Znamy laureatów pierwszej edycji konkursu „100 Procent - Nagrody Wolontariatu Pracowniczego”. Capgemini, Grupa Enea oraz Citi Handlowy to autorzy najlepszych praktyk wolontariatu pracowniczego. Organizatorem plebiscytu jest Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu.
– Mieliśmy naprawdę dużą przyjemność czytając opisy projektów i działań wolontariackich, które państwa firmy do nas wysłały. Nasza jedyna trudność polegała na tym, aby spośród dobrych wybrać tych najlepszych – mówiła podczas uroczystej gali Mirella Panek-Owsiańska, która razem z Dariuszem Pietrowskim, Piotrem Onikki-Górskim oraz Krzysztofem Więckiewiczem weszła w skład Kapituły Konkursu.
Konkurs skierowany był do wszystkich polskich pracodawców, którzy realizują wolontariat pracowniczy, niezależnie od wielkości i charakteru organizacji. – W tym roku nie udało nam się tego wystarczająco mocno zaakcentować, ponieważ laureatami wszystkich trzech kategorii są firmy, jednak wolontariat pracowniczy nie musi być utożsamiany wyłącznie z korporacjami – mówił Dariusz Pietrowski, prezes Centrum Wolontariatu. – Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobne inicjatywy realizowała zarówno administracja publiczna czy organizacje pozarządowe.
Nagrody przyznano w trzech kategoriach: „Akcja wolontariacka”, „Program wolontariatu pracowniczego” oraz „Debiut programu wolontariatu pracowniczego”. Członkowie Kapituły przyznali również siedem wyróżnień oraz nagrodę specjalną.
– Kiedy pięć lat temu szłam do prezesa ze swoim pomysłem, nawet przez myśl nie przeszło mi, że się zgodzi – mówiła tuż po odebraniu nagrody w kategorii „Akcja wolontariacka” Katarzyna Żołna z Capgemini Polska. Pracownicy jej firmy już od 5 lat przygotowują charytatywny spektakl teatralny na rzecz podopiecznych Stowarzyszenia SIEMACHA. – Z końcem sierpnia rozpoczynamy zgłoszenia do programu. Zgłasza się zwykle około 70 pracowników, jednak część z nich z różnych przyczyn się wykrusza – opowiada inicjatorka projektu. – Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że to naprawdę pożera mnóstwo czasu. Do przygotowania musicalu, którego premierę mamy już za tydzień, poświęciliśmy aż 328 godzin, a przed nami jeszcze 4 próby generalne. Czy denerwuję się przed premierą? Nie jestem w stanie wyobrazić sobie drugiej sytuacji w moim życiu, która generowałaby tyle stresu. Ja już od dwóch tygodni nic nie jem – żartuje Katarzyna Żołna.
Całą realizację spektaklu oraz trzymiesięczne przygotowania sfinansowała firma. Dzięki jej wsparciu aktorzy-wolontariusze mogą przygotowywać spektakl pod okiem profesjonalistów – kompozytora Michała Kowalczyka, Jarosława Stańka odpowiadającego za choreografię i ruch sceniczny oraz Jerzego Jana Połońskiego, który wyreżyserował spektakl.
– Dla nas to jest naprawdę niesamowita przygoda – przekonuje Katarzyna Żołna. – Proszę wyobrazić sobie środowisko, w którym nagle przestajemy się wstydzić. Podczas prób często jesteśmy śmieszni, mali, brzydcy i głupkowaci. Spędzamy ze sobą mnóstwo czasu. Zaczynamy się o siebie troszczyć i wzajemnie sobie ufać. To jest chyba najlepszy rodzaj integracji wewnątrz środowiska biznesowego, jaki można sobie tylko wyobrazić.
Wyróżnienia w kategorii „Akcja wolontariacka” otrzymały firmy: Citi Handlowy, Medicover oraz Microsoft.
