Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Pomorska Izba Przemysłowo-Handlowa: Konieczne są zmiany w Uzupełnieniu ZPORR
Jerzy Kowalski
Poniżej publikujemy list prezesa Pomorskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, skierowany do minister Krystyny Gurbiel w sprawie Uzupełnienia do Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego.
Gdańsk, 27.07.04
Sz. Pani
Krystyna Gurbiel
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej
W związku z otrzymanym materiałem dotyczącym Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 wyrażam zaniepokojenie trybem konsultacji gospodarczych i społecznych. Uważam, iż nie muszę cytować w tym zakresie zapisów NPR, które z pewnością są Pani znane .
Pomorska Izba Przemysłowo-Handlowa, zgodnie z zapisami, jest organizacją samorządu gospodarczego (ustawa z dn. 30.05.1989 o izbach gospodarczych - art. 2 ) oraz regionalnym partnerem społecznym i gospodarczym (art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 3 Ustawy z dnia 12 maja 2000 r. - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2000 r.). Chciałbym zwrócić uwagę na ignorowanie, a może tylko przeoczenie zapisów kilku obowiązujących ustaw :
- ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. : Prawo działalności gospodarczej, dotyczącego reprezentacji przedsiębiorców : rozdz. 7: "Samorząd gospodarczy. Art. 57: Samorząd gospodarczy reprezentuje środowiska przedsiębiorców i poprzez działanie na rzecz przedsiębiorczości wspiera rozwój gospodarczy kraju.
Art. 59, pkt. 1 "Samorząd gospodarczy działa poprzez organizacje przedsiębiorców zwane dalej organizacjami samorządu gospodarczego".
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa: Art. 12, pkt. 1 Samorząd województwa przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
1) jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz samorządem gospodarczym iż zawodowym.
- ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.: o swobodzie działalności gospodarczej
Art.12: "Wykonując swoje zadania, organy administracji publicznej współdziałają z organizacjami pracodawców, organizacjami pracowników, organizacjami przedsiębiorców oraz z samorządami zawodowymi i gospodarczymi."
Bezpośredni udział reprezentacji przedsiębiorców w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego powinien być zatem oczywisty i konieczny.
Niestety, pominięto samorząd gospodarczy w priorytecie 1. w:
- działaniu 1.3.1 Regionalna Infrastruktura Społeczna (str. 59)
- działaniu 1.4 Rozwój turystyki i kultury (str. 68)
- działaniu 1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego (str. 75)
W priorytecie 2. w działaniach od: 2.1-2.4 oraz 2.6 został zapewniony udział samorządu gospodarczego i zawodowego.
Uważamy również za kuriozalne przeoczenie, iż w działaniu 2.5: Promocja Przedsiębiorczości (str. 138) zapomniano o samorządzie gospodarczym i zawodowym, dopisując ośrodki Krajowego Systemu Usług, które pozostają w ścisłej zależności od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Według naszej opinii ośrodki KSU mogą realizować swoje zadania w porozumieniu z organizacjami samorządu gospodarczego. Przecież właśnie samorządy gospodarcze, zgodnie z obowiązującym prawem i działając przez swoje organizacje, jakimi są izby przemysłowo-handlowe, stanowią reprezentację przedsiębiorczości w Polsce.
Także priorytet 3: Rozwój lokalny wymaga podobnej korekty i uzupełnienia zapisów o samorządy zawodowe i gospodarcze.
Kolejne kuriozum, zapewniające monopol Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (str. 189), występuje w działaniu 3.4 : Mikroprzedsiębiorstwa. Oto cytat obrazujący zaistniałą monopolistyczną sytuację: "Wykonawcami usług doradczych mogą być firmy, organizacje i instytucje, które uzyskały akredytację PARP".
Wydaje się także oczywiste, że Priorytet 4. Pomoc Techniczna powinien zapewnić środki na poziomie regionalnym - zarówno samorządom wojewódzkim, jak i samorządom gospodarczym, zawodowym i pracowniczym.
Liczymy na wprowadzenie korekt w Uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, zapewniających efektywne i zgodne z polskim prawem i standardami europejskimi wykorzystanie środków wspólnotowych przeznaczonych na wzmocnienie spójności społeczno-gospodarczej.
Reasumując, uważamy, iż dokonywane są próby utrwalania centralnego rozdzielnictwa, co jest sprzeczne z zasadami wsparcia rozwoju regionalnego i wzmacniania przedsiębiorczości oraz absolutnie niekompatybilne ze standardami obowiązujących w Unii Europejskiej.
Liczymy na szybką odpowiedź i stosowne uzupełnienia.
