Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Ponad 213 tys. studentów otrzymało stypendia z programu Erasmus na studia lub staż za granicą w roku akademickim 2009/10 – to nowy rekord i wzrost o 7,4% Erasmus to najbardziej udany w skali światowej program wymiany młodych ludzi wieku akademickim. Jeżeli obecna tendencja się utrzyma – do 2013 r. Unia osiągnie założony cel czyli trzy miliony stypendystów od czasu jego rozpoczęcia Erasmusa w 1987 r.
W roku akademickim 2009/10 studenci najchętniej wyjeżdżali do Hiszpanii, Francji i Wielkiej Brytanii. Studenci z Hiszpanii stanowili również najliczniejszą grupę wyjeżdżających, przed studentami z Francji i Niemiec. Wśród stypendystów przeważały studentki - było ich 61%. W 2009/10 r. UE przeznaczyła na program Erasmus 415 mln euro.
– Erasmus jest jednym z największych sukcesów Unii Europejskiej. Najnowsze dane mówią same za siebie: program jest bardziej popularny niż kiedykolwiek i dlatego dołożę wszelkich starań, aby w przyszłości na jego realizację przeznaczyć więcej środków. Studia lub staż za granicą wspierają rozwój osobisty oraz dają nowe możliwości na rynku pracy, stąd warto mieć ambitne cele jeżeli chodzi o inwestowanie w naszą młodzież – powiedziała Androulla Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży.
178 tys. studentów z całkowitej liczby stypendystów programu Erasmus w roku akademickim 2009/10 spędziło część swoich studiów na uniwersytecie za granicą bądź w innej instytucji szkolnictwa wyższego w jednym z 32 krajów uczestniczących wówczas w inicjatywie Erasmus (27 państw członkowskich, Chorwacja, Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Turcja). Szwajcaria została w tym roku 33 krajem uczestniczącym w programie. Odsetek studentów decydujących się na studia za granicą wzrósł o 5,7% w porównaniu z 2008/09 r.
Od 2007 r. w ramach programu Erasmus finansowane są również coraz bardziej popularne staże zawodowe w zagranicznych przedsiębiorstwach. W 2009/10 r. 35 tys. studentów (jeden na sześciu) wybrało tę możliwość. Oznacza to wzrost o 17,3% w stosunku do poprzedniego roku.
Średnia wysokość otrzymywanego przez studentów stypendium z programu Erasmus zmniejszyła się o około 7% ze względu na większą liczbę stypendystów i wynosi obecnie 254 euro miesięcznie. Dostępność stypendiów Erasmus w większości uczestniczących w programie krajów jest znacznie mniejsza niż liczba chętnych. Analiza przeprowadzona na zlecenie Parlamentu Europejskiego w 2010 r. wykazała, że jedynie 24% studentów nieuczestniczących w programie stwierdzało brak zainteresowania odbyciem studiów zagranicznych.
Ponadto w ramach programu przyznano 38 tys. stypendiów kadrze uniwersyteckiej oraz nauczycielom akademickim w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych lub odbycia szkoleń za granicą, o 4% więcej niż w roku poprzednim.
Mobilność edukacyjna jest kluczowym celem strategii Europa 2020 na rzecz wzrostu i zatrudnienia, jak również inicjatywy Komisji „Mobilna młodzież”, która stanowi rozwinięcie programu Erasmus.
Obecnie około 10% europejskich studentów studiuje lub odbywa staże za granicą w ramach programu studiów wyższych; 4% z nich jest stypendystami programu Erasmus. W ubiegłym miesiącu Komisja przedstawiła plany dotyczące nowego europejskiego celu podniesienia ogólnego poziomu mobilności studentów o przynajmniej 20%.
Według ostatniego badania Eurobarometru (IP/11/567) wielu studentów musi zrezygnować z ambicji odbycia studiów lub staży za granicą ze względu na brak wsparcia finansowego. Badanie wykazało, że spośród osób, które chciały wyjechać za granicę, 33% nie miało na to wystarczających środków, a prawie dwie trzecie (63%) z tych, którzy wyjechali, musiało utrzymywać się z prywatnych funduszy lub oszczędności. – Liczby te wskazują, że musimy ulepszyć nasze programy mobilności, gdyż zapewniają one najkorzystniejszą relację jakości do ceny – powiedziała komisarz Vassiliou.
