W tegorocznej, drugiej nowelizacji ustawy o prawie autorskim zmieniono regulacje dotyczące dozwolonego użytku edukacyjnego, niestety w sposób niekorzystny dla organizacji. Korzystna dla nas wszystkich zmiana dotyczy natomiast przepisów o utworach osieroconych.
W dużej części zmiany są porządkowe, nie rewolucjonizują prawa autorskiego. W dalszej części omawiamy dwie najistotniejsze z nich.
Dozwolony użytek nie dla organizacji
Niestety, pomimo sygnalizowanych przez Ministerstwo Kultury planów w tym zakresie (na początku prac związanych z nowelizacją), nie zawiera ona zapisów, które poprawiłyby w praktyce dostęp organizacji pozarządowych do utworów chronionych prawem autorskim.
W ramach dozwolonego użytku zdefiniowano w obecnej nowelizacji pewne podmioty, uprawione do nieodpłatnego korzystania z utworów, co eliminuje trudności interpretacyjne i stawiane w przeszłości pytania, ale z punktu widzenia organizacji pozarządowych nie przynosi oczekiwanych i korzystnych – zgodnie z niektórymi zapowiedziami – zmian w prawie.
Nie wystarczy działać na polu edukacji, nauki czy badań, aby móc korzystać z utworów nieodpłatnie w ramach tzw. dozwolonego użytku.
Chodzi o definicję „instytucji oświatowych”, co do których można było w przeszłości (przed opisywaną nowelizacją) zakładać, że niektóre organizacje mogą korzystać z praw przysługujących tym podmiotom. Skoro sektor pozarządowy prowadzi działania naukowe i edukacyjne, to niektórzy interpretatorzy prawa zakładali, że wolno im nieodpłatnie korzystać z utworów w ramach swojej działalności edukacyjnej. Ustawa zezwalała bowiem – niezdefiniowanym wówczas – „instytucjom oświatowym" na bezpłatne korzystanie z utworów. Wprowadzona nowelizacją definicja powoduje, że organizacje, które do tej pory bazowały na tym prawie tracą swoje uprawnienie do korzystnej interpretacji ustawy i korzystania z jej zapisów w tym zakresie. Po nowelizacji ustawy (art. 6 ust. 1 pkt 13):
Jak widać, nie wystarczy działać na polu edukacji, nauki czy badań, aby móc korzystać z utworów nieodpłatnie w ramach tzw. dozwolonego użytku. Definiując w ustawie o prawie autorskim „instytucje oświatowe” ustawodawca wyeliminował pewną swobodę interpretacyjną, z której do dnia nowelizacji organizacje pozarządowe mogły ewentualnie korzystać.
Utwory osierocone
Jednocześnie wprowadzono nowelizacją szereg korzystnych dla nas wszystkich zmian w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych w zakresie tzw. utworów osieroconych.
W zbiorach polskich instytucji kultury, także ze względu na burzliwe wydarzenia polskiej historii ostatnich kilkudziesięciu lat, znajduje się znaczna liczba dzieł osieroconych o różnym charakterze: literackich (książki, czasopisma), plastycznych (np. plakaty), fotograficznych (zdjęcia, pocztówki), muzycznych czy audiowizualnych.
Ustawodawca postanowił wreszcie uregulować kwestię poszukiwania spadkobierców praw autorskich i zdefiniował, jakie wysiłki należy podjąć, aby ustalić te osoby. Co ważne, po wyczerpaniu wskazanej w przepisach procedury, można będzie bez obaw korzystać z tych utworów, nie ryzykując procesu ze strony „cudownie” odnalezionego po latach spadkobiercy.
Wdrożenie tych przepisów umożliwi uprawnionym instytucjom zachowywanie i udostępnianie w internecie dzieł osieroconych, tj. utworów, do których prawdopodobnie nie wygasły autorskie prawa majątkowe i jednocześnie nie ma możliwości dotarcia do właścicieli tych praw w celu uzyskania ich zgody na legalną eksploatację.
Kto prowadzi zbiory utworów osieroconych i może z nich korzystać?
Są to: archiwa, instytucje oświatowe, uczelnie, instytuty badawcze prowadzące działalność, o której mowa w ustawie o instytutach badawczych, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, biblioteki i muzea, a także instytucje kultury, których statutowym zadaniem jest gromadzenie, ochrona i upowszechnianie zbiorów dziedzictwa filmowego lub fonograficznego, oraz publiczne organizacje radiowe i telewizyjne.
Podmioty te mogą zwielokrotniać utwory osierocone opublikowane (a w przypadku, gdy nigdy nie były publikowane – nadane po raz pierwszy na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego) oraz udostępniać je publicznie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym (np. w internecie).
Korzystanie z utworów osieroconych jest dozwolone w celu realizacji służących interesowi publicznemu statutowych zadań wymienionych podmiotów, w szczególności zachowania, odnawiania i udostępniania w celach kulturalnych i edukacyjnych utworów znajdujących się w ich zbiorach. Podmioty te mogą uzyskiwać przychody z takiego korzystania, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone na pokrycie bezpośrednich kosztów digitalizacji i publicznego udostępniania utworów osieroconych. Ustawodawca zatem zdecydował o przeznaczeniu tych środków na konkretny cel.
Powyższy zakres nowelizacji nie odnosi się bezpośrednio do organizacji pozarządowych – jest jednak bardzo cenną zmianą, pozwalającą nam wszystkim na uzyskanie bezpośrednich korzyści wynikających z upublicznienia wartościowych, a nieznanych utworów, znajdujących się w archiwach m.in. Filmoteki Narodowej (kilkaset filmów) lub Biblioteki Narodowej (kilkaset tysięcy pozycji!).
Podstawa prawna:
- Stare brzmienie art. 27:
- Nowe brzmienie artykułu 27:
Więcej informacji, jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – znajdziesz w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)