Z wyrazami szacunku
Jerzy Kowalski
Prezes Zarządu
Pomorskiej Izby
Przemysłowo-Handlowej
www.piph.pl
Do wiadomości:
1. Jan Kozłowski, Marszałek Województwa Pomorskiego
2. Anna Fotyga, Poseł do Parlamentu Europejskiego
3. Janusz Lewandowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego.
4. Krzysztof Dośla, Przewodniczący Zarządu Regionu NSZZ Solidarność
Sz. Pani
Krystyna Gurbiel
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej
W związku z otrzymanym materiałem dotyczącym Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 wyrażam zaniepokojenie trybem konsultacji gospodarczych i społecznych. Uważam, iż nie muszę cytować w tym zakresie zapisów NPR, które z pewnością są Pani znane .
Pomorska Izba Przemysłowo-Handlowa, zgodnie z zapisami, jest organizacją samorządu gospodarczego (ustawa z dn. 30.05.1989 o izbach gospodarczych - art. 2 ) oraz regionalnym partnerem społecznym i gospodarczym (art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 3 Ustawy z dnia 12 maja 2000 r. - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2000 r.). Chciałbym zwrócić uwagę na ignorowanie, a może tylko przeoczenie zapisów kilku obowiązujących ustaw :
- ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. : Prawo działalności gospodarczej, dotyczącego reprezentacji przedsiębiorców : rozdz. 7: "Samorząd gospodarczy. Art. 57: Samorząd gospodarczy reprezentuje środowiska przedsiębiorców i poprzez działanie na rzecz przedsiębiorczości wspiera rozwój gospodarczy kraju.
Art. 59, pkt. 1 "Samorząd gospodarczy działa poprzez organizacje przedsiębiorców zwane dalej organizacjami samorządu gospodarczego".
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa: Art. 12, pkt. 1 Samorząd województwa przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
1) jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz samorządem gospodarczym iż zawodowym.
- ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.: o swobodzie działalności gospodarczej
Art.12: "Wykonując swoje zadania, organy administracji publicznej współdziałają z organizacjami pracodawców, organizacjami pracowników, organizacjami przedsiębiorców oraz z samorządami zawodowymi i gospodarczymi."
Bezpośredni udział reprezentacji przedsiębiorców w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego powinien być zatem oczywisty i konieczny.
Niestety, pominięto samorząd gospodarczy w priorytecie 1. w:
- działaniu 1.3.1 Regionalna Infrastruktura Społeczna (str. 59)
- działaniu 1.4 Rozwój turystyki i kultury (str. 68)
- działaniu 1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego (str. 75)
W priorytecie 2. w działaniach od: 2.1-2.4 oraz 2.6 został zapewniony udział samorządu gospodarczego i zawodowego.
Uważamy również za kuriozalne przeoczenie, iż w działaniu 2.5: Promocja Przedsiębiorczości (str. 138) zapomniano o samorządzie gospodarczym i zawodowym, dopisując ośrodki Krajowego Systemu Usług, które pozostają w ścisłej zależności od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Według naszej opinii ośrodki KSU mogą realizować swoje zadania w porozumieniu z organizacjami samorządu gospodarczego. Przecież właśnie samorządy gospodarcze, zgodnie z obowiązującym prawem i działając przez swoje organizacje, jakimi są izby przemysłowo-handlowe, stanowią reprezentację przedsiębiorczości w Polsce.
Także priorytet 3: Rozwój lokalny wymaga podobnej korekty i uzupełnienia zapisów o samorządy zawodowe i gospodarcze.
Kolejne kuriozum, zapewniające monopol Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (str. 189), występuje w działaniu 3.4 : Mikroprzedsiębiorstwa. Oto cytat obrazujący zaistniałą monopolistyczną sytuację: "Wykonawcami usług doradczych mogą być firmy, organizacje i instytucje, które uzyskały akredytację PARP".
Wydaje się także oczywiste, że Priorytet 4. Pomoc Techniczna powinien zapewnić środki na poziomie regionalnym - zarówno samorządom wojewódzkim, jak i samorządom gospodarczym, zawodowym i pracowniczym.
Liczymy na wprowadzenie korekt w Uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, zapewniających efektywne i zgodne z polskim prawem i standardami europejskimi wykorzystanie środków wspólnotowych przeznaczonych na wzmocnienie spójności społeczno-gospodarczej.
Reasumując, uważamy, iż dokonywane są próby utrwalania centralnego rozdzielnictwa, co jest sprzeczne z zasadami wsparcia rozwoju regionalnego i wzmacniania przedsiębiorczości oraz absolutnie niekompatybilne ze standardami obowiązujących w Unii Europejskiej.
Liczymy na szybką odpowiedź i stosowne uzupełnienia.
Z wyrazami szacunku
Jerzy Kowalski
Prezes Zarządu
Pomorskiej Izby
Przemysłowo-Handlowej
www.piph.pl
Do wiadomości:
1. Jan Kozłowski, Marszałek Województwa Pomorskiego
2. Anna Fotyga, Poseł do Parlamentu Europejskiego
3. Janusz Lewandowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego.
4. Krzysztof Dośla, Przewodniczący Zarządu Regionu NSZZ Solidarność
Źródło: Stanowisko PIPH
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.