Projekt DiAMEnT - wsparcie dla uzdolnionej młodzieży z Małopolski
Od 1 marca 2009 roku w Małopolsce w ramach PO KL realizowany jest innowacyjny projekt DiAMEnT - Dostrzec i Aktywizować Możliwości, Energię, Talenty, którego celem jest stworzenie systemu pracy z uczniami zdolnymi w województwie małopolskim.
Od 1 marca 2009 roku do 31 grudnia 2013 roku Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w partnerstwie z Wyższą Szkołą Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu oraz National-Louis University w Chicago realizują projekt DiAMEnT, którego celem jest stworzenie systemu pracy z uczniami zdolnymi w województwie małopolskim.
Projekt powstał z inicjatywy Zarządu Województwa Małopolskiego jako innowacyjny projekt z komponentem ponadnarodowym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Projekt DiAMEnT – Dostrzec i Aktywizować Możliwości, Energię, Talenty zakłada, że do grudnia 2013 r. zostaną wypracowane i wdrożone systemowe rozwiązania programowe i organizacyjne służące wspieraniu rozwoju uzdolnień uczniów w zakresie kompetencji kluczowych w obszarach: twórczego myślenia (klasy 1-3 szkoły podstawowej) oraz technologii informacyjno - komunikacyjnej, języka angielskiego, przedsiębiorczości i matematyki (klasy 4-6 szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna), co przyczyni się do podniesienia jakości procesu kształcenia oraz zwiększenia szans na sukces w dalszej karierze edukacyjnej i do poprawy zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia. W tym celu zostanie uruchomionych 186 Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych (POWUZ), których sieć obejmie wszystkie 22 powiaty województwa małopolskiego. Poczynając od klasy czwartej szkoły podstawowej uczniowie zakwalifikowani na podstawie testów diagnostycznych (ok. 25000 uczniów) do udziału w zajęciach w POWUZ, będą realizować projekty edukacyjne pod opieką przeszkolonych nauczycieli, według opracowanych wcześniej programów. Będą też uczestniczyć w zajęciach wyjazdowych w ramach szkoły letniej. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych zostaną uruchomione e-learningowe koła naukowe. Równolegle uczniowie klas 1-3 wszystkich szkół podstawowych będą mieli możliwość realizacji programu edukacyjnego z zakresu twórczego myślenia, wspierającego program kształcenia zintegrowanego. Ponadto, dzięki wcześniejszemu przygotowaniu nauczycieli, we wszystkich szkołach zostaną wzmocnione działania służące indywidualizacji pracy z uczniem zdolnym w toku procesu dydaktycznego. Element systemu będą stanowić także konkursy dla szkół i nauczycieli wyróżniających się w pracy z uczniem zdolnym.
Wdrożenie różnych form zajęć zostanie poprzedzone opracowaniem programów pracy z uczniami zdolnymi oraz przygotowaniem kadry pedagogicznej i kadry zarządzającej oświatą różnych szczebli. Na zamknięcie projektu zostanie opracowany raport z wdrożenia programu z rekomendacjami ekspertów krajowych i zagranicznych.