Prokura w fundacji – umocowanie ograniczone do majątku przedsiębiorstwa?
Fundacje mają podwójną naturę. Z jednej strony, ich celem jest działalność non-profit (statutowa). Z drugiej, jeśli prowadzą działalność gospodarczą, stają się przedsiębiorcami podlegającymi prawu handlowemu. Ta działalność biznesowa ma tylko wspomagać główne cele Fundacji. Możliwość ustanowienia prokurenta dla Fundacji, która prowadzi biznes, wydaje się ułatwieniem. Ale gdzie dokładnie kończą się uprawnienia prokurenta w takim podmiocie?
Prawny zasięg prokury
Zgodnie z art. 109^1 Kodeksu cywilnego (k.c.), prokura obejmuje umocowanie do czynności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Kluczowe jest tu rozumienie terminu "przedsiębiorstwo" w ujęciu funkcjonalnym i majątkowym, określonym w art. 55^1 k.c. – jako zorganizowany zespół składników przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z wykładnią dominującą, prokura w Fundacji, której działalność gospodarcza jest wyodrębniona (funkcjonalnie i często księgowo), ma charakter umocowania funkcjonalnego. Odnosi się wyłącznie do sfery majątku i czynności związanych z zarządzaniem tą wyodrębnioną częścią – przedsiębiorstwem Fundacji.
Prokurent co do zasady nie jest uprawniony do podejmowania czynności prawnych związanych bezpośrednio z:
- Realizacją celów statutowych, jeśli nie są one jednocześnie czynnością w ramach działalności gospodarczej.
- Majątkiem statutowym (niebędącym częścią przedsiębiorstwa).
Fundacja jako podatnik wobec urzędów
Największe zagrożenie dla Fundacji wynika z rozbieżności między ścisłą wykładnią prawa cywilnego a podejściem organów kontroli skarbowej i administracyjnej. Urzędy te często traktują Fundację jako jeden podmiot odpowiedzialny (podatnika), bez wnikania w szczegóły podziału majątkowego Fundacji na część statutową i gospodarczą.
Jeśli prokurent, działając w zakresie przedsiębiorstwa, dopuści się naruszeń prawa (np. błędów w rozliczeniach podatkowych, niezgodności z przepisami dotyczącymi handlu), sankcja finansowa zostanie nałożona na Fundację jako całościowego podatnika.
Jaki jest problem?
Nawet jeśli Fundacja ma dwa bilanse, odpowiedzialność za długi i kary wynikłe z działalności gospodarczej (zarządzanej przez prokurenta) może obciążyć cały majątek Fundacji. Oznacza to, że majątek przeznaczony na cele statutowe (dary, dotacje celowe) może stać się przedmiotem egzekucji komorniczej w wyniku zaniedbań w sferze, którą zarządzał prokurent. Jest to realne zagrożenie dla misji Fundacji.
A co jeśli prokurent działał ponad umocowanie?
W sytuacji, gdy prokurent podejmuje czynność, która wyraźnie nie ma związku z przedsiębiorstwem, formalnie działa jako falsus procurator (bez umocowania), a czynność jest nieważna.
Choć prawnie Fundacja może odeprzeć skutki takiej czynności, z punktu widzenia urzędów czy kontrahentów, fakt ten prowadzi do chaosu prawnego i wizerunkowego. Fundacja musi angażować zasoby w procesy prostowania stanu prawnego, co generuje koszty i może narazić ją na kary porządkowe w postępowaniach administracyjnych.
Świadome zarządzanie władzą
Prokura jest potężnym i elastycznym narzędziem ułatwiającym Fundacji efektywne prowadzenie działalności gospodarczej. Pozwala na szybkie podejmowanie decyzji biznesowych bez konieczności każdorazowego angażowania całego Zarządu. Aby w pełni wykorzystać potencjał prokury i jednocześnie chronić majątek statutowy Fundacji, konieczne jest wdrożenie ścisłych mechanizmów kontrolnych.
Rekomendacje dla Zarządów:
- Aktywny Nadzór: Zarząd musi pamiętać, że odpowiedzialność za nadzór nad prokurentem spoczywa na nim. Regularne przeglądy działań prokurenta oraz jasne procedury wewnętrzne są najlepszą polisą ubezpieczeniową dla majątku statutowego.
- Rygor Finansowy: Należy bezwzględnie utrzymywać ścisłą rozdzielność księgową między działalnością statutową a gospodarczą. To stanowi najważniejszy dowód na wewnętrzne wyodrębnienie przedsiębiorstwa w przypadku kontroli skarbowej.
- Szczegółowa Uchwała: Uchwała Fundacji ustanawiająca prokurę musi literalnie i ściśle odnosić umocowanie do majątku i czynności związanych z działalnością gospodarczą, powołując się na art. 55^1 k.c.
Ustanowienie prokury jest krokiem w stronę profesjonalizacji działalności komercyjnej Fundacji. Przy zachowaniu pełnej świadomości prawnej i odpowiednim nadzorze, Fundacja może skutecznie łączyć realizację misji społecznej z efektywnością biznesową.
Autorka
Specjalistka inkluzywności i różnorodności w pracy, prawniczka, aplikantka adwokacka. W kancelarii Legalden wspiera obsługę prawną NGO, doradza przy zakładaniu organizacji oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących trudności prawnych. Zajmuje się także legalizacją pobytu i pracy zagranicznych ekspertów współpracujących z organizacjami międzynarodowymi. Zagłębienie w kwestie inkluzywności jest dla niej naturalnym ciągiem wydarzeń – swoją pracę magisterską poświęciła interdyscyplinarnemu tematowi „Rejestrowane związki partnerskie jako instytucja alternatywna dla małżeństwa”. Z czasem jej zainteresowania równościowe rozszerzyły się na inne obszary, w których dochodzi do dyskryminacji. Od czasów studiów zaangażowana w działalność organizacji pozarządowych.
Prywatnie psia mama, miłośniczka długich spacerów, jazdy na rowerze, planszówek, książek, gotowania i bingowania seriali.
Źródło: Kancelaria Adwokacka Legalden