26 września 2013 r. nastąpiło oficjalne podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy Wyższą Szkołą Techniczno-Ekonomiczną ze Świdnicy a Sudeckim Związkiem Pracodawców. Z tej okazji SZP zorganizował konferencję prasową pt. Pracodawcy dla edukacji – edukacja dla biznesu. Porozumienie przewiduje między innymi: stworzenie Rady Biznesu przy szkole wyższej.
26.09.2013r. nastąpiło oficjalne podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy Wyższą Szkołą Techniczno-Ekonomiczną ze Świdnicy a Sudeckim Związkiem Pracodawców. Z tej okazji SZP zorganizował konferencję prasową pt. Pracodawcy dla edukacji – edukacja dla biznesu.
Porozumienie przewiduje między innymi stworzenie Rady Biznesu przy szkole wyższej. Współpraca uczelni z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów kształcenia to już konieczność. Dlatego Wyższa Szkoła Techniczno – Ekonomiczna w Świdnicy zamierza zwiększyć zaangażowanie pracodawców w realizację programów kształcenia i rozwój uczelni na regionalnym rynku.
– Chcemy kłaść większy nacisk na rozwijanie umiejętności zawodowych studentów, poprzez praktyki zawodowe oraz staże czy konsultowanie programów kształcenia ustawicznego – wyjaśnia dr inż Tadeusz Jeleniewski, rektor świdnickiej uczelni.
Dostosowanie kwalifikacji zawodowych studentów do potrzeb i wymagań pracodawców powinno być traktowane priorytetowo. Bezrobocie wśród młodych do 24 roku życia sięga prawie 25%. Równocześnie Polska ma dramatycznie niskie wskaźniki upowszechnienia edukacji i uczenia się dorosłych, w tym uczenia pozaformalnego.
- Pracodawcy mają trudności ze znalezieniem potencjalnych pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami, którzy nie tylko mają wiedzę, ale też potrafią ją wykorzystać. Przedsiębiorcy wymieniają trudność znalezienia pracowników o potrzebnych im kompetencjach jako jedną z głównych barier rozwoju swoich firm – twierdzi Artur Mazurkiewicz, prezes zarządu Sudeckiego Związku Pracodawców.
Jak dodaje Prezes Związku, współpraca biznesu ze szkołami wyższymi, szczególnie zlokalizowanymi poza Wrocławiem, pozostawia wiele do życzenia. Zarówno na płaszczyźnie kształcenia (udział pracodawców w konstrukcji programów nauczania, nawet jeśli są jakieś uregulowania w tym zakresie), pozostają często w sferze deklaracji. Często absolwenci nie mają odpowiednich umiejętności pracy w zespole (współpracy, terminowości, komunikacji, odpowiedzialności za powierzony odcinek pracy). Potwierdzają to badania Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce oraz Ernst & Young z których wynika, że dla pracodawców od tzw. wiedzy twardej – zawodowej – ważniejsze są kompetencje miękkie. Równie ważne są znajomość języków obcych i narzędzi informatycznych.
Pracodawcy zrzeszeni w SZP sygnalizują, że dla nich najważniejsza jest konieczność uzyskania wiedzy interdyscyplinarnej, zdobywanie podczas studiów wszechstronnego doświadczenia (praktyki zawodowe, staże), dbanie o znajomość języków i narzędzi pracy (np. zaawansowana znajomość Excela, Power Point).
Źródło: Sudecki Związek Pracodawców