Polskie firmy chcą pomagać, ale najchętniej w szybki i łatwy sposób
Zaskakujące wyniki badań: większość kadry zarządzającej dużych polskich przedsiębiorstw deklaruje zaangażowanie ich firm w działania filantropijne. Jednak, mimo powszechnej edukacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, dla 2/3 firm pojęcie to pozostaje wciąż nieznane.
W Polsce o społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) mówi się od lat. Po ostatnim kryzysie wręcz zapanowała moda na bycie „fair”. Mimo to jedynie 30%, badanych przez TNS OBOP na zlecenie Banku Drugiej Ręki, przedstawicieli dużych firm, spotkało się z tym sformułowaniem. Tylko co dziesiąty wie, co ono oznacza.
Do działań z zakresu CSR w równym stopniu zaliczają oni zarówno swoje obowiązki (przestrzeganie prawa), działania korzystne dla własnej firmy (jak oszczędzanie wody i energii), jak i takie, które są korzystne tylko dla innych (przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne).
Kuba Wygnański z Banku Drugiej Ręki mówi: „Jest wiele nieporozumień w zakresie CSR. Wynikają one głównie z tego, że w Polsce nie jest jasne, co to znaczy być w porządku. Czy wystarczy przestrzegać prawa, by czuć się zaangażowanym społecznie?”
Badacze społeczni wiążą zaangażowanie w wolontariat ze wzrostem zaufania społecznego, większą sprawnością instytucji publicznych i wyższym poziomem organizacyjnym. W wielu korporacjach, zwłaszcza w tych z kapitałem zagranicznym, wolontariat jest częścią polityki kadrowej. W Polsce jednak wciąż pokutuje przekonanie, że aby ktoś zyskał - ktoś musi stracić.
„Daj rzeczom drugie życie”
Badane firmy nie unikają poczucia odpowiedzialności za innych, jednak opowiadają się za finansową formą wsparcia organizacji pozarządowych. Niemal połowa z badanych przyznaje, że podejmowała już takie działania, a aż 58% deklaruje, że będzie przekazywać 1% podatku CIT na cele pożytku publicznego
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu - ang. Corporate Social Responsibility (CSR) oznacza dobrowolne uwzględnianie przez firmę interesów społecznych przy dążeniu do osiągania celów ekonomicznych. Społeczna odpowiedzialność biznesu zakłada dbałość o zasady etyczne, zasady uczciwej konkurencji, prawa pracowników, prawa człowieka, otoczenie społeczne i środowisko naturalne.
CSR to strategia prowadzenia biznesu oparta na zasadzie "win-win" (czyli "wygrany-wygrany"), bo prowadząc biznes odpowiedzialnie zyskuje firma i otoczenie, w którym ona się znajduje.
Pobierz
-
powiązać z 517482
517478_201002171256120254 ・38.72 kB
-
Raport: Społeczna odpowiedzialność biznesu – opinie kadry zarządzającej
doc ・538.11 kB
Źródło: PUBLINK