Program Pajacyk jedną z 3 najczęściej wspieranych akcji charytatywnych w Polsce
5 września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Dobroczynności. Jest on doskonałym pretekstem do tego, aby zatrzymać się na chwilę i pomyśleć, czy ktoś w naszym najbliższym otoczeniu nie potrzebuje pomocy. To także okazja, by docenić zaangażowanie i trud tych, którzy pomagają walczyć z ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Do tego grona bez wątpienia należą wszyscy ci, którzy działają na rzecz programu Pajacyk.
Jak wynika z raportu „Badanie potrzeb pracowników 2020” Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, przeprowadzonego w czerwcu 2020 roku przez Partner in Business Strategies, program Pajacyk jest znany 8 na 10 pracownikom w Polsce. Świadomość istnienia tej inicjatywy przekłada się także na to, że jest ona trzecią najczęściej wspieraną przez nich akcją charytatywną w naszym kraju (tuż za WOŚP i Caritas). Program Pajacyk jest organizowany przez Polską Akcję Humanitarną, a jego celem jest przeciwdziałanie zjawisku niedożywienia dzieci w Polsce, a tym samym wykluczeniu społecznemu.
W trosce o zdrowie i przyszłość dzieci
Podopiecznymi programu Pajacyk są dzieci, które z różnych przyczyn przychodzą do szkoły głodne, nie mają drugiego śniadania czy obiadu. Program zapewnia finansowanie posiłków w stołówkach szkolnych i świetlicach, by organizm młodego człowieka otrzymywał niezbędne składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego rozwoju. Akcję prowadzono do czasu zamknięcia szkół z powodu COVID-19. W czasie izolacji społecznej żywność trafiała bezpośrednio do domów tych dzieci, które straciły dostęp do ciepłych posiłków w szkole. Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego dzieci wracają do szkół, a Pajacyk wraca do dostarczania posiłków do szkolnych stołówek.
– Niedożywienie jest szczególnie niebezpieczne dla dzieci, gdyż może nieodwracalnie zmniejszyć ich potencjał rozwojowy. Osłabia także koncentrację, więc trudno wtedy mówić o skutecznej nauce. Dla wielu dzieci zamknięcie szkół na skutek pandemii oznaczało koniec regularnych posiłków. Pajacyk działał jednak przez ten czas bez przerwy i organizował dostawy żywności bezpośrednio do rodzin dzieci dotkniętych problemem niedożywienia! Teraz też pozostajemy czujni na potrzeby dzieci i zmieniamy program tak, by nieść pomoc nieprzerwanie, bez względu na okoliczności – mówi Anna Zubala, Specjalistka ds. Współpracy z Biznesem, Polska Akcja Humanitarna.
Biznes pomaga Pajacykowi
W roku szkolnym 2019/2020 w ramach programu Pajacyk pełnowartościowe posiłki trafiły do 1547 rodzin. Łącznie przekazano 35 ton żywności w 1658 paczkach. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania i wsparcia finansowego firm, dla których walka z niedożywieniem jest jednym z filarów strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Do tego grona należy Sodexo, które od 2016 roku przekazało na konto fundacji równowartość ok. 75 tys. posiłków. Co roku odnotowywany jest dwucyfrowy wzrost przekazanych środków, ponieważ pieniądze pochodzą z limitowanej edycji przedpłaconej karty podarunkowej, chętnie kupowanej przez firmy w okresie okołoświątecznym.
– Doceniamy, że spółka Sodexo wraz ze swoimi klientami od lat wspierają program Pajacyk. Wsparcie naszych podopiecznych jest także wyrazem społecznego zaangażowania biznesu, konkretnym dowodem na to, jak firmy, niezależnie od tego, gdzie są zlokalizowane na mapie Polski, czy są spółkami rodzinnymi, czy korporacjami i jaki prowadzą biznes, mogą pomóc budować lepszą przyszłość oraz przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu – Anna Zubala Specjalistka ds. Współpracy z Biznesem, Polska Akcja Humanitarna.
Dobroczynność jest bliska pracownikom
Wsparcie programu Pajacyk jest nie tylko praktycznym przykładem wsparcia konkretnej grupy społecznej, ale także odpowiedzią na potrzeby klientów i ich pracowników.
– Pracodawcy, którzy zakupią Karty Podarunkowe Sodexo z limitowanej serii z Pajacykiem, pomagają finansować ciepłe posiłki niedożywionym dzieciom w Polsce. Taki podarunek na święta to nie tylko miły gest idący w parze z motywowaniem i obdarowywaniem pracowników, ale również dobrze pojęte działanie w myśl społecznej odpowiedzialności biznesu. Pracownicy świetnie rozumieją i doceniają tę potrzebę. Jak wynika z raportu „Badanie potrzeb pracowników 2020”, jako pracownicy oczekujemy od pracodawcy świadczeń pozapłacowych, które mają wymiar społeczny. Aż 7 na 10 pracowników deklaruje, że gdyby miało taką możliwość przekazałoby część benefitów na cele charytatywne. To przejaw solidarności i potrzeby działania w imię wspólnego dobra danej społeczności – Ewelina Straszewicz, Product Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Sodexo od ponad 20 lat dofinansowuje posiłki dzieciom na całym świecie w ramach akcji Sodexo Stop Hunger, której celem jest walka z niedożywieniem wśród najmłodszych. Także w roku szkolnym 2020/2021 podopieczni programu Pajacyk mogą spodziewać się wsparcia ze strony Sodexo, które przygotowało kolejną edycję karty podarunkowej z limitowanej serii z Pajacykiem.
Źródło: Polska Akcja Humanitarna