Ponad pół miliona osób skorzystało do tej pory z programu „Be Internet Awesome”, prowadzonego przez Fundację Szkoła z Klasą. Najwięcej osób pochodzi z Polski, Grecji i Republiki Czeskiej.
„Be Internet Awesome”, znany w Polsce pod nazwą „Asy Internetu”, to jeden z największych, bezpłatnych, realizowanych przez organizację pozarządową projektów edukacyjnych o międzynarodowym zasięgu. W Polsce program prowadzony jest od 2018 r. przez Fundację Szkoła z Klasą, która obecnie koordynuje także działania w kilku krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Głównym celem „Asów” jest dostarczenie dzieciom wiedzy i narzędzi niezbędnych do świadomego poruszania się w cyfrowo-analogowym świecie.
– We wszystkich krajach, w których działamy, dzieci potrzebują jasnych wskazówek jak budować relacje i jak się świadomie poruszać w rzeczywistości, w której mamy do czynienia z hejtem, dezinformacją czy cyberzagrożeniami. Tych zagadnień w szkolnej edukacji bardzo często brakuje, a rodzice nie potrafią o nich właściwie z dziećmi rozmawiać. My tę lukę wspólnie z Google staramy się wypełnić, tworząc fundamenty świadomej obecności w Internecie, opartej na uniwersalnych wartościach i pozwalając czerpać korzyści z szans i możliwości, jakie on oferuje – tłumaczy Małgorzata Pisarkiewicz, dyrektorka programowa Fundacji Szkoła z Klasą.
Miasto wielkości Poznania
Według analizy przeprowadzonej przez Fundację, w minionym roku szkolnym program dotarł do ponad 500 tys. osób. To więcej niż wynosi liczba wszystkich mieszkańców Gdańska i prawie tyle, ile liczy populacja Poznania. Te pół miliona osób to przede wszystkim nauczyciele i uczniowie, którzy skorzystali z dopasowanych do lokalnych potrzeb podręczników, scenariuszy zajęć, a także internetowej gry Interlandia.
Najwięcej uczniów i nauczycieli, bo blisko 50 tysięcy, skorzystało z programu w Polsce i w Grecji. Jego zasięg był jednak ponad dwukrotnie większy. Na kolejnym miejscu plasują się Czechy, gdzie w „Be Internet Awesome” wzięło udział blisko 50 tys. uczniów i nauczycieli a drugie tyle osób zetknęło się z programem. Działania Fundacji objęły także Chorwację, Rumunię i Słowację i to w tym pierwszym kraju zasięg programu był największy. Według danych, dotarł on do ponad 240 tys. osób.
– Te liczby doskonale obrazują jak duże są potrzeby w zakresie edukacji i jak istotne znaczenie ma temat cyfrowego obywatelstwa i umiejętności odnalezienia się w cyfrowo-analogowym świecie. Niestety, system edukacji, nie tylko w Polsce, jest niedostosowany do współczesnych realiów, szybko zmieniającej się rzeczywistości. Wsparcia potrzebują zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i rodzice. Dodatkowym wyzwaniem jest dotarcie do grup wykluczonych – mówi Małgorzata Pisarkiewicz, dyrektorka programowa z Fundacji Szkoła z Klasą.
Co ciekawe, edukacyjną lukę widać nawet w najbardziej zdigitalizowanych krajach. Przykładem może być Singapur, gdzie według danych Google, 30% rodziców nie uważa, by ich dzieci były wystarczająco przygotowane do tego, by bezpiecznie egzystować w sieci. Co więcej, edukację na ten temat rozpoczyna się o wiele za późno, bo w wieku 13 lat.
W poszukiwaniu dobrych praktyk
Fundacja Szkoła z Klasą jest pierwszą organizacją pozarządową, której Google.org zdecydował się powierzyć prowadzenie działań na poziomie regionalnym. Ta decyzja jest formą docenienia polskiej organizacji, która we współpracy z nauczycielami i ekspertami najpierw dostosowała do lokalnych warunków podręcznik Google dla klas 4-8, a następnie przygotowała od podstaw podręcznik dla klas 0-3. W tej chwili prowadzony jest także pilotażowy program zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Fundacja odpowiada obecnie za prowadzenie programu w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Są to Polska, Grecja, Czechy, Rumunia, Słowacja i Chorwacja. Główne zadanie polskiej organizacji polega min. na koordynacji działań, wymianie dobrych praktyk w gronie organizacji partnerskich, ale też i trenerów oraz trenerek.
– Dzięki koordynacji programu w kilku krajach, dużo łatwiej jest nam zdiagnozować problemy i znaleźć optymalne rozwiązania edukacyjne przenosząc dobre praktyki organizacji z różnych krajów. Wspólnie łatwiej jest dostarczyć nauczycielom i nauczycielkom wiedzy i nowoczesnych narzędzi do tego, aby mogli i mogły skuteczniej kształtować właściwe postawy uczniów w cyfrowo-analogowym świecie – mówi Agata Łuczyńska.
Obok przygotowywania materiałów edukacyjnych, prowadzenia szkoleń i warsztatów, Fundacja realizuje także projekty badawcze. – Sprawdzamy w jaki sposób program wpłynął na podniesienie kompetencji nie tylko nauczycieli, ale i uczniów, na ile okazał się być przydatny nie tylko w codziennym korzystaniu z Internetu, ale też w życiu offline, nie tylko w Polsce, ale i w pozostałych krajach partnerskich. Oprócz tego przygotowujemy raport na temat docierania do różnych grup wykluczonych. Przedstawimy w nim nie tylko specyfikę poszczególnych grup, w kontekście korzystania z Internetu, ale i praktyczne rekomendacje, jak z takimi grupami pracować i na co zwracać większą uwagę – mówi Małgorzata Pisarkiewicz, dyrektorka programowa z Fundacji Szkoła z Klasą.
Program „Be Internet Awesome” do tej pory uruchomiono w ponad 26 krajach, jest dostępny w 12 językach w Europie, Ameryce, Afryce i Azji.
Fundacja Szkoła z Klasą jest organizacją pozarządową zajmująca się edukacją. Powstała w 2015 roku, bazując na doświadczeniach programu Szkoła z Klasą — jednej z największych i najbardziej rozpoznawalnych ogólnopolskich akcji społecznych.
Od początku działalności z Fundacją współpracowało już 9500 szkół, 150 000 nauczycieli i ponad milion uczniów. Jej trenerzy posługują się nowoczesnymi metodami, takimi jak design thinking czy agile. Jednym z najbardziej znanych programów Fundacji są „Asy Internetu”.
Wierzymy, że przyszłość świata zależy od mądrej edukacji. Wspieramy szkoły w zmianie, pomagając im stać się innowacyjnymi, otwartymi środowiskami, zaangażowanymi w rozwiązywanie problemów społecznych, takimi, gdzie panują relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Więcej informacji o Fundacji:
Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą