Program „Wspierająca Szkoła” Fundacji Adamed z honorowym patronatem Ministra Edukacji oraz pozytywną ewaluacją niezależnych ekspertów psychiatrii dziecięcej
Honorowy patronat Ministra Edukacji oraz pozytywne opinie autorytetów psychiatrii dziecięcej – prof. dr hab. n. med. Małgorzaty Janas-Kozik oraz dr Aleksandry Lewandowskiej – to efekt ewaluacji projektu „Wspierająca Szkoła”, którego pomysłodawcą jest Fundacja Adamed a współorganizatorem serwis Życie Warte Jest Rozmowy.
Program odpowiada na rosnące potrzeby w zakresie wsparcia psychicznego dzieci i młodzieży w polskich szkołach. Jego celem jest stworzenie środowiska edukacyjnego, które sprzyja zdrowiu psychicznemu oraz zapobiega zachowaniom samobójczym wśród uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
„Wspierająca Szkoła” to program Fundacji Adamed, który odpowiada na wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym osób poniżej 18 roku życia w Polsce, opracowany we współpracy z psychologami i suicydologami serwisu Życie Warte Jest Rozmowy. Koncentruje się na kształtowaniu kompetencji emocjonalnych u uczniów oraz wspieraniu nauczycieli i rodziców w radzeniu sobie z trudnościami w codziennej pracy i kontakcie z dziećmi i młodzieżą. Projekt został zainicjowany jesienią 2023 roku i jak dotąd wzięły w nim udział 32 placówki z całej Polski.
Co ważne, jego misja oraz wartość profilaktyki suicydalnej zostały dostrzeżone i docenione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przyznanie honorowego patronatu Ministra Edukacji to wyróżnienie oraz uznanie jakości i wagi Programu, jego narzędzi i materiałów edukacyjnych w procesie edukacyjnym.
– Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów jest jednym z kluczowych priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej. Z zaangażowaniem dążymy do tego, aby każda szkoła w Polsce mogła być miejscem, w którym uczniowie czują się bezpiecznie i mają zapewnioną odpowiednią pomoc w trudnych momentach. Program „Wspierająca Szkoła”, który otrzymał patronat Ministra Edukacji, to ważny krok w budowaniu bezpiecznego środowiska szkolnego, w którym rówieśnicy, nauczyciele i rodzice będą mogli skutecznie reagować na wyzwania związane z kryzysami psychicznymi, z jakimi nierzadko zmagają się najmłodsi – mówi Wiceminister Edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz.
– Otrzymanie patronatu honorowego Ministra Edukacji to dla nas ogromne wyróżnienie i potwierdzenie, że „Wspierająca Szkoła” stanowi ważne uzupełnienie działań z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego młodzieży. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu wsparciu nasze działania przyczynią się do budowania bardziej otwartego i przyjaznego środowiska, w którym dzieci i nastolatkowie będą mogli się rozwijać, uczyć i wzrastać w poczuciu bezpieczeństwa – mówi Katarzyna Dubno, Członkini Zarządu Fundacji Adamed.
Pozytywne opinie niezależnych ekspertów
Na uwagę zasługuje także fakt, że pilotaż programu „Wspierająca Szkoła” – do którego przystąpiło 5 szkół z Pabianic i Warszawy – został doceniony przez autorytety psychiatrii dziecięcej, które na podstawie ankiet ewaluacyjnych wydały pozytywne oceny na temat przebiegu i korzyści płynących z uczestnictwa placówek edukacyjnych w projekcie.
– Ważnym elementem programu są dwa fakty: po zakończeniu działań w szkole, każda placówka ma dalszą możliwość korzystania z bezpłatnych konsultacji ze specjalistami, jak również otrzymuje certyfikat Wspierająca Szkoła. Do grona ekspertek programu „Wspierająca Szkoła” należą trzy Panie, które są ekspertkami z zakresu suicydologii, mają wieloletnią praktykę w temacie, na co dzień udzielają konsultacji dotyczących kryzysu suicydalnego, próby samobójczej, samouszkodzeń czy postwencji – napisała w swojej opinii prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik, Specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. – Przystępując do oceny programu „Wspierająca Szkoła”, zainicjowanego i prowadzonego przez Fundację Adamed, chcę jasno zaznaczyć, iż oceniam go wysoko. W mojej ocenie, tematyka szkoleń jest bardzo zasadna, co podkreślili w ankietach ewaluacyjnych respondenci – dodała ekspertka.
