Polki i Polacy zgadzają się: hodowla przemysłowa zwierząt stawia zyski ponad środowisko, ochronę klimatu i dobrostan zwierząt
Nowe międzynarodowe badanie opinii publicznej daje początek globalnemu ruchowi na rzecz zakończenia hodowli przemysłowej. Podczas COP27 wystartowała globalna petycja o znamiennej nazwie END.IT, która wspierana jest przez światowych celebrytów.
65% dorosłych Polek i Polaków uważa, że hodowla przemysłowa zwierząt stawia zyski ponad troskę o klimat i środowisko – wynika z nowego badania opinii publicznej zleconego przez organizację Compassion in World Farming Polska i opublikowanego podczas konferencji klimatycznej COP27 w Egipcie w dniu 12 listopada.
Polki i Polacy zostali zapytani także o ich opinię na temat innych kwestii związanych z intensywną hodowlą zwierząt. Badanie wykazało, że dorośli Polacy uważają, że hodowla przemysłowa stawia zyski ponad dobrostan zwierząt (72%) oraz ponad zdrowie ludzi jedzących produkty pochodzenia zwierzęcego (65%). Sondaż ujawnił także, że tylko 43% Polek i Polaków zdaje sobie sprawę, że sektor hodowlany w skali globalnej wytwarza więcej gazów cieplarnianych niż wszystkie samoloty, pociągi i samochody razem wzięte.
Badanie zostało przeprowadzone przez YouGov na zamówienie organizacji Compassion in World Farming jednocześnie w 13 krajach i jego publikacja daje początek nowemu, globalnemu ruchowi, który wzywa światowych przywódców do położenia kresu hodowli przemysłowej zwierząt raz na zawsze.
„Nasz nowy sondaż pokazuje, że polskiej opinii publicznej nie przekonuje branżowa propaganda, że to hodowla przemysłowa jest konieczna, by wyżywić świat. Duże firmy mięsne wspierają wysoce dochodowy system bez uwzględniania wpływu, jaki mają na klimat, zdrowie i dobrostan zwierząt. Wyniki sondażu pokazują też, że wiele osób w Polsce wciąż nie zdaje sobie sprawy z wpływu emisji sektora hodowlanego na klimat, w porównaniu z transportem.
Czy naprawdę jesteśmy gotowi na ryzyko zniszczenia planety tylko dlatego, że nie możemy ograniczyć nadmiernego spożycia mięsa – w tym drobiu, ryb oraz nabiału, zwłaszcza w populacjach o wysokim poziomie konsumpcji takich produktów?”– komentuje wyniki sondażu Małgorzata Szadkowska, prezeska fundacji Compassion in World Farming Polska i ekspertka Koalicji Klimatycznej.
Start kampanii jest wspierany przez światowej sławy celebrytów – takich jak Brian Cox, aktor znany z nagrodzonego serialu Sukcesja, gwiazda X-Men2 Alan Cumming czy polska aktorka Maja Ostaszewska.
12 listopada podczas startu kampanii została uruchomiona wielojęzyczna platforma o znamiennej nazwie END.IT, na której zbierane będą podpisy z całego świata i która ma stać się katalizatorem zmian oraz wyrazem globalnego wezwania światowych przywódców do zakończenia hodowli przemysłowej poprzez Globalne Porozumienie.
Aktor Brian Cox, który wspiera kampanię i podpisał petycję: „Walka ze zmianami klimatycznymi jest jednym z najważniejszych wyzwań naszych czasów i żeby odwrócić ten kryzys musimy zająć się jego podstawowymi przyczynami – przemysłowa hodowla zwierząt jest jedną z nich. Poza cierpieniem, jakie zadaje zwierzętom, intensywna hodowla zagraża przyszłości naszej planety. Dlatego wspieram kampanię Compassion w World Farming”.
Aktorka Maja Ostaszewska również podpisała petycję i zaangażowała się w kampanię:
„Nie możemy stać bezczynnie, gdy nasz zepsuty system żywnościowy zagraża ludziom, zwierzętom i całej naszej planecie. Powiedzmy światowym liderom, że mamy już tego dość”.
Wyniki globalne:
Sondaż ujawnił, że we Francji najczęściej zgadzają się z twierdzeniem, że hodowla przemysłowa stawia zyski ponad klimatem i środowiskiem (76%) oraz dobrostanem zwierząt (81%), podobnie wyniki rozłożyły się w Wielkiej Brytanii.
Włosi byli również bardziej skłonni zgodzić się z tymi stwierdzeniami, wierząc, że hodowla przemysłowa stawia zyski nad dobrostan zwierząt (77%) oraz klimat i środowisko (75%), podobnie jak w Wielkiej Brytanii (klimat i środowisko: 69%).
Ankietowani w Egipcie, który jest gospodarzem tegorocznej konferencji COP27, najmniej skłonni byli wierzyć, że hodowla przemysłowa przedkłada zyski nad dobrostan zwierząt (48%) i byli jednymi z najmniej skłonnych zgodzić się, że przedkłada zyski nad klimat i środowisko (50%).
Respondentów zapytano również, czy uważają, że hodowla przemysłowa stawia zyski nad zdrowie ludzi jedzących produkty pochodzenia zwierzęcego – 62% zgodziło się z tym stwierdzeniem, a krajem, który przodował w tym temacie była Francja (74%).
Mieszkańcy Włoch najczęściej twierdzili, że zdają sobie sprawę, że sektor hodowlany na świecie wytwarza więcej emisji gazów cieplarnianych niż emisje wszystkich samolotów, pociągów i samochodów na całym świecie (63%), kolejno byli to dorośli w Indiach (60%). Natomiast dorośli w Niderlandach najrzadziej przyznawali, że są tego świadomi (42%).
Badanie zostało przeprowadzone w październiku br., 13 ankietowanych krajów to Polska, Brazylia, Czechy, Egipt, Francja, Indie, Włochy, Holandia, Nowa Zelandia, RPA, Hiszpania, USA i Wielka Brytania.
Compassion in World Farming apeluje do pojedynczych osób, firm myślących przyszłościowo, organizacji pozarządowych i progresywnych polityków, aby przyłączyli się do tego globalnego ruchu. Nadejdzie kres hodowli przemysłowej - albo kres ludzkości.
„Hodowla przemysłowa zwierząt to nie tylko największa przyczyna okrucieństwa wobec zwierząt na naszej planecie, ale i główna siła napędowa utraty dzikich zwierząt. Bez zakończenia takiego sposobu hodowli po prostu nie poradzimy sobie z rosnącym kryzysem klimatycznym” – powiedziała Małgorzata Szadkowska, prezeska organizacji w Polsce.
Organizacje pozarządowe, które już wspierają kampanię to m.in. World Animal Protection, Eurogroup for Animals, The Humane League UK, Djurens Ratt, Animals Aotearoa, Sinergia Anima, Humane Education Trust oraz FIAPO.
Organizacja Compassion in World Farming jest również głównym organizatorem pawilonu Food4Climate na COP27. Pawilon to inicjatywa 20 organizacji pozarządowych, która ma na celu podkreślenie krytycznej i wciąż pomijanej pilnej potrzeby przekształcenia naszych systemów żywnościowych w celu zatrzymania katastrofy klimatycznej. W pawilonie odbywa się szereg wydarzeń.
Aby uzyskać więcej informacji o kampanii i podpisać petycję, odwiedź stronę END.IT