Ani słowa po polsku, czyli dlaczego powstały „Minirozmówki”, Michalina Jarmuż, koordynatorka projektu. Projekt miał na celu włączenie uczniów polskich i cudzoziemskich w działania służące poprawie adaptacji i komunikacji dzieci cudzoziemskich w polskiej szkole.
Dlaczego projekt „Mini-rozmówki po polsku” został zrealizowany?
YiQi (czyt. Issi) chodzi do II klasy gimnazjum. 5 lat temu przyjechała z rodzicami z Chin do Polski i rozpoczęła naukę w szkole podstawowej w Mrokowie. Nie rozumiała ani słowa po polsku. Takich uczniów jak YiQi, którzy rozpoczynają naukę w szkole w Mrokowie, nie znając języka polskiego, jest z roku na rok coraz więcej. Pod koniec roku szkolnego 2014/2015 ta ilość zbliża się do 15% uczniów i uczennic pochodzenia chińskiego i wietnamskiego.
Projekt miał na celu włączenie uczniów polskich i cudzoziemskich w działania służące poprawie adaptacji i komunikacji dzieci cudzoziemskich w polskiej szkole. Projekt włączył młodzież gimnazjalną do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, służył rozwijaniu wolontariatu i samorządności uczniowskiej oraz zachęcił do podejmowania inicjatyw na rzecz środowiska lokalnego Gminy Lesznowola.
„Projekt Mini-rozmówki po polsku” był również uzupełnieniem działań na rzecz integracji uczniów cudzoziemskich z polskimi na terenie Gminy Lesznowola podjętych we wcześniejszych latach. W roku 2007 Michalina Jarmuż (koordynatorka projektu „Mini-rozmówki po polsku) we współpracy z Gminą Lesznowola zrealizowała swój autorski projekt „Moi sąsiedzi pochodzą z Azji, którego głównym celem był rozwój wrażliwości kulturowej u uczniów ze wszystkich 5 szkół i 4 przedszkoli na terenie gminy. Wszyscy uczniowie i przedszkolaki wzięli udział w cyklu warsztatów międzykulturowych, rozwijających kompetencje międzykulturowe. W tym czasie na terenie gminy Lesznowola ilość uczniów cudzoziemskich nie była tak liczna jak dziś, jednak ówczesne obserwacje i prognozy wskazywały, że w następnych latach ilość uczniów cudzoziemskich będzie wzrastać. W kolejnych latach od 2013-2014roku we wszystkich szkołach na terenie Gminy Fundacja Świat na Wyciągnięcie Ręki ( partner w projekcie „Mini-rozmówki po polsku) w partnerstwie z Urzędem Gminy Lesznowola i Fundacją Edukacji Międzykulturowej zrealizowała projekt „Poznajmy się - Lesznowola Gminą Wielu Kultur” w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich mającego na celu wsparcie integracji cudzoziemców z Polakami w szkołach. W ramach projektu zostały przeprowadzone warsztaty rozwoju wrażliwości kulturowej dla uczniów ze wszystkich 5 szkół na terenie Gminy oraz szkolenia z zakresu pracy w klasie i szkole wielokulturowej dla nauczycieli. Został też wydany poradnik dla uczniów i rodziców w języku wietnamskim i chińskim. W poradniku znajdują się informacje na temat systemu oświaty w Polsce, jak również normy i zasady kulturowe w polskiej szkole. W latach 2014-2015 Fundacja Świat na Wyciągnięcie Ręki w partnerstwie z Gminą Lesznowola zrealizowała kolejny projekt z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, tym razem skierowany wyłącznie do Zespołu Szkół w Mrokowie, w ramach którego zostali wprowadzeni do szkoły asystenci kulturowi. Zostały również przeprowadzone konsultacje dla nauczycieli, dodatkowy język polski dla dzieci cudzoziemskich, szkolenia dla nauczycieli z zakresu adaptacji ucznia cudzoziemskiego w szkole, zostały przetłumaczone na język chiński i wietnamski dokumenty szkolne. Projekt ten był uzupełnieniem podjętych już działań w tym zakresie na terenie Gminy.
Zapraszamy do przeczytania naszej publikacji, którą stworzyliśmy w ramach projektu "Mini - rozmówki po polsku" :
Projekt został zrealizowany przez Stowarzyszenie Edukacji i Postępu „STEP” przy współpracy Fundacji Świat na Wyciągnięcie Ręki i Fundacji Projekt: Polska z Islandii w ramach programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG.
Źródło: Stowarzyszenie Edukacji i Postępu STEP