„Polichrom” to gra, która bazuje na formie grywalizacij. Słowo „grywalizacja” zawiera w sobie dwa elementy: gra i rywalizacja. Gra okraszona fabułą, musi zawierać elementy rywalizacji – zdrowej, uczciwej i mierzalnej.
Skąd pomysł na wolontariat w formie grywalizacji?
Ostatnie dwa lata były trudne dla całego społeczeństwa. Panująca pandemia i wojna wywarła skutki w wielu obszarach naszego życia. Ostatni czas wiązał się z ograniczeniem kontaktów społecznych i towarzyszącym lękiem. Wielu z nas czuło smutek i samotność. Szczególnie negatywny wpływ miało to wszystko na życie młodych osób. W ostatnich miesiącach psychiatrzy zaobserwowali wzrost występowania depresji, lęków, zaburzeń neurologicznych, problemów ze snem i apetytem, a także zespołu stresu pourazowego (PTSD) wśród dzieci i młodzieży.
Chcąc zaktywizować młodzież zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie kolejnej odsłony gry Polichrom.
Celem gry jest szeroko ujęta prewencja (zapobieganie uzależnieniom, depresji, mowie nienawiści), rozwój aktywności wolontariackiej, wzrost poziomu wiedzy dotyczącej wolontariatu, nawiązanie współpracy ze społecznością lokalną, a szczególnie uwrażliwienie na problemy społeczne.
W okresie dojrzewania młodzi ludzie chcą czuć, że są częścią jakiejś idei, czegoś wielkiego. Chcą poznawać nowych ludzi, być w grupie. Wolontariat umożliwia poznanie osób w pewien sposób podobnych, wzmacniając poczucie wspólnoty i przynależności do grupy. Wolontariat uczy empatii i wrażliwości na problemy społeczne. Zachęca ludzi, aby nie byli bierni, gdy dzieje się wokół nich coś trudnego.
Dzięki wspólnej pracy, młodzież łatwo przełamuje bariery interpersonalne ucząc się odpowiedzialności. Działania wolontaryjne pozwalają wyeksponować mocne strony wolontariusza, uwalniając przy tym twórcze myślenie. Wielu młodych osób poprzez podejmowanie działań na rzecz osób wykluczonych lub słabyszych uczy się budowania swojej tożsamości i wrażliwości.
Młodzież na co dzień nie ma wielu okazji do takich uczuć, w szkole ich aktywność i zaangażowanie są zawsze gratyfikowane ocenami lub punktami do zachowania. “Polichrom” to gra, która bazuje na formie grywalizacij. Słowo „grywalizacja” zawiera w sobie dwa elementy: gra i rywalizacja. Gra okraszona fabułą, musi zawierać elementy rywalizacji – zdrowej, uczciwej i mierzalnej. Nazwa pochodzi od angielskiego terminu gamification. Najczęściej używanymi wyrażeniami w polskiej edukacji są „grywalizacja”, „gryfikacja” i „gamifikacja”. Wolontariat w formie grywalizacji uczy zdrowej rywalizacji i buduje nawyki efektywnej pracy.
Jakie korzyści niesie za sobą grywalizacja w formie wolontariatu dla ucznia?
- zapobiega wykluczeniom społecznym
- wzmacnia mocne strony (uczeń sam zaczyna je zauważać)
- uczy kreatywności
- pozwala szybciej i efektywniej realizować zamierzony cel
- uczy odpowiedzialności
- wzmacnia poczucie wpływu ucznia na problemy społeczne
- zmniejsza poziom stresu
- wspiera rozwój ucznia
- rozwija naturalny system wsparcia
- buduje nawyki efektywnej pracy
- uczy zdrowej rywalizacji
- poszerza horyzonty
- przełamuje bariery interpersonalne
- pomaga zdobywać nową wiedzę
- zwiększa poczucie wspólnoty
- uczy samodzielności
- uczy empatii
- a przede wszystkim uwrażliwia ucznia na problemy społeczne.
Stowarzyszenie Regionalne Centrum Wolontariatu w Katowicach serdecznie zaprasza do udziału w projekcie „Zagraj w wolontariat”. Projekt i gra skierowane są do dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 20 lat (oraz ich pełnoletnich opiekunów/-ek).
Zapisy:
Przesyłamy Państwu link do formularza rekrutacyjnego: https://forms.gle/zB3gZyrnspp82vk8A
Termin przesłania zgłoszenia mija 30.06.2022 r. o godzinie 23.59.
Przesłanie zgłoszenia rekrutacyjnego nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem się drużyny do gry. W grze przewidziano udział ograniczonej liczby drużyn. Informacja o zakwalifikowaniu się danej drużyny do gry zostanie przesłana przez Organizatora niezwłocznie po uzupełnieniu niezbędnych dokumentów (zob. Regulamin gry Polichrom).
Źródło: Grywalizacja