Protokół z XV posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin
W dniu 4 marca 2014 r. odbyło się XV posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin. Członkowie i członkinie Rady dyskutowali nad projektem uchwały o inicjatywie lokalnej, założeniami do budżetu obywatelskiego oraz harmonogramem przygotowań do II Kongresu Organizacji Pozarządowych.
Termin obrad: 4 marca 2014 r., godz. 16.00
- Wojciech Bylicki
- Piotr Choroś
- Anna Dąbrowska
- Wojciech Dec
- Edyta Długosz-Mazur
- Marek Jakubowski
- Jakub Kosowski
- Marta Kurowska
- Sławomir Skowronek
Goście:
- Aleksandra Iwańska
- Maciej Mizeracki
Porządek obrad
- Kongres Organizacji Pozarządowych 2014 – harmonogram przygotowań.
- Budżet obywatelski - prezentacja koncepcji.
- Inicjatywa lokalna - prezentacja koncepcji i wyrażenie opinii.
KONGRES NGO
Na początek, Piotr Choroś zaprezentował planowany przebiegu obrad XV posiedzenia Rady. Następnie przedstawił osoby, które zostały zaangażowane do organizacji tegorocznego Kongresu Organizacji Pozarządowych – Aleksandrę Iwańską oraz Macieja Mizerackiego. Są to przedstawiciele lubelskich organizacji, którzy mają doświadczenie w organizacji imprez masowych, np. Festiwalu Fantastyki Falkon, w którym uczestniczy ok 5 tysięcy osób.
Następnie Maciej Mizeracki przedstawił harmonogram prac nad przygotowaniem tegorocznego Kongresu. W dniach od 10 do 16 marca przewiduje się przeprowadzenie ankiety wśród organizacji pozarządowych, w których będą miały one możliwość wyboru interesujących ich tematów dyskusji panelowych oraz zgłoszenia własnych pomysłów. Ankiety będą rozsyłane zarówno w ramach newslettera prowadzonego przez Urząd Miasta Lublin dla organizacji pozarządowych, ale także będą przeprowadzane telefonicznie. Poinformował, iż bardzo ważną częścią wydarzenia będzie również możliwość zaprezentowania swoich działań przez organizacje w postaci wystaw na specjalnie przygotowanych stanowiskach w Parku Naukowo – Technologicznym – miejscu organizacji Kongresu. Dzięki temu uczestnicy imprezy będą mieli możliwość poznania się nawzajem.
Planowane jest ogłoszenie w dniu 31 marca naboru kandydatów na członków nowej Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin. Kandydatów i kandydatki będzie można zgłaszać do dnia 11 kwietnia br. Aleksandra Iwańska dodała, iż zostanie wydana specjalna publikacja podsumowująca Kongres oraz prezentująca osoby w nim uczestniczące i ich działania. Poinformowała również o możliwości zgłaszania się osób chętnych do pomocy przy organizacji i przygotowaniu Kongresu. Wolontariusze i wolontariuszki mogą się zgłaszać do 31 kwietnia.
Wojciech Dec zaproponował możliwość współpracy przy organizacji i promocji Kongresu w ramach realizowanego przez Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych w partnerstwie z Gminą Lublin projektu „Lubelska Busola”. W ramach projektu istnieje możliwość organizacji trzech spotkań otwartych. Zgłosił również możliwość wsparcia finansowego wydarzenia w ramach projektu poprzez połączenie tematyki, na przykład realizując panel dyskusyjny na temat wykorzystania nowoczesnych technologii przy konsultacjach społecznych.
Anna Dąbrowska zgłosiła możliwość promocji działań i spotkań dotyczących Kongresu poprzez newsletter Stowarzyszenia Homo Faber.
Wojciech Bylicki zaproponował możliwość zapewnienia cateringu przez Przedsiębiorstwo Społeczne. Kwestia ta zostanie rozważona po kontakcie z Parkiem Naukowo-Technologicznym.
Aleksandra Iwańska zaprezentowała już zgłoszone tematy do dyskusji panelowych: nowelizacja ustawy o zbiórkach publicznych, budżet obywatelski w Lublinie, działalność Rad Pożytku. Piotr Choroś poinformował o zagadnieniach zgłoszonych przez osoby reprezentujące trzeci sektor, wśród których znajdują się: kwestie związane z organami kontroli takimi jak RIO, Urząd Skarbowy, ZUS oraz zmiany w Ustawie o pomocy społecznej.
