6 grudnia 2006 odbyło się posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego, w trakcie którego zastępca Departamentu Pożytku Publicznego Piotr Kontkiewicz omówił stan prac nad ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W toku uzgodnień międzyresortowych (gdyż na tym etapie znajduje się obecnie projekt ustawy) zgłoszonych zostało sporo uwag dotyczących proponowanej treści aktu; część z nich miała charakter merytoryczny, pozostałe charakter jedynie redakcyjny.
Uwagi zgłoszone przez resorty dotyczyły następujących zagadnień:
definicji organizacji pozarządowej, przede wszystkim uwzględnienia w niej dobrowolności jako zasady działania organizacji pozarządowych;
problematyki współpracy organizacji pozarządowych z organami administracji publicznej - od propozycji fakultatywności tej współpracy, po rozwiązania dotyczące form współpracy, relacji między radami lokalnymi a Radą centralną, roli rad regionalnych w uzgadnianiu aktów normatywnych oraz programów współpracy (czy mają mieć charakter roczny, czy też wieloletni - tutaj propozycje były rozbieżne);
otwartego konkursu ofert; MSWiA zaproponowało, by w takich konkursach mogły uczestniczyć jednostki podległe i nadzorowane administracji publicznej (np. instytucje kultury, zakłady budżetowe jednostek) w celu zwiększenia konkurencyjności; kwestia ta budziła pewne wątpliwości, ale z badań prowadzonych przez Departament Pożytku Publicznego wynika, że formuła przekazywania zadań publicznych jednostkom podległym i nadzorowanym w drodze konkursu jest w praktyce dość popularna, w związku z czym należałoby nadać jej ramy prawne (m.in. zawęzić jej zakres podmiotowy). Podnoszona byłą również kwestia wyłączeń dotyczących otwartego konkursu ofert, zwłaszcza zaś tego, by Prezes Rady Ministrów w szczególnie uzasadnionych przypadkach mógł stosować tryb pozakonkursowy; przesłanka "szczególnie uzasadnionych przypadków" wydaje się zbyt ogólna i zostanie prawdopodobnie zastąpiona węższą klauzulą generalną (np. "w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia");
uproszczonego trybu zlecania zadań publicznych, który ma zostać usankcjonowany;
dodania nowego obszaru działalności pożytku publicznego - "pomocy rozwojowej i promocji Polski za granicą" (dodanie tej nowej dziedziny działalności zaproponowało MSZ);
działania w sytuacji nagłej - wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej, konfliktów zbrojnych; zaproponowano, by uruchamiana w takich sytuacjach pomoc humanitarna pozostawała w gestii Ministra Spraw Zagranicznych;
problemu egzekucji z majątku organizacji pożytku publicznego i majątku członków zarządu; zasady dotyczące tej egzekucji zostaną złagodzone, członkowie zarządu odpowiadać będą subsydiarnie wobec organizacji i na zasadzie winy (ich odpowiedzialność zostanie ograniczona do sytuacji zawinionych);
nadzoru nad organizacjami pożytku publicznego; zasadniczo, instrumenty tej kontroli pozostaną nie zmienione; spod kontroli wyjęte mają być zbiórki publiczne, gdyż osoby je organizujące nie pobierają z tego tytułu wynagrodzenia; w tej kwestii istnieją jednak pewne wątpliwości, gdyż zdarzają się w tym zakresie pewne nadużycia (np. nieprzekazywanie całości zgromadzonych środków na wyznaczony cel);
kompetencji regionalnych i lokalnych rad działalności pożytku publicznego - zgłaszano zastrzeżenia co do ich zakresu i zwracano uwagę, że powinien on mieć charakter zamknięty;
uregulowania w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie obowiązku wskazywania w nazwie organizacji jej charakteru jako "organizacji pożytku publicznego"; prawdopodobnie wymóg ten zostanie uregulowany na gruncie kodeksu wykroczeń.
W toku posiedzenia przedstawiciel Departamentu
Pożytku Publicznego, Andżelika Wardęga, naczelnik wydziału
programów, analiz i współpracy w DPPP, przedstawiła również stan
prac nad Funduszem Inicjatyw Obywatelskich. W roku 2007
realizowany będzie dotychczasowy program, natomiast program FIO na
lata 2008-213 znajduje się obecnie na etapie konsultacji
społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jak zauważył
przedstawiciel Ministerstwa Finansów, niemożliwe będzie utrzymanie
w dalszym ciągu skorelowania "jednego procenta" z finansowaniem
Funduszu; korelacja ta jest zbyt obciążająca dla budżetu i
konieczna będzie zmiana jej mechanizmu. Problem ten trzeba będzie
rozwiązać - choć jeszcze nie wiadomo, jak - w przyszłym roku.
Źródło: materiały własne ISP