Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Nareszcie gotowy jest projekt rozporządzenia MEN, zmieniający rozporządzenie w sprawie innych form wychowania przedszkolnego. Ma on ułatwić zakładanie punktów i zespołów przedszkolnych m.in. przez gminy.
Od stycznia obowiązuje rozporządzenie MEN w sprawie rodzajów innych
form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania
tych form oraz sposobu ich działania. Umożliwia ono tworzenie obok
tradycyjnych przedszkoli placówek alternatywnych, np. zespołów
wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych przez gminy,
stowarzyszenia i osoby prywatne. Tworzenie alternatywnych
przedszkoli ma zwiększyć dostęp do edukacji zwłaszcza na obszarach
wiejskich.
Niestety rozporządzenie z początku roku nie uregulowało kwestii warunków lokalowych, w których mogą być prowadzone zajęcia. Dlatego, zgodnie z prawem pomieszczenia, w których prowadzone są te formy, musiały spełniać takie same wymagania, jak przedszkole czy szkoła.
Specjaliści z organizacji tworzących alternatywne przedszkola apelowali o zmianę przepisów, podkreślając, że przepisy sanepidu, nadzoru budowlanego, ppoż są nieżyciowe i większość budynków wiejskich, gdzie miałyby powstawać alternatywne przedszkola nie jest w stanie ich spełnić.
- Wiejska edukacja przedszkolna musi być oparta na małych lokalnych placówkach. Tak dzieje się nawet w bogatych państwach, jak Skandynawia, czy Szwajcaria, ponieważ musi się ona odbywać blisko domu dziecka – podkreślała Elżbieta Tołwińska-Królikowska, koordynatorka projektu "Małe Przedszkole w Każdej Wsi" z Fundacji Inicjatyw Oświatowych.
Nowelizacja rozporządzenia łagodzi wymogi sanitarno-lokalowe, w porównaniu z przedszkolem i szkołą wobec punktów i zespołów. Zmiany są efektem uzgodnień MEN z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym.
Zgodnie z projektem rozporządzeniem zajęcia dla 3 do 5 dzieci mają być prowadzone w pomieszczeniu, które ma co najmniej 16 m2. W przypadku, gdy dzieci jest więcej niż 5, powierzchnia ulega zwiększeniu o co najmniej 2 m2 na każde kolejne dziecko, jeżeli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie. Wysokość pomieszczeń ma wynosić co najmniej 2,5 m.
Rodzice dzieci uczęszczających do alternatywnego przedszkola mogą uczestniczyć w zajęciach z dziećmi. Jednocześnie rozporządzenie nakłada obowiązek posiadania przez rodziców książeczki badań dla celów sanitarno-epidemiologicznych.
- Udział rodziców w zajęciach ma formę pewnego rodzaju wolontariatu, jednak nie powinno to ich zwalniać z obowiązku spełniania wymogów zdrowotnych określonych dla osób pracujących z dziećmi – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Przypomnijmy, że w zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym - przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy - 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego.
W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni muszą być wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, są mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Zajęcia - zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym - są organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.
Na tworzenie alternatywnych przedszkoli i wsparcie tzw. małych przedszkoli, które powstały w ostatnich latach, przeznaczono 240 mln euro ze środków Unii Europejskiej na lata 2007-2013.
Zamieszczamy projekt rozporządzenia MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
projekt
Anna Mikołajczyk-Kłębek, Serwis Samorządowy PAP
a.mikolajczyk@pap.pl
Niestety rozporządzenie z początku roku nie uregulowało kwestii warunków lokalowych, w których mogą być prowadzone zajęcia. Dlatego, zgodnie z prawem pomieszczenia, w których prowadzone są te formy, musiały spełniać takie same wymagania, jak przedszkole czy szkoła.
Specjaliści z organizacji tworzących alternatywne przedszkola apelowali o zmianę przepisów, podkreślając, że przepisy sanepidu, nadzoru budowlanego, ppoż są nieżyciowe i większość budynków wiejskich, gdzie miałyby powstawać alternatywne przedszkola nie jest w stanie ich spełnić.
- Wiejska edukacja przedszkolna musi być oparta na małych lokalnych placówkach. Tak dzieje się nawet w bogatych państwach, jak Skandynawia, czy Szwajcaria, ponieważ musi się ona odbywać blisko domu dziecka – podkreślała Elżbieta Tołwińska-Królikowska, koordynatorka projektu "Małe Przedszkole w Każdej Wsi" z Fundacji Inicjatyw Oświatowych.
Nowelizacja rozporządzenia łagodzi wymogi sanitarno-lokalowe, w porównaniu z przedszkolem i szkołą wobec punktów i zespołów. Zmiany są efektem uzgodnień MEN z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym.
Zgodnie z projektem rozporządzeniem zajęcia dla 3 do 5 dzieci mają być prowadzone w pomieszczeniu, które ma co najmniej 16 m2. W przypadku, gdy dzieci jest więcej niż 5, powierzchnia ulega zwiększeniu o co najmniej 2 m2 na każde kolejne dziecko, jeżeli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie. Wysokość pomieszczeń ma wynosić co najmniej 2,5 m.
Rodzice dzieci uczęszczających do alternatywnego przedszkola mogą uczestniczyć w zajęciach z dziećmi. Jednocześnie rozporządzenie nakłada obowiązek posiadania przez rodziców książeczki badań dla celów sanitarno-epidemiologicznych.
- Udział rodziców w zajęciach ma formę pewnego rodzaju wolontariatu, jednak nie powinno to ich zwalniać z obowiązku spełniania wymogów zdrowotnych określonych dla osób pracujących z dziećmi – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Przypomnijmy, że w zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym - przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy - 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego.
W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni muszą być wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, są mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Zajęcia - zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym - są organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.
Na tworzenie alternatywnych przedszkoli i wsparcie tzw. małych przedszkoli, które powstały w ostatnich latach, przeznaczono 240 mln euro ze środków Unii Europejskiej na lata 2007-2013.
Zamieszczamy projekt rozporządzenia MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
projekt
Anna Mikołajczyk-Kłębek, Serwis Samorządowy PAP
a.mikolajczyk@pap.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.