Studia lub staże za granicą pomagają młodym ludziom rozwinąć umiejętności cenione przez pracodawców – takie jak znajomość języków obcych i umiejętność współpracy w ramach różnych kultur, oraz elastyczność i umiejętności przywódcze. Stypendyści programu Erasmus są również bardziej skłonni do pracy za granicą w późniejszym okresie życia. Program Erasmus sprawił, że szkolnictwo wyższe w Europie stało się bardziej międzynarodowe, a jakość oferowanych kursów, ich porównywalność oraz przejrzystość znacznie się poprawiła.
W zeszłym miesiącu ministrowie edukacji państw członkowskich UE przyjęli wspólny plan usunięcia przeszkód w mobilności edukacyjnej i pobudzenia jej za pomocą dodatkowego finansowania i reform programów nauczania.
Więcej informacji:
MEMO/11/375
Wszystkie załączniki znajdują się na stronie: www.ec.europa.eu/education/erasmus/doc920_en.htm
Załącznik 1: Dane dotyczące mobilności studentów w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” w latach 2007/08 i 2009/10
Załącznik 2: Dane dotyczące studentów wyjeżdżających w ramach programu Erasmus od 1987/88 r. do 2009/10 r.
Załącznik 3: Mobilność studentów wyjeżdżających i przyjeżdżających w ramach programu Erasmus w 2009/10 r. (studia i staże razem). Bardziej szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej programu Erasmus, w tym osobne statystyki dotyczące mobilności w zakresie studiów i staży
Załącznik 4: Mobilność kadry akademickiej wyjeżdżającej i przyjeżdżającej w ramach programu Erasmus w 2009/10 r. (wyjazdy pracowników w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz w celach szkoleniowych). Bardziej szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej programu Erasmus, w tym osobne statystyki dotyczące zajęć dydaktycznych oraz szkoleń
Załącznik 5: Liczba studentów wyjeżdżających w ramach programu Erasmus w stosunku do liczby absolwentów w 2009 r.
Załącznik 6: Lista 100 instytucji szkolnictwa wyższego, najczęściej wysyłających studentów
Więcej informacji na temat programu Erasmus:
Program Erasmus: fakty i liczby
Statystyki programu Erasmus
Zalecenie Rady w sprawie mobilności edukacyjnej
Dokument roboczy służb Komisji: Nowe wskaźniki odniesienia w zakresie szans na rynku pracy
i mobilności edukacyjnej
– Erasmus jest jednym z największych sukcesów Unii Europejskiej. Najnowsze dane mówią same za siebie: program jest bardziej popularny niż kiedykolwiek i dlatego dołożę wszelkich starań, aby w przyszłości na jego realizację przeznaczyć więcej środków. Studia lub staż za granicą wspierają rozwój osobisty oraz dają nowe możliwości na rynku pracy, stąd warto mieć ambitne cele jeżeli chodzi o inwestowanie w naszą młodzież – powiedziała Androulla Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży.
178 tys. studentów z całkowitej liczby stypendystów programu Erasmus w roku akademickim 2009/10 spędziło część swoich studiów na uniwersytecie za granicą bądź w innej instytucji szkolnictwa wyższego w jednym z 32 krajów uczestniczących wówczas w inicjatywie Erasmus (27 państw członkowskich, Chorwacja, Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Turcja). Szwajcaria została w tym roku 33 krajem uczestniczącym w programie. Odsetek studentów decydujących się na studia za granicą wzrósł o 5,7% w porównaniu z 2008/09 r.
Od 2007 r. w ramach programu Erasmus finansowane są również coraz bardziej popularne staże zawodowe w zagranicznych przedsiębiorstwach. W 2009/10 r. 35 tys. studentów (jeden na sześciu) wybrało tę możliwość. Oznacza to wzrost o 17,3% w stosunku do poprzedniego roku.