Oceny Programu dokonała także dr Aleksandra Lewandowska, Konsultant Krajowa ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży:
– Ewaluacja pilotażu programu wyraźnie wskazuje, że większość ankietowanych uważa, iż treści przekazywane na szkoleniach w ramach programu „Wspierająca Szkoła” są przydatne w ich pracy zawodowej. Większość ankietowanych rodziców uważa, że dzięki szkoleniu lepiej rozumie problemy, z jakimi borykają się adolescenci, zmieniło się także postrzeganie przez nich depresji u nastolatków, komunikatów wypowiadanych przez dziecko, jak i zrozumienie, czym jest opór […] Mając na uwadze ogromne potrzeby w zakresie realizowania działań mających na celu podnoszenie wiedzy oraz kompetencji zarówno specjalistów jak i rodziców małoletnich osób w zakresie rozpoznawania symptomów kryzysu psychicznego u dziecka/nastolatka oraz właściwych sposobów interwencji, gorąco rekomenduję kontynuowanie programu „Wspierająca Szkoła”.
Ewolucja na rzecz potrzeb
Warto podkreślić, że program „Wspierająca Szkoła” jest rozwijany na podstawie przeprowadzonych w trakcie trwania poszczególnych edycji ewaluacji oraz rozmów z uczestnikami. Ta elastyczność i otwartość na sugestie pozwalają dostosowywać działania do rzeczywistych potrzeb szkół oraz ich społeczności. Jednym z przykładów takiej modyfikacji jest poszerzenie projektu o warsztaty z zakresu wypalenia zawodowego dla nauczycieli, które okazało się być poważnym problemem w gronie pedagogów.
– Twórcy i realizatorzy programu podeszli z należytą wnikliwością i starannością do wyników ewaluacji pilotażu, dzięki czemu zostały wyciągnięte adekwatne wnioski dotyczące wprowadzenia modyfikacji w programie, takie jak potrzeba zaopiekowania kwestii dobrostanu psychicznego nauczyciela, rozszerzenie zakresu szkoleń o ten właśnie obszar, wprowadzenie superwizji dla nauczycieli oraz wdrożenie zmian w zakresie tworzenia zindywidualizowanej procedury kryzysowej dla szkoły – wybrzmiewa w opinii dr Aleksandry Lewandowskiej.
– Podejście oparte na feedbacku sprzyja zwiększeniu zaangażowania wszystkich stron uczestniczących w programie. To kluczowe dla efektywności naszych działań, których podstawą jest dialog z nauczycielami, rodzicami i uczniami. Szkoły uczestniczące w projekcie mają realny wpływ na jego kształt, co sprzyja poczuciu współpracy oraz długofalowemu zaangażowaniu placówek jakie certyfikujemy i chcemy nazywać „Wspierającą Szkołą” – mówi Agnieszka Rejer-Mellin, Koordynatorka Fundacji Adamed.
W rezultacie, program „Wspierająca Szkoła” nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby, ale także rozwija się w sposób proaktywny, przyczyniając się do budowania przyjaznego środowiska edukacyjnego oraz podnoszenia jakości życia uczniów.
Fundacja Adamed od 10 lat prowadzi aktywności na rzecz wspierania nauki oraz współpracy ze środowiskiem naukowym. Celem jej stworzenia była potrzeba wspierania rozwoju utalentowanej młodzieży oraz popularyzowania nauk ścisłych i przyrodniczych. Fundacja szerzy ideę współpracy oraz integruje środowisko naukowe, przemysł farmaceutyczny, medyczny i biotechnologiczny, jak również wzmacnia współpracę z podmiotami o zbliżonych zadaniach. Głównym programem realizowanym przez Fundację Adamed jest program stypendialny ADAMED SmartUP, którego celem jest wsparcie najzdolniejszych młodych osób w ich rozwoju naukowym. Najnowszym projektem Fundacji jest Wspierająca Szkoła. To pierwszy w Polsce kompleksowy program dotyczący zapobiegania zachowaniom samobójczym wśród dzieci i młodzieży skierowany do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W jego ramach nauczyciele, pedagodzy, rodzice oraz uczniowie nabywają stosowną wiedzę i umiejętności, otrzymują odpowiednie narzędzia tak, by dbać o dobrostan psychiczny najmłodszych.
Źródło: Fundacja Adamed