Nadleśnictwo Góra Śląska, Fundacja Orange, Cadbury Wedel, Cargill, Feedback/Hill & Knowlton, Spółdzielni Inwalidów „Zgoda” i GE Money Bank to laureaci Konkursu "Dobroczyńca Roku 2008".
18 maja 2009 w Centralnym Basenie Artystycznym w Warszawie
odbyła się Gala Finałowa dwunastej edycji Konkursu o tytuł
"Dobroczyńca Roku", podczas której wręczono statuetki „Dobroczyńcy
Roku” firmom i fundacjom angażującym się w działania społeczne.
Tegoroczne rozdanie nagród miało szczególne znaczenie: na Gali
publiczność mogła poznać te firmy, które mimo kryzysu decydują się
inwestować w projekty społeczne.
Tegoroczną Galę poprowadził znany dziennikarz i konferansjer,
Roman Czejarek. Po krótkim wstępie i powitaniu gości oddał on głos
Pawłowi Łukasiakowi, Prezesowi Zarządu Akademii Rozwoju Filantropii
w Polsce, który w kilku słowach zapoznał obecnych z procedurą
konkursową.
W tegorocznej edycji Konkursu tytuł laureata uzyskało siedem
firm. W pierwszej kolejności wręczono statuetki zwycięzcom w pięciu
kategoriach tematycznych: „Ekologia”, „Edukacja”, „Kultura i
Sztuka”, „Zdrowie” oraz „Pomoc Społeczna”. W tym roku po raz
pierwszy laureatów we wszystkich pięciu kategoriach wyłoniono w
wyniku głosowania internetowego: internauci wybrali swoich
faworytów z grupy kilkunastu firm zakwalifikowanych uprzednio przez
Kapitułę.
Ogłoszenia nazw laureatów oraz wręczenia statuetek zwycięskim
firmom dokonali członkowie Kapituły Konkursu: Henryka Bochniarz,
Prezes Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Jerzy
Karwelis, Dyrektor Wydawniczy magazynów Forbes i Newsweek Polska,
Beata Chądzyńska, Zastępca Dyrektora Programowego TVN CNBC Biznes,
Zbigniew Niemczycki, Prezes Polskiej Rady Biznesu, Anna Potocka,
Wiceprezes Business Centre Club oraz Jerzy Koźmiński, Prezes
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Pierwszą statuetkę, w kategorii „Ekologia”,
odebrał przedstawiciel firmy Nadleśnictwo Góra Śląska,
nominowanej przez Fundację Pomocy Szkole im. Edwarda
Machniewicza w Górze. Publiczność nagrodziła firmę za
kompleksową działalność podnoszącą świadomość ekologiczną i
propagującą zachowania proekologiczne wśród młodzieży i
społeczności lokalnej. Firma współpracuje z Fundacją Pomocy Szkole
już od kilku lat, stwarzając miejsca bezpiecznego wypoczynku oraz
rekreacji.
Następnie na scenę zaproszono przedstawicielkę zwycięzcy w
kategorii „Edukacja”, Fundacji Orange,
nominowanej przez Fundację SYNAPSIS. Wręczona przez Jerzego
Karwelisa nagroda została przyznana za wsparcie działań na rzecz
osób dotkniętych autyzmem, popularyzację problemu autyzmu w
społeczeństwie oraz wsparcie finansowe udzielone Fundacji SYNAPSIS
przez Fundację Orange.
Firma Cadbury Wedel, zgłoszona przez Stowarzyszenie
„Serduszko dla dzieci”, zwyciężyła w kategorii „Kultura
i sztuka”, ze względu na skuteczne działania i
wprowadzanie realnych zmian w środowisku lokalnym oraz uczestnictwo
w życiu środowisk zagrożonych społeczną marginalizacją. Dzięki
współpracy Cadbury Wedel ze Stowarzyszeniem „Serduszko dla Dzieci”,
młodzież ze środowisk zagrożonych społeczną marginalizacją
miała szansę rozwoju osobistego przez uczestnictwo w projektach
filmowych, fotograficznych i dziennikarskich.
Statuetka w kategorii „Zdrowie” trafiła na
ręce dyrektora oddziału Bielany Wrocławskie firmy Cargill,
nominowanej przez Fundację „Pomóżmy dzieciom niepełnosprawnym w
Wierzbicach” za pokonywanie barier niepełnosprawności oraz
poprawę samooceny osób niepełnosprawnych. Firma nie tylko wspiera
fundację finansowo, ale również w formie pomocy rzeczowej,
wolontariatu pracowniczego, użyczania sprzętu i lokalów, a co
najważniejsze - jej pracownicy angażują się w pomoc wychowawczą
dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Wreszcie, laureatem ostatniej z kategorii tematycznych,
„Pomoc społeczna”, została firma Feedback/Hill
& Knowlton, nominowana przez Fundację Ashoka Innowatorzy
dla Dobra Publicznego. Publiczność doceniła długofalową,
kompleksową i opartą na zaufaniu współpracę z Fundacją Ashoki,
polegającą na promowaniu idei przedsiębiorczości społecznej w
Polsce oraz wspieraniu działań komunikacyjnych i wizerunkowych
Ashoki oraz członków Ashoki w Polsce.
Następnie przyszedł czas na wyróżnienie laureatów w ostatnich
dwóch kategoriach, w których wyboru zwycięzców dokonali już nie
internauci, lecz Kapituła Konkursu. Pierwsza z nich to
„Lokalny wymiar społecznego zaangażowania firmy”,
przeznaczona dla firm działających na rzecz społeczności lokalnych.
Tytuł laureata przypadł w udziale Spółdzielni Inwalidów „Zgoda”
z Konstantynowa Łódzkiego, nominowanej przez Stowarzyszenie
„Czuję Sercem” za systematyczne wspieranie osób
niepełnosprawnych na drodze do aktywnego uczestnictwa w życiu
społecznym, pracę na rzecz integracji społecznej i łamania barier
społecznych i architektonicznych.
GE Money Bank, ostatni z tegorocznych laureatów,
zwyciężył w kategorii „Strategiczne programy społecznego
zaangażowani firmy” – jedynej, do której firmy zgłaszały
się samodzielnie. Nagroda została przyznana za realizowanie
konsekwentnych i długofalowych działań na rzecz społeczności
lokalnych oraz prowadzenie programów społecznych. Bank prowadzi
m.in. globalny program „GE Volunteeres” skupiający 50 tysięcy
wolontariuszy oraz „Kobieta w Świecie Finansów”, w ramach którego
wspiera kobiety w osiągnięciu niezależności oraz angażuje się w
pracę na rzecz wzrostu motywacji menadżerów i
pracowników.
Tę część Gali Finałowej zakończyły podziękowania złożone przez
Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce wszystkim osobom i
instytucjom, których zaangażowanie umożliwiło organizację kolejnej
edycji Konkursu oraz Gali Finałowej, wśród nich patronowi Konkursu
– Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, a także Business Centre
Club, Polskiej Radzie Biznesu, PKPP Lewiatan, firmom partnerskim i
patronom medialnym oraz członkom Kapituły i
wolontariuszom.
Po rozdaniu nagród nadszedł czas na część artystyczną: Zespół
Voo Voo dał energetyzujący występ, który poderwał część
publiczności do tańca. Galę zakończył bankiet dla wszystkich
zaproszonych gości.