Chociaż o przedsiębiorstwach społecznych często się słyszy, tak dla niektórych dokładna rola i znaczenie takich organizacji nadal może być enigmatyczna. Zazwyczaj, kiedy się o nich wspomina, od razu pojawiają się dwa pytania - czym jest przedsiębiorstwo społeczne, oraz czy przekształcenie się w nie jest opłacalne dla mojej organizacji?
Zacznijmy od definicji. Przedsiębiorstwo społeczne, to organizacja lub inicjatywa, która łączy ze sobą rządowy program non profit z rynkowym podejściem biznesowym. Gwoli ścisłości – tak, te organizacje pozarządowe, sprzedając swoje towary lub usługi, wypełniają misję swojej organizacji, jednocześnie generując przychód, bez względu na branżę, w której działają. Brzmi znajomo? Oczywiście! Opis idealnie pasuje do organizacji… for-profit. Główna różnica polega jednak na tym, iż przedsiębiorstwom for-profit zależy na zysku i zwrocie inwestycji, natomiast organizacja non profit, osiągniecie swojego celu mierzy poprzez siłę uzyskanych przez kampanię, projekt wpływów.
Zazwyczaj w tym miejscu pada kolejne pytanie. Czy wszystkie moje projekty, które dają dochód mojej organizacji automatycznie świadczą o tym, że stała się już przedsiębiorstwem społecznym? Zawsze istnieje jakiś drobny element przedsiębiorstwa społecznego w organizacji, nawet non profit, która generuje dochód. Głównym elementem rozróżniającym te dwa otoczenia są dodatkowe źródła dochodu, których zwykła organizacje po prostu nie posiada. Przykład? Proszę bardzo.
Wyobraźmy sobie kino, które sprzedaje bilety na seans. Jeśli to jest jedyną działalnością przedsiębiorstwa, to nie jest ono przedsiębiorstwem społecznym. Jeśli natomiast oprócz sprzedaży, kino zajmuje się szkoleniami zarządu korporacji, tak, aby potrafili oni wyprowadzić swoje firmy na prostą. To to już jest inicjatywą przedsiębiorstwa społecznego.
Najważniejsze przy próbie przekształcenia okazują się pytania, na które należy sobie odpowiedzieć, aby ocenić, czy naprawdę jest warto.
Misja organizacji – Czy reorganizacja pozytywnie wpłynie na wypełnianą przez nią misję? Czy przekształcenie będzie miało wpływ na program Waszej organizacji? Jaki cel pragniecie osiągnąć po przeobrażeniu?
Możliwości przerobowe – Czy Wasza organizacja posiada możliwości przerobowe, aby zbadać i dostosować się do nowego programu? Jakie atuty, które mogłyby przydać się po transformacji posiadacie? Jakie umiejętności i doświadczenie posiadacie? Jak wywieralibyście nacisk na Wasze obecne związki, reputację?
Możliwości finansowe – Czy posiadacie odpowiednie zaplecze finansowe? Czy będziecie mogli zainwestować w Waszą inicjatywę? Przed rozpoczęciem zmian przeanalizujcie swoją obecną sytuację finansową, budżet i przepływ gotówki.
Szansa na zaistnienie na rynku – Jak przemiana wpłynie na Waszą pozycję na rynku? Czy na Waszą nową usługę, towar jest stałe zapotrzebowanie na rynku? Jak silna jest konkurencja? Jak komunikować przemianę? Jakimi kanałami?
W zależności od odpowiedzi, których sobie udzieliliście, powinniście wstępnie wiedzieć, czy nadal warto jest rozważać opcję przeobrażenia z organizacji non profit na przedsiębiorstwo społeczne. To może być kolejny krok na drodze do sukcesu Waszej organizacji, ale nie musi. Zmiana nie rozwiąże Waszych wszystkich problemów finansowych, może je jednak pogorszyć.
Źródło: Nonprofits Assistance Fund