Polski Czerwony Krzyż organizuje Zieloną szkołę dla dzieci z terenów objętych powodzią
Polski Czerwony Krzyż (PCK) organizuje program Zielonej szkoły dla dzieci z terenów dotkniętych powodzią. Podczas 3 tygodniowych turnusów łącznie w wyjeździe PCK udział weźmie ponad 350 dzieci z trzech szkół z województw dolnośląskiego i opolskiego.
W projekcie weźmie udział ponad 350 uczniów z klas 1-8 szkół podstawowych z Bardo Śląskiego, Lewina Brzeskiego oraz Łomnicy wraz z opiekunami. „Zielona Szkoła” Polskiego Czerwonego Krzyża obejmuje 2 turnusy do Ośrodka ZHP „Nadwarciański Gród” w Załęczu Wielkim oraz jeden wyjazd do Lublina (gdzie dzieci zostaną zakwaterowane w akademiku Lubelskiego Uniwersytetu Medycznego). Pierwszy turnus rozpocznie się już w niedzielę, 29 września i potrwa do 6 października, drugi już tydzień później (6 października – 13 października). Na miejscu dzieci będą mogły uczestniczyć w zajęciach rekreacyjnych i edukacyjnych, które pomoże im uporać się z traumatycznymi doświadczeniami związanymi z powodzią.
– „Zielone szkoły” to nie tylko okazja do wypoczynku, ale również do odbudowy poczucia bezpieczeństwa, które dzieci mogły utracić w wyniku powodzi. Uczniowie, którzy byli jej naocznymi świadkami, często muszą mierzyć się z trudnymi sytuacjami – utratą domu, ewakuacją, a nawet problemami finansowymi rodziców, którzy z dnia na dzień stracili pracę i źródło dochodu. Takie wydarzenia wywierają ogromny wpływ na ich psychikę. Dlatego tak ważne jest, aby w tym trudnym okresie zapewnić im bezpieczne miejsce, w którym będą mogły odpocząć od dramatycznych przeżyć – mówi Michał Mikołajczyk, Członek Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
Strata domu, ewakuacja, a nawet obserwowanie zrozpaczonych rodziców, którzy zmagają się z konsekwencjami katastrofy, to wydarzenia, które mogą wywrzeć ogromny wpływ na rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka. Powrót do zalanego domu, widok zniszczeń i brak poczucia bezpieczeństwa mogą wywoływać stany lękowe, koszmary oraz nadmierne pobudzenie emocjonalne. Dzieci mogą obawiać się kolejnych katastrof, nawet w sytuacjach, które nie stanowią realnego zagrożenia.
Opiekunowie powinni dziś bardziej niż zwykle obserwować, czy ich dzieci nie przejawiają objawów, świadczących o pogorszeniu ogólnego stanu psychicznego. Uczniowie, którzy doświadczyli takich traumatycznych wydarzeń, często mają trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami. Dzieci mogą czuć się wyobcowane, odrzucone lub niezrozumiane, unikać kontaktu z rówieśnikami, ponieważ ich doświadczenia różnią się od tych, z którymi zmaga się większość ich kolegów i koleżanek. Mogą również zmagać się z problemami z koncentracją, co negatywnie wpływa na ich wyniki w nauce. Stają się rozkojarzone, mają trudności z przyswajaniem nowego materiału lub odczuwają silny stres w związku z uczestnictwem w zajęciach szkolnych, które przypominają im o normalności, którą utraciły.
– Podczas wyjazdu mogą lepiej zrozumieć i przetworzyć swoje emocje, co jest niezbędne do ich prawidłowego rozwoju emocjonalnego i powrotu do zdrowia psychicznego. Zajęcia grupowe i integracyjne podczas „Zielonej Szkoły” pomagają uczniom nawiązać relacje z rówieśnikami, którzy mają podobne doświadczenia, co wzmacnia poczucie wspólnoty i przynależności – tłumaczy Ewa Duda, Dyrektor Dolnośląskiego Oddziału Okręgowego PCK we Wrocławiu.
Według danych MEN na terenie objętym stanem klęski żywiołowej znajduje się ponad 3000 szkół i placówek, w których uczy się około 412 tys. dzieci i młodzieży.
PCK apeluje o wsparcie tej inicjatywy i zachęca do dalszego wspierania działań na rzecz poszkodowanych przez powódź. Wszelkie wsparcie finansowe umożliwi dalsze działania, które mają na celu pomoc dzieciom i rodzinom z terenów dotkniętych powodzią.
Dzięki darowiznom specjaliści z Polskiego Czerwonego Krzyża mogą na bieżąco skutecznie pomagać tym, którzy najbardziej tego potrzebują, i tworzyć przestrzeń do powrotu do normalności dla dzieci dotkniętych tragedią. Zapewnienie dzieciom bezpiecznej przestrzeni do wyrażania emocji, rozmowy o tym, co przeżyły, oraz odbudowywania poczucia bezpieczeństwa i normalności jest kluczowym elementem procesu zdrowienia. Dzięki takim inicjatywom, jak „Zielona szkoła”, dzieci mogą powoli wracać do normalności i odbudowywać swoje życie po traumatycznym wydarzeniu.
Źródło: Polski Czerwony Krzyż