Prace nad wdrażaniem priorytetu V w PO KL w 2012 roku trwają
W ostatnich dniach odbyły się kolejne spotkania grup roboczych zajmujących się Priorytetem V Dobre rządzenie w PO Kapitał Ludzki. Prezentujemy efekty dyskusji dotyczące układu celów, wskaźników i planu działania dla 5.4. Rozwój potencjału III sektora. Niestety, wciąż kilka decyzji pozostaje do podjęcia.
Na początek małe przypomnienie - Komitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki nie zatwierdził Planu działania dla Priorytetu V na bieżący rok ze względu na toczące się prace mające wdrożyć rekomendacje z przeglądu śródokresowego. W międzyczasie doszedł wymóg skorelowania tych zapisów z dwoma z dziewięciu strategii horyzontalnych: Strategią Rozwoju Kapitału Społecznego i Strategią Sprawne Państwo. Prace te dotyczą właśnie wskaźników, celów szczegółowych i obszarów wsparcia, które mają zyskać nowy układ. Ostatnia wersja, po posiedzeniu Grupy roboczej ds. dobrego rządzenia (11 kwietnia 2012), zawiera następujące zmiany w zakresie dotychczasowe działania 5.4.
Na bazie aktualnego celu szczegółowego nr 4 Budowa potencjału partnerów społecznych i organizacji pozarządowych ukierunkowana na wzmocnienie ich aktywnego uczestnictwa w procesie realizacji Strategii Lizbońskiej zredagowano nowy cel szczegółowy 4: Wzrost udziału organizacji pozarządowych oraz partnerów społecznych w tworzeniu i realizacji polityk publicznych w celu poprawy jakości, trafności, skuteczności, użyteczności tych polityk. Wprowadzono zmiany w zakresie oczekiwanych efektów, wskaźników produktu i rezultatu, mające charakter porządkujący, służący lepszemu monitorowaniu efektów wsparcia wdrażanego w ramach aktualnie realizowanych jak i nowych projektów.
Zmodyfikowano również efekty tak sformułowanego celu, co będzie mieć wpływ na podejmowane do końca bieżącego okresu programowania interwencje (czyli realizowane projekty systemowe oraz planowane konkursy):
- do końca 2015 r. 10% jednostek samorządu terytorialnego wdroży standardy współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- do końca 2015 r. 75% Rad Działalności Pożytku Publicznego, działających na poziomie wojewódzkim i powiatowym, realizuje swoje zadania według modelowych standardów – do tego efektu Instytucja Zarządzająca ma jednak zastrzeżenia, gdyż możliwość osiągnięcia efektu w obecnym kształcie jest trudna do oszacowania (trudno w tej chwili przewidzieć, ile RDPP będzie działało w 2015); wątpliwości IZ budzi też kwestia brania pod uwagę bądź pominięcia RDPP na poziomie gminy; ten efekt ma jeszcze zostać dopracowany,
- w 2015 r. w każdym województwie istnieje co najmniej jedna trwała i efektywna sieć organizacji pozarządowych zrzeszająca organizacje z co najmniej połowy powiatów województwa.
Z kolei wskaźniki produktu pokażą, jakie są wartości dla:
- liczby jednostek samorządu terytorialnego, które wdrożyły standardy współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach Priorytetu, w tym liczbę jednostek samorządu terytorialnego, które wdrożyły standardy w zakresie mechanizmów finansowych,
- liczbę konsultacji społecznych, przy użyciu aktywnych narzędzi/technik konsultacji, przeprowadzonych w ramach Priorytetu,
- liczbę Rad Działalności Pożytku Publicznego działającym na poziomie województwa i powiatu wspartych w ramach Priorytet,
- liczbę sieci objętych wsparciem, w tym liczba nowoutworzonych sieci w ramach Priorytetu.
Wypracowano następujące wskaźniki rezultatu :
- odsetek jednostek samorządu terytorialnego, które wdrożyły standardy współpracy w ramach Priorytetu,
- odsetek jednostek administracji, które prowadzą konsultacje społeczne, przy użyciu aktywnych narzędzi/technik konsultacji,
- liczba sieci istniejących w poszczególnych województwach.
Układ ww. efektów, obszarów wsparcia, wskaźników i produktów był przez szereg miesięcy dyskutowany w zespole roboczym ds. działania 5.4, o czym staraliśmy się solidnie raportować na portalu w zakładce "Reprezentanci w KM". Fakt, że mamy już do czynienia z kolejnym „szczeblem”, tj. grupą roboczą zajmującą się całym priorytetem V, pozwala mieć nadzieję na rychłe zamknięte tej pracy. Do połowy roku Komisja Europejska ma czas na zaakceptowanie zmian w priorytecie, co automatycznie przekłada się na możliwość przyjęcia przez Komitet Monitorujący Programu Planu działania. Od tego zaś zależą konkursy dla organizacji i projekty systemowe, realizowane w ramach 5.4.
Co do samego Planu działania, zespół roboczy ds. działania 5.4. wciąż debatuje, a jego członkowie reprezentujący różne środowiska dopracowują swoje propozycje. Po ostatnim posiedzeniu są aktualne następujące plany:
- projekt systemowy dotyczący wzmocnienia finansowej współpracy administracji publicznej z organizacjami w zakresie realizacji zadań publicznych – projekt miałby ruszyć w grudniu br., a zakończyć się w sierpniu 2015 r., jego istotą jest dywersyfikacja możliwości finansowania działań organizacji przez samorząd terytorialny,
- konkurs na upowszechnienie i wdrożenie standardów współpracy między samorządem a organizacjami w co najmniej dwóch z trzech obszarów wskazanych w „Modelu współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych” – ogłoszenie konkursu zostało przewidziane na III kwartał, kryterium dostępu byłoby partnerstwo ngo i jst, projekty mogłyby trwać od 12 do 24 miesięcy,
- konkurs na wzmocnienie szeroko rozumianych konsultacji społecznych na poziomie krajowym i samorządowym, dotyczących regulacji prawnych i uzgadniania polityk publicznych, w tym konsultacji dokonywanych drogą elektroniczną – w tym konkursie chodzi m.in. o innowacyjne sposoby współpracy, jak również o realną przestrzeń działania dla Rad Działalności Pożytku Publicznego, konkurs planowany jest na IV kwartał br.
Kolejne posiedzenie zespołu ds. działania 5.4. zostało zaplanowane na 26 czerwca.
Źródło: Inf. własna