Wojciech Dec zgłosił chęć zaprezentowania podczas Kongresu Mapy Aktywności Obywatelskiej, która jest pierwszym narzędziem tego typu, obrazującym działania organizacji pozarządowych w 27 dzielnicach Lublina. Z raportem z badań przeprowadzonych przez Związek Stowarzyszeń Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych w Lublinie można się zapoznać tutaj:
II Kongres Organizacji Pozarządowych.
10.03.2014 – 16.03.2014
Badanie oczekiwań organizacji pozarządowych w odniesieniu programu merytorycznego II Kongresu Organizacji Pozarządowych ( ankieta).
10.03.2014 – 16.03.2014
Nabór członków do zespołu organizacyjnego II Kongresu Organizacji Pozarządowych
16.03.2014 – 30.03.2014
Przygotowanie programu II Kongresu Organizacji Pozarządowych: analiza ankiet, kontakt z prelegentami.
31.03.2014
Oficjalne ogłoszenie II Kongresu Organizacji Pozarządowych wraz z programem.
31.03.2014 – 11.04.2014
Przyjmowanie zgłoszeń kandydatów do Rady Działalności Pożytku Publicznego, przyjmowanie zgłoszeń uczestników kongresu z prawem głosu, przyjmowanie zgłoszeń pozostałych uczestników kongresu
31.03.2014 – 08.04.2014
Nabór wolontariuszy
11.04.2014 – 18.04.2014
Analiza zgłoszeń kandydatów i uczestników
22.04.2014 – 25.04.2014
Publikacja na stronie sylwetek kandydatów do Rady Działalności Pożytku Publicznego
25.04.2014 – 09.05.2014
Przygotowanie i wydruk: broszury prezentującej sylwetki kandydatów do Rady, broszury prezentującej organizacje pozarządowe będące uczestnikami kongresu, identyfikatorów, kart do głosowania, mandatów.
10.05.2014
II Kongres Organizacji Pozarządowych
12.05.2014
Publikacja na stronie materiałów po Kongresie. Przekazanie protokołu z obrad Prezydentowi
13.05.2014 – 21.05.2014
Przygotowanie raportu z realizacji II Kongresu Organizacji Pozarządowych. Spotkanie z wolontariuszami wręczenie podziękowań i zaświadczeń.
BUDŻET OBYWATELSKI
Przewodniczący Rady poinformował o zakończeniu cyklu spotkań konsultacyjnych projektu budżetu obywatelskiego i inicjatywy lokalnej w Lublinie. W dniach 17-28 lutego 2014 r. odbyło się 10 spotkań w dzielnicach miasta. W każdym spotkaniu uczestniczyło średnio ok. 35 osób i trwały one ok. 1,5-2 godziny. Podczas spotkań mieszkańcy i mieszkanki mogli zgłaszać swoje uwagi do prezentowanych założeń (prezentacje dotyczące budżetu obywatelskiego i projektu uchwały o inicjatywie lokalnej dostępne są w załączniku). Poinformował również o incydencie mającym miejsce w związku z ostatnim spotkaniem konsultacyjnym (Hajdów-Zadębie, Tatary), gdzie nieznane osoby świadomie wprowadzając mieszkańców w błąd informowały na specjalnie przygotowanych plakatach, iż będzie to spotkanie z Prezydentem Miasta poświęcone konkretnym inwestycjom. Jest to negatywny przykład, w jaki sposób można zniszczyć konsultacje społeczne.
W około 1200 miejscowościach na świecie jest realizowany budżet obywatelski. W tym roku w około 70 miastach w Polsce realizowany jest budżet partycypacyjny.
Piotr Choroś zaprezentował projekty, które wygrały w głosowaniu w Szczecinie, Poznaniu, Łodzi, przykładowe cenniki miejskie projektów oraz harmonogram prac nad budżetem w Lublinie. Wskazał, iż najwięcej kontrowersji budziła liczba 100 osób popierających jeden projekt. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie progu 20 osób na projekty mniejsze oraz 50 osób na projekty większe. Członkowie Rady wyrazili swoje poparcie dla takiego rozwiązania. Kolejną poruszaną kwestią był prawdopodobny podział miasta na regiony. Głosy mieszkańców w tej sprawie są zróżnicowane. Piotr Choroś poinformował, iż rozważane jest także zastosowanie modelu podziału projektów według ich kosztów, a nie podziału miasta na regiony. Takie rozwiązanie jest stosowane we Wrocławiu.
