Koniec roku to czas porządkowania i podsumowań. Dla księgowych, jak również dla zarządzających finansami - zazwyczaj dyrektorów - to jeden z najgorętszych okresów w całym roku. Jeszcze przed zrobieniem bilansu i ostatecznego sprawozdania należy wykonać szereg dodatkowych czynności i podjąć kilka ważnych decyzji. Pisze o tym Teresa Zagrodzka.
Wszyscy księgowi to pewnie potwierdzą, że niemożliwe jest całkowite zaksięgowanie operacji finansowych należących do roku mijającego do 31 grudnia włącznie. Zawsze pozostaną koszty, które będą dotyczyć roku mijającego, a będą faktycznie zapłacone w roku następnym: tak jest np. w przypadku opłaty za telefon, gdy rachunek telefoniczny otrzymujemy w miesiącu następnym z datą styczniową, a dotyczy on rozmów poniesionych w grudniu ubiegłego roku. Czy też pojawią się koszty, które będą należały do roku mijającego i rachunek np. do Umowy zlecenie za pracę wykonaną do 31 grudnia będzie miał datę 31 grudnia, ale wypłata wynagrodzenia będzie dokonana w styczniu roku następnego. W obydwu tych przypadkach, koszty te należą do roku minionego, chociaż zostaną wypłacone dopiero w roku następnym.
Zgodnie z zasadą równomiernego rozłożenia kosztów i przychodów do decyzji zarządzających finansami organizacji należy stwierdzenie, czy dany koszt wypłacony w roku następnym powinien być zaliczony do roku poprzedniego czy już następnego.
Analogicznie dzieje się w przypadku poniesienia kosztu w roku mijającym, który dotyczy roku przyszłego – np. został zakupiony bilet lotniczy z datą styczniową, który będzie wykorzystany w realizacji zadania z roku przyszłego. W tym przypadku mimo, iż wypłata nastąpiła w roku mijającym, to koszt powinien być zaliczony do kosztów roku następnego.
Zdarza się, że wszystkie środki, które wpłynęły na konto organizacji w danym roku stanowią jej przychody tego roku. Należy jednak zwrócić uwagę na zawartą Umowę o dotację, w ramach której otrzymujemy środki. Jeśli zgodnie z Umową dotacja jest przyznana np. na 2 lata, a całą kwotę dotacji otrzymaliśmy w pierwszym roku realizacji dotacji, to powinniśmy te środki podzielić na część, z której były finansowane koszty projektu w roku pierwszym i drugą część, z której będą finansowane koszty projektu w roku kolejnym. W księgach finansowych, zgodnie z zasadą równomiernego rozłożenia kosztów i przychodów, część dotacji wykorzystana w roku pierwszym znajdzie się na koncie przychodów, a druga część na koncie przychodów przyszłych okresów, z których tylko część będzie wykorzystana w danym roku, a pozostała w latach kolejnych. Takie przeksięgowania również są dokonywane w końcu roku.
Wiele dotacji, zwłaszcza ze środków publicznych, jest przyznawanych na okres kończący się 31 grudnia. Taki jest zwykle cykl rozliczenia środków budżetowych. Często inni sponsorzy, którzy przyznają dotacje na inne okresy również proszą o przygotowanie sprawozdania częściowego z wykorzystania dotacji na koniec roku. Jest to więc też czas sporządzania sprawozdań i rozliczeń.
2. czy sponsor wymaga przygotowania sprawozdania według swojego wzoru – czy mamy taki wzór?;
3. jaka dokumentacja uzupełniająca jest wymagana – czy są to kopie dokumentów, w jaki sposób opisane (np. „finansowane ze środków … w ramach Umowy nr …; z napisem „za zgodność z oryginałem”), czy konieczne są dowody zapłaty – jakie (kopie przelewów / wydruk z homebankingu, itd.);
Przede wszystkim należy się upewnić, na jaki okres została przyznana dotacja i jaki jest termin złożenia sprawozdania, co powinno wynikać bezpośrednio z Umowy o dotację. Okres przyznania dotacji to czas, w jakim możemy ponosić koszty kwalifikowane w ramach dotacji. To znaczy, że jeśli dotacja została przyznana na okres 1.01 – 31.12.2005r., to wszystkie koszty muszą być poniesione w tym czasie. Musimy więc dopilnować, żeby wszystkie rachunki, dotyczące tego projektu, zostały wystawione jeszcze w grudniu. Żaden rachunek z datą styczniową nie zostanie zaakceptowany.
