80% przedsiębiorstw tradycyjnych deklaruje posiadanie strategii w swoich firmach. 90% przeprowadza regularnie analizy przepływu środków – koszty, przychody. 2/3 firm posiada modele kompetencyjne lub planuje je wdrożyć, a 73% posiada osobną komórkę do marketingu. Nie od dziś wiadomo, że u podstaw kariery tradycyjnych przedsiębiorstw (firm) leży umiejętne nimi zarządzanie. Jak natomiast w kwestii zarządzania wypadają przedsiębiorstwa społeczne?
Przedsiębiorstwa społeczne swoje przychody przeznaczają na finansowanie statutowych celów społecznych (misji). Dla zapewnienia możliwości tych działań prowadzą także działalność gospodarczą. Z rodzajów przedsiębiorstw społecznych w tym spółdzielni socjalnych, zakładów aktywności zawodowej, organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą, niniejsze dane odnoszą się właśnie do tych ostatnich. W niniejszym artykule pojęcia przedsiębiorstwa społeczne i organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą stosowane są jednak zamiennie.
Działając na gruncie III sektora, Fundacja NIWA Edukacji Rozwoju przeprowadziła w Wielkopolsce pierwszą, kompleksową diagnozę stanu zarządzania w przedsiębiorstwach społecznych - organizacjach pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą. Diagnoza poruszała w szczególności kwestie koordynowania działań w organizacji, zarządzania finansami i kadrą oraz komunikowania. Jak więc w Wielkopolsce przedstawia się stan zarządzania tego rodzaju przedsiębiorstwem społecznym? Oto przykładowe wyniki!
Powód zarejestrowania działalności gospodarczej przez organizacje pozarządowe? Blisko 60% badanych podmiotów wskazało, że prowadzi działalność gospodarczą, by móc zarabiać dodatkowe środki na działania statutowe, uniezależnić się od innych źródeł finansowania (39%), a także by zapewnić wkład własny do swoich projektów (25%). Działalność stanowi jednak dopiero 4 z kolei źródło finansowania organizacji.
Dotychczasowa wiedza nt. tego rodzaju przedsiębiorstw społecznych (m.in. dane stowarzyszenia Klon Jawor czy Centrum Badań nad Społeczeństwem Obywatelskim) potwierdza znaczenia działalności gospodarczej dla organizacji pozarządowych. W Polsce tę lub odpłatną działalność prowadzi co 7 organizacja, a 51% badanych organizacji prowadzących działalność gospodarczą chce ją nadal rozwijać.
Badania pokazały, że prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwa społeczne ograniczają jednak podstawowe kwestie związane właśnie z zarządzaniem tj.:
- trudności w planowaniu działań w organizacji
Tymczasem co 5. przedsiębiorstwo społeczne nie planuje działań strategicznie - długofalowo, a koordynowanie organizacji w praktyce sprowadza się do koordynacji i monitoringu bieżących działań lub do planowania projektów. W organizacjach pozarządowych dostrzegalny jest brak uporządkowanej struktury funkcjonowania za wyjątkiem elementów, narzuconych polskim prawem, regulujących funkcjonowanie organizacji. Poza tym w większości przypadków nie ma podziału kompetencji, np. pomiędzy członków zarządu. Powodem takiego stanu rzeczy jest mała wiedza przedstawicieli organizacji w tym temacie, nieznajomości narzędzi (np. planów, strategii), zapewniających im spójność działań, a także brak czasu na inne, niż typowo statutowe działania.
- trudności w zachowaniu płynności finansowej
Ta kwestia związana jest z zarządzaniem finansami, które w szczególności obejmuje planowanie budżetu, różnicowanie źródeł finansowania, kalkulację finansową prowadzenia działalności w kontekście zapewnienia stabilności i właśnie płynności finansowej.
Wg badań, 40% przedsiębiorstw społecznych nie planuje przychodów (źródeł finansowania), a planowanie finansów, w rozumieniu badanych, sprowadza się do przygotowywania budżetów projektowych. W 52% przypadkach obecne źródła finansowania nie wystarczają na swobodną realizację działań statutowych w organizacjach, co powoduje konieczność ich łączenia. Monitorowanie stanu finansów często rozumiane jest jako obowiązkowe sprawozdanie z działalności organizacji lub realizacji projektów, nie zaś kompleksowa analiza finansów, co w efekcie przekłada się na stosunkowo mały rozwój działalności gospodarczej.
