(PAP) Ogólnikowe sformułowania o zastrzeżeniach nie są wystarczające do odrzucenia wniosku sołectwa o środki z funduszu sołeckiego - uznał WSA w Poznaniu.
Zebranie Wiejskie Sołectwa podjęło uchwałę w sprawie przedsięwzięć do realizacji w ramach funduszu sołeckiego na rok 2012. Wójt powiadomił sołtysa o przyjęciu wniosku w sprawie przeznaczenia środków z funduszu, ostatecznie jednak wniosek został odrzucony przez radę gminy.
Radni uzasadniali, że budził „zbyt wiele kontrowersji i zastrzeżeń mieszkańców, co do zgodności ze Strategią Rozwoju Gminy". Stwierdzili m.in., że sołectwo proponuje we wniosku wyjazd na wystawę rolniczo-ogrodniczą, który służyłby wąskiemu gronu i nie sprzyjałby integracji społeczności. Wskazali również, że wartość planowanej budowy sanitariatów, jest kilka razy wyższa od wartości środków funduszu sołeckiego. Sołtys podniosła z kolei, że kontrola poprawności zgłaszanego wniosku należy do kompetencji wójta gminy, a dokonywanie oceny w tym zakresie przez radę gminy jest przekroczeniem uprawnień przysługujących ustawowo radzie.
Według niej radni nie wykazali, że zaplanowane przedsięwzięcia nie są zadaniami własnymi gminy, że nie służą poprawie warunków życia mieszkańców gminy i że nie są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Taką argumentację podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.
„Aby adresat uchwały wiedział z jakich powodów rada gminy odrzuca konkretny wniosek, koniecznym jest, aby stosowny akt (uchwała) zawierał uzasadnienie, w którym znajdą się odniesienia do przywołanych kryteriów oceny wniosku" - stwierdził WSA w Poznaniu. „Precyzyjnego uzasadnienia w tym zakresie nie może zastąpić ogólnikowe sformułowanie, że - jak to ujęto w uzasadnieniu uchwały - wniosek budzi wiele kontrowersji i zastrzeżeń" - dodał.
Jak podkreśla sąd, to właśnie upoważniony organ gminy ma rozstrzygnąć, czy konkretne postulaty mieszkańców danego sołectwa spełniają opisane wcześniej wymogi, a w konsekwencji czy zasługują na wsparcie finansowe. Ponadto w uzasadnieniu nie można dokonywać ocen zastrzeżonych dla innego organu gminy. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 5 ustawy o finansach samorządowych wstępną ocenę wniosku przeprowadza wójt gminy.