Projekt NCRSO - w jakim kształcie przyjmie go rząd? [informacja prasowa]
23 czerwca 2017 r. poznaliśmy nową wersję projektu ustawy o Narodowym Centrum „Instytucie Wolności”. Jest to wersja, którą będzie rozpatrywać Rada Ministrów. W projekcie pojawiły się kolejne zmiany. Nie zostaną one skonsultowane z organizacjami pozarządowymi i Radą Działalności Pożytku, mimo że wydają się istotne. Portal ngo.pl wylicza, co to za zmiany.
Projekt z datą 22 czerwca 2017 r. opublikowany został na stronach Rządowego Centrum Legislacji 23 czerwca, na 4 dni przed posiedzeniem Rady Ministrów (zaplanowanym na 27 czerwca).
Projekt został kolejny raz przepracowany wewnątrz rządu. Pojawiają się w nim m.in. następujące zmiany:
1. Obszerna preambuła
Do ustawy dodano kilkuakapitową preambułę. Standardowo preambuły umieszczane są na wstępie aktów prawnych o dużym znaczeniu (najlepszym przykładem jest oczywiście Konstytucja). Prawnicy spierają się, jaki wpływ na interpretację danego aktu ma jego preambuła – czy można z preambuł wywodzić normy prawne. Uzasadnienie nie wyjaśnia znaczenia preambuły dla projektu ustawy o NCRSO. Zdziwienie może budzić tylko to, że w ogóle pojawia się ona w akcie prawnym, który przedstawiany jest przez autorów jako ustawa kompetencyjna czyli techniczna, mniej znacząca.
2. Rozbudowana nazwa
Do pierwotnej nazwy „Narodowe Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego” dodano określenie „Instytut Wolności”. Pojęcie „wolności” pojawia się też w preambule.
„Nazwa ma podkreślać, co opisuje także preambuła do ustawy, iż tworzona agencja wykonawcza ma wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce poprzez wzmacnianie zorganizowanej i dobrowolnej aktywności obywateli na rzecz różnorakich ważnych społecznie celów, co ma nawiązywać do wielowiekowego dziedzictwa polskiej wspólnoty wolnych obywateli i jednocześnie wypełniać ideały wolności”. (fragment uzasadnienia)
3. Brak pełnomocnika
W projekcie ustawy nie ma już funkcji Pełnomocnika Rządu ds. Społeczeństwa Obywatelskiego. Zamiast niego powstaje nowa funkcja i ciało kolegialne – o czym poniżej.
4. Komitet do spraw Pożytku Publicznego
Komitet ma organizować współpracę między ministerstwami. Składać się będzie więc z przedstawicieli poszczególnych ministerstw oraz przewodniczącego komitetu, wiceprzewodniczącego i dyrektora NCRSO. W komitecie nie przewidziano stałego miejsca dla przedstawicieli III sektora, czy kogokolwiek spoza rządu. „Do zadań Komitetu będzie należało przede wszystkim: koordynowanie i monitorowanie współpracy administracji rządowej z sektorem organizacji pozarządowych oraz innych zorganizowanych form społeczeństwa obywatelskiego; przygotowywanie programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i monitorowanie ich wdrażania, oraz opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Komitet będzie też odpowiedzialny za przygotowanie Narodowego Programu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, będącego jednym z programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, które będą tworzone przez Komitet w kolejnych latach funkcjonowania ustawy, Komitetu i Narodowego Centrum”. (fragmenty z uzasadnienia)
5. Przewodniczący Komitetu wicepremierem
Na czele komitetu stać będzie jego przewodniczący. W uzasadnieniu do ustawy znajdziemy wyjaśnienie, że przewodniczący będzie „członkiem Rady Ministrów, wiceprezesem Rady Ministrów”. Natomiast jeśli chodzi o jego zastępcę, to sam projekt określa, że wiceprzewodniczący jest sekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Przewodniczący będzie miał kompetencje polegające m.in. na nadawaniu statutu Narodowego Centrum, zatwierdzaniu planów finansowych NCRSO czy powoływaniu i odwoływaniu jego dyrektora (czyli podobne do tych, które w poprzedniej wersji projektu miał Pełnomocnik).
Źródło: ngo.pl