Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Grupa liderów edukacyjnych organizacji i dyrektorów szkół zdecydowała się utworzyć Koalicję na rzecz Edukacji Narodowej. Koalicja jest otwarta i czeka na nowych członków.
Członkami koalicji mogą zostać:
1. osoby prywatne, które podzielają jej misję i chcą działać dla dobra uczniów, rodziców, pracowników oświaty i społeczeństwa polskiego,
2. instytucje i organizacje, w tym zwłaszcza organizacje pozarządowe, które wspólnie działając chcą się przyczynić do realizacji celów Koalicji.
Do koalicji nie mogą przystępować partie ani grupy polityczne.
Misja Koalicji
Edukacja to najwyższe dobro narodowe i tak musi być traktowana przez państwo i obywateli. Od tego, jak pracuje szkoła zależy - wprost - przyszłość Polski, jej społeczny i gospodarczy dobrobyt. Od pracy szkoły zależą także indywidualne losy młodych Polaków.
Koalicja na rzecz Edukacji Narodowej skupia ludzi i organizacje, dla których dobra edukacja jest sprawą na tyle ważną, że chcą podejmować wspólne działania służące jej rozwojowi, a gdy zachodzi taka potrzeba - także jej obrony.
1. osoby prywatne, które podzielają jej misję i chcą działać dla dobra uczniów, rodziców, pracowników oświaty i społeczeństwa polskiego,
2. instytucje i organizacje, w tym zwłaszcza organizacje pozarządowe, które wspólnie działając chcą się przyczynić do realizacji celów Koalicji.
Do koalicji nie mogą przystępować partie ani grupy polityczne.
Misja Koalicji
Edukacja to najwyższe dobro narodowe i tak musi być traktowana przez państwo i obywateli. Od tego, jak pracuje szkoła zależy - wprost - przyszłość Polski, jej społeczny i gospodarczy dobrobyt. Od pracy szkoły zależą także indywidualne losy młodych Polaków.
Koalicja na rzecz Edukacji Narodowej skupia ludzi i organizacje, dla których dobra edukacja jest sprawą na tyle ważną, że chcą podejmować wspólne działania służące jej rozwojowi, a gdy zachodzi taka potrzeba - także jej obrony.
Uważamy, że:
- W polskiej oświacie zaszło wiele zmian pozytywnych i jest wiele rzeczy dobrych, które wymagają zachowania. Są też poważne problemy, które wymagają działań i reform. Wszelkie zmiany w instytucjach oświatowych należy wprowadzać w sposób przemyślany po wysłuchaniu opinii wszystkich zainteresowanych i po rozważeniu ich konsekwencji.
- Nie można dopuścić, aby szansa, jaką Polsce dają europejskie fundusze strukturalne została zmarnowana. Zwłaszcza środki Europejskiego Funduszu Społecznego, jeśli zostaną dobrze zainwestowane, mogą pomóc Polsce stać się krajem lepiej rozwiniętym, bogatszym i mądrzejszym. Obywatele mają prawo wymagać, żeby środki te zostały dobrze wykorzystane w interesie dzieci, młodzieży, szkół i środowisk lokalnych.
- Oświata nie może zostać zawłaszczona przez żadną opcję ideologiczną ani ugrupowanie polityczne. Dotyczy to treści nauczania, metod pracy z uczniami, a także zmian programowych, instytucjonalnych oraz trybu obsadzania stanowisk. Sprzeniewierzanie się tej zasadzie szkodzi szkole, utrudnia pracę dyrektorom i nauczycielom, rozczarowuje uczniów, ich rodziców i wszystkich, którzy pokładają w edukacji nadzieję na lepszą przyszłość.
- Wszystkie stanowiska w publicznej oświacie powinny być obsadzane na podstawie kompetencji merytorycznych kandydatów. Jedynie minister, jego zastępcy i polityczni doradcy mogą być wyłaniani z uwzględnieniem – dodatkowo – kryteriów politycznych.
- Niedopuszczalne jest odwoływanie i powoływanie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych ze względu na ideologiczną ocenę ich czynów, przynależność lub zależność polityczną.
