Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przyjęła na swoim posiedzeniu 6 grudnia rządową informację na temat funkcjonowania spółdzielni socjalnych. Warto zajrzeć do ponad stustronnicowego raportu, który daje przybliżony obraz polskiej spółdzielczości socjalnej w latach 2010-2011.
Na mocy znowelizowanej w 2010 roku ustawy o spółdzielniach socjalnych, rząd jest zobowiązany składać parlamentowi informację o funkcjonowaniu spółdzielni socjalnych co dwa lata. Obecne sprawozdanie dotyczy lat 2010-2011.
Siłą rzeczy duża część informacji statystycznych zawartych w informacji mocno już się zdezaktualizowała. Raport zawiera jednak dość szczegółowe omówienie badań Monitoring spółdzielni socjalnych zrealizowanych przez Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ankieta badawcza (zbudowana głównie z pytań zamkniętych) została wysłana do wszystkich 287 spółdzielni zarejestrowanych pod koniec roku 2010, odpowiedziało na nią 112 podmiotów.
Głównym celem monitoringu było pozyskanie kompleksowej wiedzy o tych podmiotach, zdiagnozowanie ich obecnej kondycji ekonomicznej i społecznej oraz poznanie realnej pozycji na rynku pracy. Zbadanie obecnych relacji pomiędzy spółdzielniami socjalnymi, a istniejącymi instrumentami wsparcia, a także poznanie opinii spółdzielców o rozwiązaniach stosowanych dotychczas w ramach funkcjonujących rozwiązań, jako wiedza empiryczna, posłużyć mają do właściwego programowania rozwiązań strategicznych i planowaniu dalszego rozwoju instrumentów wsparcia spółdzielni socjalnych.
Monitoring pokazuje regionalną specyfikę polskich spółdzielni (wyniki prezentowane są w podziale na 5 makroregionów), sytuację członkowską, czas działalności spółdzielni, rodzaj i zakres ich współpracy z administracją publiczną oraz organizacjami pozarządowymi, strukturę przychodów i inne informacje ważne z punktu widzenia oceny narzędzia aktywizacji zawodowej i społecznej, jakim jest spółdzielnia socjalna.
Monitoring pokazał, że większość polskich spółdzielni działa w obszarze świadczenia usług i ma charakter wielobranżowy. Z raportu dowiadujemy się m.in., że wbrew powszechnym opiniom to nie administracja publiczna a osoby fizyczne i firmy prywatne są najczęstszym klientem spółdzielni. Ponadto aż 74% spółdzielni biorących udział w badaniu zadeklarowało, że zdecydowana większość ich przychodów pochodzi z otwartego rynku, a jedynie 20%, że ze zleconych zadań publicznych.
Ważną częścią raportu jest również przedstawiona przez ankietowanych spółdzielców ocena stanu prawnego i infrastruktury wsparcia spółdzielczości i przedsiębiorczości socjalnej.
Choć badanie zostało przeprowadzone już ponad rok temu i oparte jedynie na deklaracjach ankietowanych spółdzielni, to jest to obecnie najlepsze źródło wiedzy na temat tego, jak funkcjonują te spółdzielnie, którym udaje się działać. Martwi dość duży odsetek braku zwrotów ankiet. Jaka jest kondycja spółdzielni, które nie odpowiedziały na ankietę i z jakich powodów tego nie zrobiły - informacja na ten temat na pewno znacznie wpłynełaby na raport.
Pobierz
Źródło: ekonomiaspoleczna.pl