Wykonanie budżetu powinniśmy kontrolować na bieżąco. Szczególnie jednak pod koniec realizacji projektu powinniśmy przyjrzeć się poszczególnym pozycjom budżetowym, gdyż jest to ostatni moment na poniesienie kosztów w ramach tej dotacji i dokonanie ewentualnych zmian kwalifikacji kosztów. Np. jeśli w ramach jednego projektu z dwóch źródeł finansujemy zakup materiałów biurowych, to jeżeli przekroczyliśmy budżet przeznaczony na materiały biurowe w przypadku sponsora pierwszego, a nie wykorzystaliśmy w pełni w tej linii budżetowej środków sponsora drugiego, należy tu dokonać zmiany przypisania kosztów do źródła finansowania, które nie zostało w pełni wykorzystane.
Koniec roku to również czas inwentaryzacji szeroko rozumianej - czyli sprawdzania, porządkowania i uzgadniania.
Do obowiązków każdego księgowego należy:
- uzgodnienie sald z kontrahentami: każda organizacja współpracuje z różnymi kontrahentami: drukarniami, dostawcami materiałów biurowych, firmami cateringowymi, itd. Na koniec roku z każdym kontrahentem, z którym było kilka transakcji w ciągu roku należy ustalić saldo czyli stan wzajemnych zobowiązań / należności (czyli kto komu ile jest dłużny);
- rozliczenie rozrachunków z pracownikami: należy ustalić kto z pracowników ma nierozliczoną zaliczkę i w jakiej wysokości i o ile to możliwe najlepiej rozliczyć wszystkie zaległości;
- ustalenie zobowiązań (należności) wobec ZUS czy US - ZUS czy US to kontrahenci każdej instytucji, w dodatku kontrahent, który ma prawo kontroli swoich zobowiązań, dlatego radzimy uważnie na koniec roku (a najlepiej na bieżąco) przejrzeć swoje rozliczenia z tymi instytucjami i je wyjaśnić, zanim urzędnicy sami do nas się zgłoszą;
- sporządzenie protokołu kontroli kasy: dyrektor organizacji pisemnie powinien wyznaczyć Komisję składającą się z 2-3 osób, która powinna przeliczyć wszystkie pieniądze w kasie oraz zgromadzone w niej inne papiery wartościowe (np. czeki); Komisja powinna spisać protokół kontroli kasy, a każdy z jej członków powinien się podpisać pod tym protokołem. Protokół powinien być sporządzony na dzień 31 grudnia danego roku;
- uzyskanie z banku potwierdzenia stanu posiadanych przez organizację kont bankowych;
- jeśli organizacja posiada środki w walutach obcych powinna zostać dokonana wycena tych środków na dzień 31.12 według średniego kursu NBP z 31 grudnia danego roku;
- jeśli organizacja posiada inwestycje finansowe w postaci papierów wartościowych (obligacje / bony skarbowe / bony komercyjne, itd.) powinna zostać dokonana wycena tych papierów na dzień 31 grudnia danego roku według ich wartości rynkowej;
1. zestawienie przychodów i kosztów w ramach jednego źródła finansowania (programu, projektu);
2. zestawienie wszystkich przychodów otrzymanych w danym roku finansowym: należy pamiętać, że jeżeli organizacja prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego, to musi sporządzić oddzielne zestawienie przychodów i kosztów dla działalności nieodpłatnej i działalności odpłatnej. W przypadku działalności odpłatnej ważne jest wykazanie, jakie koszty bezpośrednie były pokrywane przez przychody z tej działalności;
3. zestawienie kosztów administracyjnych (do rachunku wyników).
Koniec roku to trudny czas dokonania stosunkowo prostych zmian:
przeksięgowań, zmian przypisania kosztów do źródeł finansowania,
korekt. Po zamknięciu ksiąg, sporządzeniu bilansu i rachunku
wyników, czy dalej po przeprowadzeniu audytu, wprowadzanie zmian
może mieć poważniejsze konsekwencje. Dlatego warto teraz poświęcić
czas na uważną analizę zapisów księgowych czy przegląd Umów o
dotację i warunków rozliczeń i wspólnie z księgowym przygotować się
do zakończenia roku finansowego.
Źródło: inf. własna