Profesjonalista w kulturze – edukacja muzyczna na wsi 2 jako przykład podlaskiej oddolnej inicjatywy
Jak stworzyć dostęp do określonych zasobów edukacyjnych na wsi w zakresie podwyższania kwalifikacji i rozszerzania wiedzy muzycznej, kulturalnej? Na to pytanie znaleźli odpowiedź realizatorzy projektu „Profesjonalista w kulturze – edukacja muzyczna na wsi 2”.
Poprzedni projekt „Profesjonalista w kulturze-edukacja muzyczna na wsi”, zrealizowany w ramach POKL z działania 9.5, którego kontynuacją był „Profesjonalista w kulturze – edukacja muzyczna na wsi 2” spowodował zwiększenie stopnia samoorganizacji mieszkańców. Grupa osób dążących do pogłębiania i rozwijania swoich umiejętności muzycznych w wyniku realizacji projektu założyła stowarzyszenie, by móc aplikować o środki na edukację obszarów wiejskich. Oddolna inicjatywa edukacyjna mieszkańców wsi skupionych wokół zainteresowań związanych z muzyką jest odpowiedzią na realne potrzeby istniejące w społeczności wiejskiej. Problemem naszej społeczności jest ograniczony dostęp do określonych zasobów edukacyjnych w zakresie podwyższania kwalifikacji i rozwijania umiejętności muzycznych na Wsi (szerzej kulturalnych) oraz postępujący zanik zainteresowania lokalną tradycją i kulturą wśród społeczności, a zwłaszcza wśród młodzieży. Przyczyną tego problemu jest brak odpowiedniej infrastruktury edukacyjnej z zakresu edukacji muzycznej, kulturalnej oraz brak atrakcyjnej i przystępnej formy tejże edukacji -zwłaszcza dla młodych ludzi. Przedstawiony problem ma swoje następstwa przejawiające się w niskim poziomie wykształcenia muzycznego, braku zasobów ludzkich do kultywowania lokalnej tradycji oraz niskiej atrakcyjności regionu, jako miejsca zamieszkania dla młodych ludzi.
Za cel główny projektodawca postawił sobie: stworzenie dostępu do określonych zasobów edukacyjnych na wsi w zakresie podwyższania kwalifikacji i rozszerzania wiedzy muzycznej, kulturalnej.
W kontekście tej inicjatywy, pojawiły się również cele szczegółowe m.in.:
- stworzenie odpowiedniej infrastruktury edukacyjnej z zakresu edukacji muzycznej i podniesienie poziomu wykształcenia muzycznego,
- stworzenie atrakcyjnej i przystępnej formy edukacji muzycznej i zbudowanie zasobów ludzkich do kultywowania lokalnej kultury i zwyczaju
- pobudzenie środowisk lokalnych do zaangażowania na rzecz rozwoju edukacyjnego wsi
Grupa docelowa
- mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tysięcy mieszkańców.
Oddolna inicjatywa edukacyjna poprzez wybór grupy docelowej nie może zawężać się do społeczności działających aktywnie bądź tych działających na rzecz przeciwdziałania marginalizacji. Wsparcie z założenia ma być dostępne szerokiemu gronu mieszkańców terenów wiejskich pragnących podwyższyć swoje umiejętności z zakresu edukacji muzycznej.
Rezultat projektu-podniesienie świadomości uczestników projektu i zmiana postaw w zakresie korzyści płynących z kształcenia oraz przygotowanie i wydanie pocztówki multimedialnej.
Najbardziej atrakcyjne w projekcie jak zgodnie twierdzą beneficjenci był Wyjazd - zgrupowanie oraz Przygotowanie i wydanie pocztówki multimedialnej
Wyjazd – zgrupowanie:
Zgrupowanie beneficjentów na wyjeździe służyło integracji tej grupy i lepszym poznaniu własnych możliwości. Praca choreografa Pana Wiesława Dąbrowskiego z grupą pięć dni w tygodniu po 7 godz. dziennie (łącznie 35h) miała istotny wpływ, na jakość, trwałość i efekty kształcenia. Zgrupowanie było uzupełnieniem szkoleń realizowanych na miejscu, powstała też nowa choreografia.
Przygotowanie i wydanie pocztówki multimedialnej:
Przygotowanie i wydanie nagrania audiowizualnego z nagraniem osób uczestniczących w projekcie objętych wsparciem z zakresu edukacji muzycznej służyło utrwaleniu rezultatów projektu. Taka forma jest specyficznym rodzajem publikacji finalizującej projekt. Był to też rodzaj edukacji muzycznej. Zachowanie i praca przy nagraniu tejże pocztówki była elementem edukacyjnym ukazującym praktyczną stronę sztuki artystycznej, którą, na co dzień widzimy na płytach, teledyskach itp. Był to warsztat profesjonalnego tworzenia muzyki, sztuki. Pocztówka dystrybuowana nieodpłatnie (1000szt.) jest także promocją inicjatyw EFS już teraz po zakończeniu realizacji projektu.
Wypowiedzi uczestników projektu, które można znaleźć również na pocztówce multimedialnej:
„W Boćkach spotkałem znakomitych ludzi, który chcieli pracować ze mną, nauczyć się nowych tańców, ruchu, nowych suit podlaskich, które później będziemy prezentować nie tylko na Podlasiu, w całej Polsce ale także za granicą” Trener w projekcie Wiesław Dąbrowski
„Dzięki takiemu projektowi jak obecny człowiek może oderwać się od codziennej rzeczywistości”
„Obecne zajęcia wokalne, które prowadzi Pani Alina Niegerewicz pozwalają mi rozwinąć moje śpiewacze talenty.”
„Dzięki temu projektowi poznaliśmy wiele tańców podlaskich takich jak: śpioch, zawierucha, tupacz a jest to zasługą naszego Pana choreografa Wiesława Dąbrowskiego”
„Od dawna istniała grupa mieszkańców, która chciała doskonalić swoje umiejętności wokalne i taneczne jednakże dopiero teraz stało się to dla nas osiągalne. Dzięki takim projektom jak ten poszerzyliśmy swoje grono sporą grupą młodzieży”
I finalnie rezultat projektu-podniesienie świadomości uczestników projektu i zmiana postaw w zakresie korzyści płynących z kształcenia oraz przygotowanie i wydanie pocztówki multimedialnej.
Źródło: OWOP