- W kierowaniu systemem edukacji – całym resortem, szkołą, klasą szkolną nie może być miejsca na zastraszanie i nacisk polityczny. Sposób sprawowania urzędu przez ministra, kuratorów i dyrektorów musi umożliwiać podwładnym, w szczególności nauczycielom samodzielne i odpowiedzialne wykonywanie powierzonych zadań - W polskiej edukacji muszą być bezwzględnie przestrzegane zasady Konstytucji RP i podstawowe prawa człowieka. Dotyczy to uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół, a w sposób szczególny ministra odpowiedzialnego za edukację. Obywatele mają prawo i obowiązek sprzeciwiać się naruszaniu konstytucyjnych zasad przez urzędników publicznych.
Mając to na uwadze koalicja będzie:
· zabiegać o to, by szkolna społeczność rodziców, uczniów i nauczycieli, a także wszyscy zainteresowani dobrem edukacji, mogli zabierać głos w tej sprawie i pracować na jej rzecz,
· wskazywać całemu społeczeństwu, jak wielkie znaczenie ma edukacja dla przyszłości młodych Polaków i rozwoju Polski oraz zachęcać opinię publiczną i władze wszystkich szczebli do przeznaczenia odpowiednich środków na jej rozwój,
· stymulować i prowadzić publiczną debatę o dalszej reformie polskiej edukacji,
· monitorować realizację prawa do nauki i przestrzegania Konstytucji RP w instytucjach edukacyjnych
· bronić oświaty przed ideologizacją i upartyjnieniem,
Liderzy organizacji edukacyjnych i dyrektorzy szkół, którzy utworzyli koalicję:
Joanna Berdzik, Bolesławiec; Grażyna Czetwertyńska, Warszawa; Elżbieta Czyż, Warszawa; Alicja Derkowska, Nowy Sącz; Małgorzata Górecka, Drążna; Zdzisław Hofman, Lublin; Maria Holzer, Warszawa; Jacek Jakubowski, Warszawa; Beata Kacprowicz, Malbork; Marta Kaszubska, Warszawa; Adam Kowalski, Warszawa; Alina Kozińska-Bałdyga, Warszawa; Katarzyna Mitka, Sanka; Teresa Ogrodzińska, Warszawa; Alicja Pacewicz, Warszawa; Jan Potworowski, Londyn; Marek Pleśniar, Olsztyn; Przemysław Radwan-Röhrenschef, Warszawa; Marzena Rafalska, Łomża; Mirosław Sielatycki, Warszawa; Anna Sobala-Zbroszczyk, Warszawa; Krzysztof Stanowski, Lublin; Krystyna Starczewska, Warszawa; Danuta Sterna, Warszawa; Jacek Strzemieczny, Warszawa; Andrzej Szeniawski, Pupki; Grzegorz Wiaderek, Warszawa; Halina Wołos, Stalowa Wola; Alina Woźniak, Warszawa; Katarzyna Znaniecka-Vogt, Warszawa; Anna Żytkiewicz, Warszawa.
Pozarządowe organizacje działające na polu edukacji, które jako pierwsze zdecydowały się przystąpić do Koalicji:
1. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa
2. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego, Warszawa
3. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, Olsztyn
4. Małopolskie Towarzystwo Oświatowe, Nowy Sącz
5. Stowarzyszenie Mierz Wysoko, Warszawa
6. Powszechna Akademia Młodzieży, Warszawa
7. Stowarzyszenie Edukacyjne Praw Człowieka, Łomża
- W polskiej oświacie zaszło wiele zmian pozytywnych i jest wiele rzeczy dobrych, które wymagają zachowania. Są też poważne problemy, które wymagają działań i reform. Wszelkie zmiany w instytucjach oświatowych należy wprowadzać w sposób przemyślany po wysłuchaniu opinii wszystkich zainteresowanych i po rozważeniu ich konsekwencji.
- Nie można dopuścić, aby szansa, jaką Polsce dają europejskie fundusze strukturalne została zmarnowana. Zwłaszcza środki Europejskiego Funduszu Społecznego, jeśli zostaną dobrze zainwestowane, mogą pomóc Polsce stać się krajem lepiej rozwiniętym, bogatszym i mądrzejszym. Obywatele mają prawo wymagać, żeby środki te zostały dobrze wykorzystane w interesie dzieci, młodzieży, szkół i środowisk lokalnych.
