Premiera międzynarodowego raportu o kształtowaniu przedsiębiorczych postaw
Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, Fundacja Inkubator Technologiczny, Instytut Edwarda de Bono na Uniwersytecie Maltańskim i brytyjska organizacja pozarządowa Peace Child International mają przyjemność zaprezentować raport „Dobre praktyki w nauczaniu przedsiębiorczości i tworzeniu ekosystemów przyjaznych przedsiębiorczości w Europie”.
Finansowana przez Komisję Europejską w ramach projektu Erasmus+, przełomowa publikacja, jest rezultatem wspólnego wysiłku czterech parterów, wielu miesięcy badań i trzech międzynarodowych spotkań w Polsce, na Malcie i w Wielkiej Brytanii. Efekty tych działao zostaną zaprezentowane podczas otwartych konferencji w trzech krajach. Wydarzenia te powinny zainteresowad w szczególności nauczycieli, przedstawicieli insytucji rządowych, pracowników organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców.
Projekt powstał w odpowiedzi na niski poziom przedsiębiorczości wśród młodych Europejczyków, przyczyniający się do utrzymania wysokiego pozimu bezrobocia, niepełnego zatrudnienia oraz trudności w przejściu z edukacji do pierwszej pracy. Będąca zwieoczeniem projektu publikacja zawiera osiem kluczowych rekomendacji, które mogą być implementowane przez instytucje państwowe, organizacje pozarządowe i sektor prywatny w celu promocji przedsiębiorczości.
Raport „Dobre praktyki w nauczaniu przedsiębiorczości i tworzeniu ekosystemów przyjaznych przedsiębiorczości w Europie do pobrania tutaj: http://bit.ly/1iUw8Cx
1/ Konieczne jest wprowadzanie nauczania przedsiębiorczości na wszystkich poziomach edukacji, od pierwszych lat szkoły po studia wyższe i podyplomowe.
2 / Nauczanie przedsiębiorczości powinno byd realizowane poprzez połączenie podejścia międzyprzedmiotowego (zintegrowanego) oraz edukacji pozaszkolnej.
3/ Autorki rekomendują angażowanie uczniów w proces aktywnego uczenia się poprzez warsztaty i odpowiednie wybory pedagogiczne nauczycieli.
4/ Kluczem do sukcesu jest też zwiększanie zaangażowania nauczycieli poprzez zapewnianie im szkoleo i zasobów (łącznie z funduszami i pakietami edukacyjnymi), które uczynią z nich skutecznych nauczycieli przedsiębiorczości.
5/ Powinniśmy używać narzędzi i metod nauczania przedsiębiorczości, które już istnieją. Rozwijajmy programy i projekty, które działają i przynoszą bardzo dobre wyniki.
6/ Konieczne jest stworzenie sposobów na sprawne przejście od ukończenia szkoły do zostania przedsiębiorcą.
7/ Ekosystem przedsiębiorczości powinien byd prosty i czytelny dla przedsiębiorców. Cyfryzacja procedur i dostęp do danych przez internet, czyli rozwiązania stosowane w Wielkiej Brytanii i na Malcie, powinny być standardem w krajach, które chcą odnieśd sukces gospodarczy.
8/ Potrzebujemy mądrego wspierania początkujących przedsiębiorców. Takie wsparcie nie powinno ograniczać się do dotacji, ale zakładać wsparcie ze strony sektora pozarządowego, publicznego i prywatnego: mentoring, doradztwo, szkolenia, e-learning czy inkubatory. Połączenie tych narzędzi znacząco zwiększa u młodych przedsiębiorców szanse na sukces. Takie wsparcie powinno podlegać analizie i ocenie, aby sprawdzad jego rezultaty i rozwijad takie metody, które są najskuteczniejsze w danym kraju.
Każdy z partnerów zaangażowany w projekt przyczynia się do rozwoju przedsiębiorczości w innym sposób. Trzy spotkania międzynarodowe w Polsce, na Malcie i w Wielkiej Brytanii pozwoliły partnerom lepiej zrozumied zagraniczne ekosystemy przedsiębiorczościi pomogłył zidentyfikować najlepsze praktyki w tym zakresie.
- „Mieliśmy niepowtarzalną okazję spotkać reprezentantów organizacji pozarządowych, sektora prywatnego oraz środowisk akademickich, którzy nie tylko wykonują świetną pracę, ale również są chętni do współpracy.” powiedziała Justyna Politaoska, założycielka i prezes Fundacji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. - „Dzięki udziałowi w projekcie wróciliśmy do naszych krajów z mnóstwem nowych pomysłów na wspieranie przedsiębiorczości w innowacyjny sposób.”