Średnia wysokość otrzymywanego przez studentów stypendium z programu Erasmus zmniejszyła się o około 7% ze względu na większą liczbę stypendystów i wynosi obecnie 254 euro miesięcznie. Dostępność stypendiów Erasmus w większości uczestniczących w programie krajów jest znacznie mniejsza niż liczba chętnych. Analiza przeprowadzona na zlecenie Parlamentu Europejskiego w 2010 r. wykazała, że jedynie 24% studentów nieuczestniczących w programie stwierdzało brak zainteresowania odbyciem studiów zagranicznych.
Ponadto w ramach programu przyznano 38 tys. stypendiów kadrze uniwersyteckiej oraz nauczycielom akademickim w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych lub odbycia szkoleń za granicą, o 4% więcej niż w roku poprzednim.
Mobilność edukacyjna jest kluczowym celem strategii Europa 2020 na rzecz wzrostu i zatrudnienia, jak również inicjatywy Komisji „Mobilna młodzież”, która stanowi rozwinięcie programu Erasmus.
Obecnie około 10% europejskich studentów studiuje lub odbywa staże za granicą w ramach programu studiów wyższych; 4% z nich jest stypendystami programu Erasmus. W ubiegłym miesiącu Komisja przedstawiła plany dotyczące nowego europejskiego celu podniesienia ogólnego poziomu mobilności studentów o przynajmniej 20%.
Według ostatniego badania Eurobarometru (IP/11/567) wielu studentów musi zrezygnować z ambicji odbycia studiów lub staży za granicą ze względu na brak wsparcia finansowego. Badanie wykazało, że spośród osób, które chciały wyjechać za granicę, 33% nie miało na to wystarczających środków, a prawie dwie trzecie (63%) z tych, którzy wyjechali, musiało utrzymywać się z prywatnych funduszy lub oszczędności. – Liczby te wskazują, że musimy ulepszyć nasze programy mobilności, gdyż zapewniają one najkorzystniejszą relację jakości do ceny – powiedziała komisarz Vassiliou.
Studia lub staże za granicą pomagają młodym ludziom rozwinąć umiejętności cenione przez pracodawców – takie jak znajomość języków obcych i umiejętność współpracy w ramach różnych kultur, oraz elastyczność i umiejętności przywódcze. Stypendyści programu Erasmus są również bardziej skłonni do pracy za granicą w późniejszym okresie życia. Program Erasmus sprawił, że szkolnictwo wyższe w Europie stało się bardziej międzynarodowe, a jakość oferowanych kursów, ich porównywalność oraz przejrzystość znacznie się poprawiła.
W zeszłym miesiącu ministrowie edukacji państw członkowskich UE przyjęli wspólny plan usunięcia przeszkód w mobilności edukacyjnej i pobudzenia jej za pomocą dodatkowego finansowania i reform programów nauczania.
Więcej informacji:
MEMO/11/375
Wszystkie załączniki znajdują się na stronie: www.ec.europa.eu/education/erasmus/doc920_en.htm
Załącznik 1: Dane dotyczące mobilności studentów w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” w latach 2007/08 i 2009/10
Załącznik 2: Dane dotyczące studentów wyjeżdżających w ramach programu Erasmus od 1987/88 r. do 2009/10 r.
Załącznik 3: Mobilność studentów wyjeżdżających i przyjeżdżających w ramach programu Erasmus w 2009/10 r. (studia i staże razem). Bardziej szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej programu Erasmus, w tym osobne statystyki dotyczące mobilności w zakresie studiów i staży
Załącznik 4: Mobilność kadry akademickiej wyjeżdżającej i przyjeżdżającej w ramach programu Erasmus w 2009/10 r. (wyjazdy pracowników w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz w celach szkoleniowych). Bardziej szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej programu Erasmus, w tym osobne statystyki dotyczące zajęć dydaktycznych oraz szkoleń
Załącznik 5: Liczba studentów wyjeżdżających w ramach programu Erasmus w stosunku do liczby absolwentów w 2009 r.
Załącznik 6: Lista 100 instytucji szkolnictwa wyższego, najczęściej wysyłających studentów
Więcej informacji na temat programu Erasmus:
Program Erasmus: fakty i liczby
Statystyki programu Erasmus
Zalecenie Rady w sprawie mobilności edukacyjnej
Dokument roboczy służb Komisji: Nowe wskaźniki odniesienia w zakresie szans na rynku pracy
i mobilności edukacyjnej
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.