Jakub Kosowski zauważył, że tzw. projekty małe w mniej licznych dzielnicach mogą spowodować głosy, że pewne projekty będą dyskryminowane, gdyż otrzymają mniejszą liczbę głosów ze względu na ich lokalizację. Marta Kurowska stwierdziła, że właściwa jest opcja, aby mieszkańcy mieli możliwość głosowania na projekty w różnych częściach miasta. Jakub Kosowski zauważył, że ważne jest również utożsamienie mieszkańców z danym miejscem. Zwrócił uwagę też, że projekty duże być może nie mają sensu ze względu na fakt, iż muszą być zrealizowane w ciągu roku. Co więcej, realizacja mniejszych inwestycji np. ławki jest często dużo ważniejsza i bliższa potrzebom mieszkańców. Piotr Choroś zwrócił uwagę na doświadczenia Łodzi, gdzie niektóre projekty okazały się zbyt kosztowne do realizacji, np. system roweru miejskiego. Edyta Długosz-Mazur zgłosiła wniosek, aby w tym roku więcej środków przeznaczyć na projekty mniejsze. Marek Jakubowski również poparł to stanowisko, zwracając uwagę, że projekty duże są trudne do realizacji. Zauważył, że lepszą opcją dla miasta będzie budżet ogólnomiejski bez podziału na regiony, gdyż w ten sposób uniknie się niepotrzebnej konkurencji.
W kolejnej części posiedzenia Piotr Choroś opisał harmonogram realizacji budżetu obywatelskiego. W czerwcu odbędzie się proces zgłaszania projektów. Przy zgłaszaniu projektów mieszkańcy będą mogli liczyć na pomoc urzędników, między innymi przygotowany zostanie specjalny cennik miejski i mapa wskazująca tereny miasta, na których możliwe są inwestycje. W wakacje projekty będą oceniane formalnie. Marta Kurowska zgłosiła wniosek, aby przy ocenie projektów mogli uczestniczyć mieszkańcy. Co ważne, będzie istniała możliwość poprawy projektu (np. uzupełnienia brakującego podpisu) oraz połączenia projektów w przypadku, gdy okaże się, że zostały złożone dwa pomysły dotyczące tego samego terenu.
Miejska Bibliotek Publiczna zgłosiła udział sieci bibliotek (30 siedzib w Lublinie) w zakresie wsparcia edukacyjno – promocyjnego realizacji budżetu obywatelskiego, np. poprzez pomoc w obsłudze komputera podczas głosowania, czy pisania projektu. Planowane jest także wytworzenie specjalnych zakładek promocyjnych o budżecie obywatelskim do książek, które będą rozdawane czytelnikom korzystającym z bibliotek. Przewidywane są również inne formy promocji, np. ulotki wręczane w Biurach Obsługi Mieszkańców, plakaty, zajęcia z edukacji obywatelskiej w szkołach.
Kwota przeznaczona na budżet obywatelski będzie najprawdopodobniej wynosiła maksymalnie 10 mln zł, więc ok. 0,5 % budżetu Miasta Lublin. Jedna osoba będzie mogła poprzeć więcej niż jeden projekt w głosowaniu. Uczestnikami procesu budżetu obywatelskiego będą osoby od 16 roku życia zamieszkujące Lublin, bez wymogu zameldowania (w specjalnie przygotowanym oświadczeniu będzie trzeba podać takie dane jak: imię nazwisko, adres i PESEL). Głosowanie będzie możliwe w formie papierowej oraz elektronicznej zarówno na stronie internetowej oraz poprzez aplikację na urządzenia mobilne przygotowaną w ramach projektu „Lubelska Busola” realizowanego przez Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych w partnerstwie z Gminą Lublin. W sierpniu zostaną ogłoszone projekty dopuszczone do głosowania. Następnie po miesiącu, odbędzie się głosowanie, które będzie trwało około 10 dni. W dniu 30 grudnia br. zaplanowana jest sesja Rady Miasta, na której odbędzie się głosowanie zatwierdzające realizację inwestycji na rok 2015.
