070_201101252117050744 ・38.72 kB
Źródło: bezrobocie.org.pl