Program transferu innowacji do biznesu – Innowatorzy - wykorzystaj swoją szansę!
Na globalnym rynku coraz większą rolę odgrywa kapitał ludzki. Coraz większe znaczenie przypisuje się roli wiedzy. Polska, chcąc konkurować na globalnym rynku gospodarki opartej na wiedzy, musi zwiększyć swój poziom innowacyjności.
Artykuł ekspercki przygotowany na zlecenie fundacji Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości przez Kancelarię Doradztwa Gospodarczego Mariusz Turski:
Program transferu innowacji do biznesu – Innowatorzy - wykorzystaj swoją szansę!
Na globalnym rynku coraz większą rolę odgrywa kapitał ludzki. Coraz większe znaczenie przypisuje się roli wiedzy. Polska, chcąc konkurować na globalnym rynku gospodarki opartej na wiedzy, musi zwiększyć swój poziom innowacyjności. Wiedza kreująca innowacje powinna stać się ważniejszym czynnikiem determinującym tempo rozwoju i poziom rozwoju gospodarczego od nakładów i wolumenu środków trwałych, a to za sprawą transferu wiedzy do biznesu, komercjalizacji know-how.
Duże znaczenie w innowacyjności gospodarki odgrywa szkolnictwo wyższe, a co za tym idzie przedsiębiorczość akademicka.
Trudno jednoznacznie zdefiniować przedsiębiorczość akademicką. Pojęcie to jest nieco inaczej rozumiane w krajach anglosaskich, a nieco inaczej w Polsce. Jest określana także mianem „przedsiębiorczości technologicznej”, „przedsiębiorczości innowacyjnej”, „przedsiębiorczości intelektualnej”. W owym artykule sprowadzę ją do przejawu rozumianego jako proces powstawania na uczelniach przedsiębiorstw odpryskowych, tzw. spin-off lub spin-out, zakładanych i prowadzonych przez pracowników naukowych i studentów, jako innowacyjne przedsięwzięcia biznesowe.
Jak wynika z najnowszych badań prowadzonych nad przedsiębiorczością akademicką (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, luty-kwiecień 2009), przedsiębiorczość akademicka w Polsce jest w fazie początkowej kształtowania się modelu.
Polskie uczelnie, dzięki swojej kadrze naukowo-dydaktycznej, doktorantom, studentom, absolwentom, dysponują dużym potencjałem innowacji.
Z raportu opracowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową: „Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2009", wynika, iż województwo zachodniopomorskie w porównaniu z 2008 r. zwiększyło swoją atrakcyjność inwestycyjną w Polsce o 2 miejsca w rankingu (najwyższy wzrost wśród województw) zajmując 6 pozycję. Województwo zachodniopomorskie cechuje również stosunkowo dobrze rozwinięty sektor otoczenia biznesu, co niewątpliwie wspomaga rozwój przedsiębiorczości akademickiej.
Jak podaje Regionalna Strategia Innowacyjności w Województwie Zachodniopomorskim (RSI), na terenie tego województwa funkcjonuje 17 instytucji naukowo-badawczych i rozwojowych, co stanowi zaledwie 2% takich placówek w kraju. 10 z nich to jednostki rozwojowe i placówki obsługi nauki, a 7 to państwowe uczelnie wyższe. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego - w roku 2008 na terenie województwa zachodniopomorskiego funkcjonowało, łącznie z niepublicznymi, 22 szkoły wyższe.
Nadal podstawą regionalnej podaży innowacji w regionie są jednostki akademickie: 2 politechniki, 1 uniwersytet i 3 akademie (rolnicza, medyczna i morska). Liczbę placówek naukowych regionu należy uznać za bardzo małą w skali kraju. Średnia ogólnokrajowa w stosunku do ludności regionu (ok. 5% populacji Polski) to około 40 tego typu placówek. Ponad to w regionie nie ma placówek Polskiej Akademii Nauk i jednostek badawczo-rozwojowych (JBR). Brak tych ostatnich jest szczególnie niekorzystnie wpływa na regionalny system innowacyjny, ponieważ to właśnie JBRy są usytuowane najbliżej przedsiębiorstw, które prowadzą badania stosowane i rozwojowe.
RSI w województwie zachodniopomorskim przewiduje przybliżanie w środowiskach akademickich zagadnień związanych z przedsiębiorczością akademicką. Sprawa edukacji innowacyjnej uznana została za szczególnie istotną z uwagi na brak tradycji przedsiębiorczości w regionie oraz utrzymujące się od wielu lat wysokie bezrobocie, grożące dziedziczeniem przez młodzież postaw biernych, roszczeniowych i apatycznych. Tworzenie systemu edukacji kreującego aktywność, innowacyjność i przedsiębiorczość ma przyczynić się do zwiększonej aktywności gospodarczej społeczeństwa i likwidacji barier mentalnych, co zaowocuje powstawaniem nowych innowacyjnych przedsiębiorstw.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: Szkoła Milionerów AIP