Podczas dyskusji nad projektem budżetu obywatelskiego w Lublinie członkowie i członkinie Rady poruszyli również kwestię częstego sprzeciwu rad dzielnic wobec realizacji budżetu partycypacyjnego. Rezerwa celowa będąca w posiadaniu Rad pozostanie i będzie realizowana niezależnie od budżetu obywatelskiego. Na doświadczeniach innych miast, które realizują budżet, widoczna jest zmiana postawy radnych dzielnic w trakcie procesu zatwierdzania do realizacji danych inwestycji. Marta Kurowska zgłosiła prośbę o organizację szkoleń dla rad dzielnic w tej kwestii, jak również w kwestii pomocy ze strony radnych dzielnicowych przy pisaniu projektów przez mieszkańców.
INICJATYWA LOKALNA
Piotr Choroś poinformował, iż podczas konsultacji nie zostały zgłoszone zastrzeżenia dotyczące projektu uchwały wprowadzającej inicjatywę lokalną jako kolejną formę uczestnictwa mieszkańców w życiu publicznym. Jej wprowadzenie nakazuje Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Projekt dokumentu dla Lublina został stworzony w oparciu o wzór warszawski.
W ramach inicjatywy lokalnej można realizować działania dotyczące:
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej, budynków oraz obiektów architektury stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego;
2) działalności charytatywnej;
3) edukacji, oświaty i wychowania;
4) działalności w sferze kultury fizycznej i turystyki;
5) ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach;
6) porządku i bezpieczeństwa publicznego;
7) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
8) działania na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego
9) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
10) promocji i organizacji wolontariatu
Zgodnie z ustawą dwie osoby mogą zgłosić wniosek w ramach inicjatywy lokalnej. Mieszkańcy i mieszkanki mogą złożyć wniosek w dowolnej formie, natomiast termin jego rozpatrzenia jest zgodny z zapisami zawartymi w Kodeksie postępowania administracyjnego (1 miesiąc). Oceny formalnej będą dokonywać wyznaczeni pracownicy i racownice Kancelarii Prezydenta, natomiast oceny merytorycznej dokonywać będą specjalnie powołane zespoły. Komisje, podobnie jak przy procedurze grantowej, będą pełniły funkcję opiniodawczą, natomiast decyzję ostateczną będzie podejmował Prezydent Miasta. Przewiduje się również wprowadzenie wymogu osiągnięcia pewnego progu punktowego przez dany projekt, podobnie jak w konkursach ofert. Nie jest wymagane wydzielenie specjalnej rezerwy w ramach budżetu miasta. Zgodnie z doświadczeniami innych miast przewidywana jest niewielka ilość wniosków w ciągu roku (od 2 do 10 inicjatyw). Bardzo często realizacja inicjatywy lokalnej jest niemożliwa ze względu na przepisy i wymogi BHP, szczególnie jeżeli oferowany jest wkład osobowy, dlatego bardzo ważne jest, aby mieszkańcy przed złożeniem określonego wniosku skonsultowali z wydziałem merytorycznym możliwość realizacji danego pomysłu. Marek Jakubowski zauważył, że istotną kwestią jest edukacja obywatelska, tak aby mieszkańcy byli w stanie sami jak najpełniej ocenić możliwość realizacji swojego projektu przy ewentualnej pomocy rad dzielnic.
Edyta Długosz-Mazur zgłosiła pomysł na ukierunkowanie inicjatywy lokalnej, podobnie jak w Łodzi, gdzie jest ona głównie powiązana z możliwością realizacji tzw. zielonych podwórek. Piotr Choroś wskazał, iż projekt uchwały stanowi np. rozwiązanie dla wsparcia realizacji uroczystości patriotycznych czy festynów osiedlowych domów kultury.
Zachęcamy także do zapoznania się z materiałami na stronach:
Pobierz
-
Prezentacja BO
pdf ・191.43 kB
-
Prezentacja Inicjatywa lokalna
pdf ・194.67 kB
-
Projekt uchwały - inicjatywa lokalna
odt ・35.66 kB
Źródło: Urząd Miasta Lublin