Pod koniec marca ruszyła Koalicja „Prezesi-wolontariusze 2011”. Inicjatywa, która powstała w odpowiedzi na Europejski Rok Wolontariatu ma sprawić, że w polskim biznesie upowszechni się społeczne zaangażowanie, że coraz więcej osób, które stoją na czele firm, a także ich pracownicy będzie chciało przeznaczyć jakąś część prywatnego czasu na bezinteresowną pracę na rzecz innych.
Inicjatorem mającej nieformalny charakter koalicji jest Maciej Owczarek, prezes Enea S. A.
– Kiedy wpadłem na pomysł powołania koalicji, wiedziałem, że nie zrobię tego sam. Dlatego poprosiłem o pomoc Pawła Łukasiaka, prezesa Stowarzyszenia Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Chcemy zainicjować pewien ruch, ale mamy świadomość, że sami tego nie zrobimy, dlatego są wśród nas prezesi dużych firm, którzy razem z nami będą propagować tę ideę – mówi Maciej Owczarek.
– W koalicji są przedstawiciele korporacji mających największe programy wolontariatu pracowniczego w Polsce, którzy od wielu lat angażują się społecznie i propagują takie działania wśród swoich pracowników. Są to też firmy, które wprowadziły do Polski wiele rozwiązań z zakresu społecznego zaangażowania biznesu – informuje Paweł Łukasiak.
– Wolontariat nie jest pojedynczym aktem filantropii czy altruizmu. Razem możemy zrobić więcej. Potrzebujemy pokazać społeczeństwu, że chcemy coś robić, i że biznes w Polsce może być zaangażowany społecznie, tak jak ma to miejsce na świecie – wyjaśnia Aneta Podyma-Debriat, prezes Axa TFI S. A.
Zadaniem koalicji jest stworzenie platformy współpracy i wymiany doświadczeń oraz popularyzowanie postaw wolontariackich w środowisku rodzimych przedsiębiorców.
– Poprzez koalicję chcemy pokazać przykłady społecznego zaangażowania biznesu, prezentować dobre praktyki, dzielić się wiedzą i umiejętnościami pomiędzy liderami biznesu, a liderami organizacji społecznych, zabierać głos w debatach publicznych inicjowanych z okazji Europejskiego Roku Wolontariatu. Ważnym zadaniem jest też rozszerzenie koalicji. Chcielibyśmy, aby do najbliższej gali „Dobroczyńca Roku”, która odbędzie się 23 maja, móc pochwalić się już liczną i silną grupą prezesów zaangażowanych społecznie – dodaje Paweł Łukasiak.
Czy to moda?
Europejski Rok Wolontariatu wydaje się idealną okazją do powołania koalicji. Ale nie da się ukryć, że od pewnego czasu w polskich firmach czy oddziałach międzynarodowych korporacji społeczną odpowiedzialność biznesu odmienia się przez wszystkie przypadki, że zapanowała swoista moda na społeczne działania.
– Spędziłam szesnaście lat we Francji i mogę powiedzieć, że tam zaangażowanie w społeczną odpowiedzialność biznesu jest czymś naturalnym. Wolontariatu uczy się w szkołach, na uczelniach, więc młodzi ludzie rozpoczynający pracę naturalnie angażują się w wolontariat pracowniczy. Dzięki takiej koalicji można poinformować społeczeństwo, że firmy angażują się społecznie, że to nie są tylko etyczne zasady wywieszone w holu, że nie robią tego dla lepszego marketingu, ale naprawdę pomagają tym, którzy tego potrzebują. Ponadto, wolontariat pracowniczy wpływa na to, że pracownicy mają inne cele niż tylko biznesowe – uważa Aneta Podyma-Debriat.
– Koalicja powstała nie w wyniku mody, tylko z inicjatywy jednej osoby, która namówiła nas do współpracy i od wielu lat działa społecznie. Poza tym, wejście do koalicji jest kontynuacją tych wszystkich społecznych działań, które w naszych firmach dzieją się od lat – wyjaśnia Maciej Witucki, prezes Grupy TP.
– Moja firma od lat 70. propaguje społeczną odpowiedzialność firmy. Poza tym, powinniśmy już przestać rozdzielać organizacje pozarządowe od sektora biznesu. Z moich wielu zawodowych doświadczeń wynika, że we współpracy można osiągnąć więcej, a spotkania z trzecim sektorem zawsze były dla mnie niezwykle inspirujące – mówi Frank Uszko, prezes Danone Sp. z o.o.
Prezesi-wolontariusze podpisali też apel „Czas biznesu, czas pomagania”, skierowany do świata biznesu, różnych organizacji oraz mediów, aby włączyły się w promowanie idei wolontariatu.
– Europejski Rok Wolontariatu jest dobrym przyczynkiem do budowania trwałych mechanizmów kształtujących bezinteresowne postawy i zachowania. Traktuję ten apel i powołanie koalicji, nie jako biznesowe, ale jako moralne wyzwanie dla tych wszystkich, którzy pracują w biznesie i starają się do niego włączyć społeczny aspekt. Ma to ogromne znaczenie, jest wspierane przez rząd i służy zrównoważonemu rozwojowi – podkreśla Krzysztof Więckiewicz, dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego, który był obecny na inauguracji koalicji.
Dobry biznes w sieci
– W ramach Koalicji „Prezesi-wolontariusze 2011” uruchomiliśmy też portal dobrybiznes.info, adresowy do biznesu, mediów i organizacji pozarządowych, będący miejscem współpracy i wymiany doświadczeń. To platforma oparta o kalendarz, dzięki której chcemy popularyzować różne rozwiązania czy informować o wydarzeniach. Będzie to również miejsce pozwalające znaleźć np. partnera do konkretnych działań, wolontariuszy, zorganizować wspólne przedsięwzięcie czy budować partnerstwa – wylicza Paweł Łukasiak.
Portal będzie też obszerną bazą dobrych praktyk i niezbędnych informacji dotyczących społecznego zaangażowania firm w Polsce i na świecie. Będzie też można tu znaleźć dokumenty, poradniki, publikacje, linki, blogi oraz słownik pojęć z zakresu społecznego zaangażowania biznesu.
– W portalu umieścimy także informacje o konkretnych osobach, bo to ludzie inicjują i organizują ważne przedsięwzięcia, i to ludzkie emocje w połączeniu z wiarą w społeczne zaangażowanie sprawiają, że działania społeczne mają sens, i że będą pojawiać się nowi wolontariusze – zapowiada Paweł Łukasiak.
Inaugurację koalicji „Prezesi-wolontariusze 2011” zakończyły warsztaty „Rozwój wolontariatu w Polsce”, których uczestnikami byli koalicjanci (Maciej Owczarek, Paweł Łukasiak, Aneta Podyma-Debriat, Maciej Witucki, Frank Uszko, Sławomir S. Sikora, prezes Citi Handlowy oraz Harry Klompe, dyrektor zarządzający Nutricia Polska Sp. z.o.o), studenci-wolontariusze, a także przedstawiciele organizacji pozarządowych. Wspólne warsztaty miały za zadanie wypracować rekomendacje dla rozwoju wolontariatu oraz aktywności społecznych w Polsce.
Źródło: inf. własna (ngo)