– Dziękuję kapitule za zauważenie naszych działań. To ważne, bo my, jak nazwa kategorii wskazuje, dopiero debiutujemy – mówiła Barbara Moszczyńska, kierownik Biura Komunikacji Wewnętrznej i Kultury Korporacyjnej ENEA SA. Firma w zeszłym roku zainicjowała program wolontariatu pracowniczego. Polega on przede wszystkim na edukacji. W ramach projektu „Nie taki prąd straszny” pracownicy Grupy ENEA uczą dzieci, jak bezpiecznie obchodzić się z prądem. Korporacja przygotowała specjalny film oraz materiały dydaktyczne, które pomagają wolontariuszom zainteresować dzieci tematem. Ponadto ENEA edukuje jak udzielać pierwszej pomocy, być aktywnym w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia ludzkiego.
– To nie jest tak, że my dopiero zaczęliśmy działać w obszarze wolontariatu – mówi Barbara Moszczyńska. – My to już robiliśmy, tylko nie nazywaliśmy tego wolontariatem, nie było to tak uporządkowane i nie miało tej formalnej strony. Stwierdziliśmy jednak, że chcąc bardziej zaangażować pracowników w działania społeczne, niezbędne jest nasze logistyczne i merytoryczne wsparcie.
Barbara Moszczyńska nie ukrywa, że prowadzenie programu wolontariatu pracowniczego wymaga dużo zaangażowania i czasu. Jak jednak przyznaje, nagroda będzie z pewnością dla pracowników-wolontariuszy dużą motywacją. – Teraz mogę wrócić i powiedzieć wolontariuszom: słuchajcie, nasze działania zostały zauważone! To zobowiązuje do dalszego działania.
Wyróżnienia w kategorii „Debiut” otrzymały: Bank Ochrony Środowiska oraz Capgemini.
Nagrodę za kompleksowe i długofalowe planowanie wolontariatu pracowniczego otrzymała firma City Handlowy. Z rąk Dariusza Pietrowskiego, odebrał ją Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga. Fundacja prowadzi co roku kilkanaście programów społecznych, jednak – jak przyznaje jej prezes – program wolontariatu pracowniczego jest najtrudniejszy do koordynowania, a przy tym bardzo kosztowny.
– Kluczem do prowadzenia programu wolontariatu pracowniczego są dwie rzeczy – zdradza Krzysztof Kaczmar. – Po pierwsze, planując program należy przyjmować inicjatywę pracowników. Po drugie, należy zadbać o to, aby pomiędzy pracownikiem danej organizacji a osobą, której udziela się pomocy, nie było żadnych pośrednich czynności, które trzeba wykonać. Chodzi o kwestie takie jak: organizacja pracy, podział zadań, zapewnienie transportu, dokumentacja, ubezpieczenie… To wszystko musi zostać zrobione przez koordynatorów programu, którzy zajmą się całą czarną robotą po to, by pracownicy firmy mogli skupić się faktycznie na pomaganiu. Oni mają wówczas zabawę i nie utykają na administracyjnych czy prawnych przeszkodach. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której grupa pracowników pojedzie na akcję i na miejscu okaże się, że właściwie nie mają co robić, będą mieli poczucie zmarnowanego czasu i przygoda pewnie już nigdy się nie powtórzy.
Wyróżnienia w kategorii „Program wolontariatu pracowniczego” otrzymały firmy: Microsoft oraz Polska Telefonia Cyfrowa.
Kapituła konkursu postanowiła przyznać również nagrodę specjalną. – Ten wniosek nie spełniał warunków konkursu, natomiast to przedsięwzięcie jest tak wielką siłą w rozwoju wolontariatu pracowniczego w Polsce, że naprawdę trudno było nam pominąć to zgłoszenie – mówił Piotr Onikki-Górski, członek Kapituły Konkursu.
Nagrodę specjalną otrzymała „Koalicja Prezesi Wolontariusze 2011”. To koalicja skupiająca prezesów dużych, prestiżowych firm. Połączyły swoje siły, by wymieniać się doświadczeniem w zakresie wolontariatu pracowniczego oraz by promować postawę aktywności obywatelskiej. Nagrodę odebrał Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce. – Koalicja ma taką ogromną misję łączenia różnych światów. Świata liderów biznesu ze światem organizacji pozarządowych i różnego rodzaju inicjatyw społecznych – mówił odbierając nagrodę. – Myślę, że potrzebowaliśmy takiego wsparcia [w postaci Koalicji Prezesi Wolontariusze 2011 – przyp. red.] i cieszę się, że to wsparcie nadeszło.
Źródło: Centrum Wolontariatu w Warszawie