26 czerwca 2003 w informacji pt. 'Warszawskie organizacje proponują samorządowi uchwały' opisaliśmy propozycje stołecznych organizacji pozarządowych dotyczące zasad współpracy między organizacjami a władzami miasta. Dzisiaj publikujemy list Warszawskiej Grupy Obywatelskiej, która postuluje wprowadzenie pewnych poprawek do projektów uchwał. List otrzymała Federacja Organizacji Służebnych Mazowia oraz Stowarzyszenie 'Otwarte Drzwi'.
Warszawa, 2.07.2003
Federacja Mazowia
ul. Hoża 57
Warszawa
tel/fax 621 96 12
Szanowni Państwo,
Z przyjemnością uczestniczyliśmy 25 czerwca 2003 r. w zorganizowanej przez Państwa konferencji – spotkaniu warszawskich organizacji pozarządowych w sprawie wypracowania wspólnej polityki i zasad współpracy z władzami Miasta.
Zapoznaliśmy się z przygotowaną przez Państwa propozycją współpracy i po jej analizie stwierdziliśmy, że mamy wspólne stanowisko wobec większości poruszonych przez Państwa kwestii. Przedstawioną na konferencji podczas jednego z warsztatów naszą propozycję można uznać za komplementarną. Pozwolimy sobie przedstawić nasze uwagi, jako że chcielibyśmy przekonać Państwa do współpracy. Nasza Grupa, razem z urzędnikami Urzędu Miejskiego (m.in. pan prezydent Władysław Stasiak) i radnymi Gminy Centrum uczestniczyła w lutym br. w Pradze w konferencji „Przejrzysty Ratusz w krajach Wyszechradzkich” zorganizowanej przez Transparency International Czechy. Pod koniec konferencji jej uczestnicy podjęli pewne zobowiązania. Warszawska Grupa Obywatelska, jako reprezentant organizacji pozarządowych, zobowiązała się podjąć próbę opracowania modelu współpracy: organizacje pozarządowe-samorząd. Cieszy nas fakt, że inni też o tym myślą. Zarówno Mazowia jak i Stowarzyszenie Otwarte Drzwi przygotowały takie projekty. Nasz projekt jest objętościowo dużo mniejszy, ale zawiera trochę inne aspekty ww współpracy. Mamy nadzieję, że po ewentualnej konsultacji z Państwem, możnaby te projekty połączyć, a przynajmniej stworzyć na bazie np. Państwa projektu poszerzony pełny projekt współpracy.
Państwa propozycja nie zawiera pewnych elementów, które są istotne z naszego punktu widzenia, ze względu na budowanie przejrzystego modelu współpracy.
Proponujemy:
- wprowadzenie zapisu o zapobieganiu występowania konfliktu interesów w funkcjonowaniu ciał uczestniczących w procesie przyznawania dotacji, z zobowiązaniem przygotowania odpowiednich zasad postępowania w sytuacji wystąpienia takiej okoliczności;
- wprowadzenie zapisu o równej konkurencji pomiędzy organizacjami pożytku publicznego / organizacjami zwykłymi oraz jednostkami z mocy ustawy podlegającymi samorządowi lokalnemu a działającymi w tych samych obszarach: kultury, pomocy społecznej itp.;
- wprowadzenie zapisu zobowiązującego Miasto do przygotowania szczegółowego systemu oceny zgłoszonych projektów, według którego wnioski będą kwalifikowane do finansowania i opublikowanie jej jako załącznika do formularza o dotację;
- wprowadzenie zapisu o opracowaniu procedury odwoławczej od decyzji Prezydenta lub Burmistrza;
- wprowadzenie ograniczenia finansowania przedsięwzięć przyznawanych w formie dotacji w ramach konkursów i wprowadzenia procedur przetargowych na finansowanie działań, których koszt przekracza ..... zł (kwota do określenia) {ale chodzi też o dotacje wieloletnie, aby odróżnić je jakoś od dotacji przyznawanych na krótkie okresy};
Ponadto, w kwestii uszczegółowienia niektórych zapisów proponujemy wpisanie zobowiązania odpowiednich organów, tj. np. Zarządu Miasta do:
- Zapewnienia jak najszerszego odbioru informacji o konkursach w gminie, to znaczy wprowadzić zapis o obowiązku informowania o wszelkich konkursach - w trybie normalnym i szczególnym (dot. art. 6.pkt 2) w trzech publikatorach równolegle: na tablicy ogłoszeń, prasie lokalnej, oraz na stronie Internetowej Miasta nie później niż na 30 dni przed terminem składania projektów.
- Wzmocnienia zapisu dotyczącego obowiązku informowania mieszkańców miasta o efektach działań podjętych w ramach przyznawanych organizacjom pozarządowym dotacjach z informacją o podmiotach, którym przekazano dotacje, umieszczaniu streszczenia sprawozdań merytorycznych, oceny efektywności działania (monitorig i ewaluacja działań, które miałyby wpływ na dalszą współprace z daną instytucją) oraz koszt przedsięwzięcia.
- Wpisania formy zobowiązania Miasta do punktów odnoszących się do Ustawy o pożytku publicznym (np. art. 4 pkt. 1).
Łączę wyrazy szacunku,
Areta Wasilewska-Gregorowicz
Warszawska Grupa Obywatelska
Źródło: Warszawska Grupa Obywatelska