- trudności w zarządzaniu kadrą
Obszar związany z kadrą w odniesieniu do zarządzania organizacją dotyczy z jednej strony pozyskiwania/rekrutowania pracowników i wolontariuszy, rozwoju ich kompetencji i przydzielania zadań, z drugiej zaś kwestii związanych z motywowaniem i oceną pracowników.
Wśród organizacji zauważalny jest problem z identyfikacją właściwych osób na stanowiska administracyjne, zarządcze oraz doborem pracowników/działaczy z odpowiednimi kwalifikacjami. Głównie w działania organizacji zaangażowani są wolontariusze. Stałe zatrudnienie przeważnie dotyczy wybranych rodzajów działalności gospodarczej lub udziału w realizacji projektów. Ograniczone źródła finansowania w znacznym stopniu wpływają na przypadkowość osób zajmujących się wykonywaniem zadań.
- trudności w zakresie komunikowania
Komunikowanie w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem społecznym związane jest z promowaniem, docieraniem do klientów, z informowaniem o inicjatywach podejmowanych przez organizację, w tym prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Komunikowanie dotyczy wszystkich działań w organizacji - nie tylko związanych z kwestiami projektowymi.
Tymczasem 44% wielkopolskich przedsiębiorstw społecznych nie dba o bieżące komunikowanie o swoich działaniach; komunikowanie nie jest procesem ciągłym, organizacje informują o swoim funkcjonowaniu przy okazji realizowanych projektów, zadań publicznych, nie zaś w kontekście całej organizacji, co utrudnia budowanie wizerunku przedsiębiorstw społecznych i dotarcie do odbiorców. Badania wskazują na ograniczoną wiedzę w przedsiębiorstwach społecznych w zakresie stosowania narzędzi i metod komunikowania. Ponadto połowa przedsiębiorstw społecznych nie komunikuje o działalności gospodarczej.
Więcej informacji nt. projektu oraz Modelu Zarządzania Przedsiębiorstwem Społecznym znajdziecie Państwo na stronie:
Dziękując wszystkim organizacjom pozarządowym za udział w badaniu zapraszamy do lektury raportu z badań!
Pobierz
-
Witam
Jeśli to możliwe to prosiłbym o umieszczenie wykresów dodanych jako załączniki na końcu artykułu, a także samego artykułu na portalu głównym
Dziękuję i pozdrawiam
797699_201209031942020940 ・38.72 kB
-
Gorąca prośba o zamieszczenie w miejscu gdzie jest "Budżet krok po kroku" obrazka zawierającego ten sam tekst. Prosba także o zamieszczenie artykułu w serwisie głównym ngo.pl
799953_201209111608490910 ・38.72 kB
-
201209180852410485
801409_201209180852410485 ・38.72 kB
-
201209280837070382
804934_201209280837070382 ・38.72 kB
-
201210031118230341
806047_201210031118230341 ・38.72 kB
-
201210041517510310
806638_201210041517510310 ・38.72 kB
-
201210041517510310
806638_201210041517510310 ・38.72 kB
-
Witam
Jeśli to możliwe to prosiłbym o umieszczenie wykresów dodanych jako załączniki na końcu artykułu, a także samego artykułu na portalu głównym
Dziękuję i pozdrawiam
797699_201209031942020940 ・38.72 kB
-
Gorąca prośba o zamieszczenie w miejscu gdzie jest "Budżet krok po kroku" obrazka zawierającego ten sam tekst. Prosba także o zamieszczenie artykułu w serwisie głównym ngo.pl
799953_201209111608490910 ・38.72 kB
-
201210031118230341
806047_201210031118230341 ・38.72 kB
-
201209180852410485
801409_201209180852410485 ・38.72 kB
-
201209280837070382
804934_201209280837070382 ・38.72 kB
Źródło: Centrum PISOP