- Oświata nie może zostać zawłaszczona przez żadną opcję ideologiczną ani ugrupowanie polityczne. Dotyczy to treści nauczania, metod pracy z uczniami, a także zmian programowych, instytucjonalnych oraz trybu obsadzania stanowisk. Sprzeniewierzanie się tej zasadzie szkodzi szkole, utrudnia pracę dyrektorom i nauczycielom, rozczarowuje uczniów, ich rodziców i wszystkich, którzy pokładają w edukacji nadzieję na lepszą przyszłość.
- Wszystkie stanowiska w publicznej oświacie powinny być obsadzane na podstawie kompetencji merytorycznych kandydatów. Jedynie minister, jego zastępcy i polityczni doradcy mogą być wyłaniani z uwzględnieniem – dodatkowo – kryteriów politycznych.
- Niedopuszczalne jest odwoływanie i powoływanie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych ze względu na ideologiczną ocenę ich czynów, przynależność lub zależność polityczną.
- W kierowaniu systemem edukacji – całym resortem, szkołą, klasą szkolną nie może być miejsca na zastraszanie i nacisk polityczny. Sposób sprawowania urzędu przez ministra, kuratorów i dyrektorów musi umożliwiać podwładnym, w szczególności nauczycielom samodzielne i odpowiedzialne wykonywanie powierzonych zadań - W polskiej edukacji muszą być bezwzględnie przestrzegane zasady Konstytucji RP i podstawowe prawa człowieka. Dotyczy to uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół, a w sposób szczególny ministra odpowiedzialnego za edukację. Obywatele mają prawo i obowiązek sprzeciwiać się naruszaniu konstytucyjnych zasad przez urzędników publicznych.
Mając to na uwadze koalicja będzie:
· zabiegać o to, by szkolna społeczność rodziców, uczniów i nauczycieli, a także wszyscy zainteresowani dobrem edukacji, mogli zabierać głos w tej sprawie i pracować na jej rzecz,
· wskazywać całemu społeczeństwu, jak wielkie znaczenie ma edukacja dla przyszłości młodych Polaków i rozwoju Polski oraz zachęcać opinię publiczną i władze wszystkich szczebli do przeznaczenia odpowiednich środków na jej rozwój,
· stymulować i prowadzić publiczną debatę o dalszej reformie polskiej edukacji,
· monitorować realizację prawa do nauki i przestrzegania Konstytucji RP w instytucjach edukacyjnych
· bronić oświaty przed ideologizacją i upartyjnieniem,
Liderzy organizacji edukacyjnych i dyrektorzy szkół, którzy utworzyli koalicję:
Joanna Berdzik, Bolesławiec; Grażyna Czetwertyńska, Warszawa; Elżbieta Czyż, Warszawa; Alicja Derkowska, Nowy Sącz; Małgorzata Górecka, Drążna; Zdzisław Hofman, Lublin; Maria Holzer, Warszawa; Jacek Jakubowski, Warszawa; Beata Kacprowicz, Malbork; Marta Kaszubska, Warszawa; Adam Kowalski, Warszawa; Alina Kozińska-Bałdyga, Warszawa; Katarzyna Mitka, Sanka; Teresa Ogrodzińska, Warszawa; Alicja Pacewicz, Warszawa; Jan Potworowski, Londyn; Marek Pleśniar, Olsztyn; Przemysław Radwan-Röhrenschef, Warszawa; Marzena Rafalska, Łomża; Mirosław Sielatycki, Warszawa; Anna Sobala-Zbroszczyk, Warszawa; Krzysztof Stanowski, Lublin; Krystyna Starczewska, Warszawa; Danuta Sterna, Warszawa; Jacek Strzemieczny, Warszawa; Andrzej Szeniawski, Pupki; Grzegorz Wiaderek, Warszawa; Halina Wołos, Stalowa Wola; Alina Woźniak, Warszawa; Katarzyna Znaniecka-Vogt, Warszawa; Anna Żytkiewicz, Warszawa.
Pozarządowe organizacje działające na polu edukacji, które jako pierwsze zdecydowały się przystąpić do Koalicji:
1. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa
2. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego, Warszawa
3. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, Olsztyn
4. Małopolskie Towarzystwo Oświatowe, Nowy Sącz
5. Stowarzyszenie Mierz Wysoko, Warszawa
6. Powszechna Akademia Młodzieży, Warszawa
7. Stowarzyszenie Edukacyjne Praw Człowieka, Łomża
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.