Pozytywna opinia ŁRDPP ws. Planu Transportu Zbiorowego dla Miasta Łodzi
16 lutego 2017 r. w Urzędzie Miasta Łodzi odbyło się IX posiedzenie Łódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego III kadencji. Program posiedzenia przewidywał wydanie opinii w sprawie projektu Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Łodzi do roku 2025 oraz na temat projektu uchwały w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Miasta Łodzi Specjalnej Strefy Rewitalizacji.
Zaplanowano również wymianę spostrzeżeń po spotkaniu z przedstawicielami Komisji Dialogu Obywatelskiego w Łodzi i omówienie wskazanych problemów i propozycji rozwiązań.
Obszar opracowania Planu Transportowego znajduje się w granicach administracyjnych Łodzi wraz z gminami ościennymi, z którymi Miasto Łódź podpisało porozumienia międzygminne dotyczące realizacji wspólnych przewozów tramwajowych i autobusowych. Obecnie obowiązuje 16 takich porozumień. Na obszarze Łodzi planuje się rozbudowę sieci tramwajowej, która będzie realizowana do roku 2025 w ramach możliwości finansowych miasta i skali pozyskanego dofinansowania. Priorytetami przewozu na terenie Łodzi są w szczególności połączenia tramwajowe w centrum miasta z poszczególnymi osiedlami i połączenia międzydzielnicowe oraz zapewnienie połączeń aglomeracyjnych (do gmin ościennych). Aktualnie prowadzone są prace przygotowawcze do budowy siatki połączeń tramwajowych. W przypadku komunikacji autobusowej priorytetem jest nie tylko poprawienie dostępności linii autobusowych na peryferiach Łodzi, ale również w obszarze osiedli mieszkaniowych wraz z uwzględnieniem dogodnych punktów przesiadkowych autobusowo - tramwajowych. W tym celu planowane są również nakłady inwestycyjne dotyczące dróg. Wszystkie zmiany i propozycje służyć mają ułatwieniu pasażerom sprawne i efektywne poruszanie się komunikacją miejską. ŁRDPP postulowała rozważenie systematycznej wymiany taboru autobusów spalinowych na autobusy o napędzie elektrycznym, głównie ze względu na zmniejszenie zanieczyszczeń w obrębie miasta oraz obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Przedstawiciele ZDiTu zapewniali, że nie wyklucza się różnych alternatywnych rozwiązań w ramach modernizacji taboru autobusowego podczas realizacji Planu Transportowego. ŁRDPP pozytywnie zaopiniowała dokument.
Omówiono również projekt uchwały w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Miasta Łodzi Specjalnej Strefy Rewitalizacji. Projekt jest kolejnym krokiem do wdrażania ustawy o rewitalizacji z uwzględnieniem możliwości wsparcia prywatnych właścicieli i wieczystych użytkowników nieruchomości znajdujących się w strefie rewitalizacji w zakresie przeprowadzek na czas remontu, a także dofinansowania do przebudowy i samego remontu tych nieruchomości. W projekcie uchwały zaproponowane są dwa rozwiązania tj. do 50% dofinansowania dla budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków oraz do 30 % dla pozostałych nieruchomości. Uchwała przewiduje jeden termin składania wniosków o dotację do 31 czerwca każdego roku (w tym roku będzie to 31 lipca), a udzielenie dotacji nastąpi w roku następującym po roku złożenia tego wniosku z wymaganym rozliczeniem do 15 grudnia. Zadania będą jednoroczne. Uchwała zawiera również tryb postępowania z wnioskami o udzielenie dotacji, zasady i sposób ich rozliczania oraz warunki zwrotu i sposób gromadzenia informacji o udzielonych dotacjach. Po przyjęciu uchwały przez Radę Miejską zostanie wydane Zarządzenie Prezydenta Miasta Łodzi regulujące szczegóły udzielania dotacji. ŁRDPP pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący omówił jeszcze spostrzeżenia po zorganizowanym w dniu 9 lutego w UMŁ spotkaniu warsztatowym z przedstawicielami łódzkich KDO i współpracujących z komisjami urzędnikami, gdzie wspólnie wskazano listę problemów i możliwości ich rozwiązania w ramach współpracy. Głównym problemem jest brak angażowania przez komórki organizacyjne UMŁ branżowych KDO do pomocy przy tworzeniu i opiniowaniu projektów prawa miejscowego i innych dokumentów, co przedkłada się na utratę aktywności członków niektórych komisji oraz poczucie zniechęcenia. Lepsza komunikacja, konsultowanie regulaminów różnych konkursów i angażowanie do tworzenia i opiniowania dokumentów prawa miejscowego i polityk miejskich będzie dobrą formą poprawy funkcjonowania komisji. Członkowie ŁRDPP zwrócili uwagę, że w komisjach jest wielu specjalistów, których wiedza i kompetencje powinny być w pełni wykorzystane do tworzenia i konsultowania powstających w urzędzie dokumentów. Ważna jest przede wszystkim rola Przewodniczącego Komisji, który powinien posiadać cechy niezbędne do zarządzania zespołem oraz umiejętność współpracy i podejmowania skutecznych działań w ramach realizacji zadań komisji. Z kolei ze strony urzędu do pracy w komisji powinny być delegowane osoby pozytywnie nastawione na współpracę i chętnie włączające się w jej działania. Członkowie Rady zaproponowali organizację wspólnych spotkań członków wszystkich komisji raz na kwartał w celu monitorowania działań komisji, wymiany spostrzeżeń oraz ewentualnej pomocy i wsparcia w różnych sprawach.
Źródło: Urząd Miasta Łodzi