W styczniu 2001 roku Rosyjskie Centrum Badania Opinii Publicznej na zamówienie Charities Aid Foundation przeprowadziło badanie na reprezentatywnej próbie ponad dwustu firm z Moskwy, Petersburga, Dolnego Nowogrodu i Nowosybirska.
Badanie miało na celu przedstawienie stanu obecnej polityki filantropijnej, pokazanie jej
efektywnych form, drogi i perspektywy rozwoju. Przy opracowaniu wykorzystano badania socjologiczne
przeprowadzone przez rosyjską filię CAF na koszt Fundacji Forda.
CZYM JEST DOBROCZYNNOŚĆ I CO SPRZYJA JEJ ROZWOJOWI?
Prawie połowa respondentów jest zdania, że dobroczynność to "nieodpłatna pomoc bez
oczekiwania na "zwrot" lub korzyści", a co dziesiąty ankietowany uważa, że
dobroczynność niczym nie różni się od sponsoringu.
Osoby biorące udział w badaniu uważają, że dobroczynność jest rozpowszechniona w nieznacznym
stopniu. W co szóstej ankiecie można było znaleźć sformułowanie, iż praktycznie nie istnieje. Aż
76% badanych jako niezadowalające ocenia warunki, w jakich można realizować filantropię w Rosji.
Jednocześnie prawie połowa (45%) wyraża opinię, że dobroczynność może znacząco wpłynąć na poprawę
sytuacji socjalnej w ich kraju.
- Za podstawową przeszkodę uznano niedoskonałość podatkową i ustawodawczą;
- Na drugim miejscu wymieniano jednocześnie (po 40% wskazań):"finansowy stan firmy" oraz "brak wystarczającej pomocy ze strony państwa";
- 33% za przeszkodę uznało brak gwarancji wykorzystania otrzymanych środków zgodnie z założonymi celami;
- Na kolejnym miejscu ankietowani wymienili: niestabilną sytuacje ekonomiczną w kraju; nieufność zarządu firmy w stosunku do organizacji występujących w roli pośrednika między biznesem a organizacją pozarządową;
- Brak rozwiniętych tradycji i doświadczenia w dobroczynności;
- Pozycja kierownictwa firmy oraz brak zrozumienia efektu społecznego działalności dobroczynnej.
- rozwój dobroczynności będzie zależał od sytuacji ekonomicznej w kraju;
- ważne jest doskonalenie bazy podatkowej i ustawowej dobroczynności;
- duże znaczenie ma również pozycja państwa w stosunku do dobroczyńców;
- co piąty uczestnik badania uważa, że dużo będzie zależeć od aktywności samych firm.
DLACZEGO FIRMY PROWADZĄ DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNĄ?
- stworzenie pozytywnego wizerunku firmy;
- altruizm;
- osobiste znaczenie problemów ludzi potrzebujących pomocy.
Wśród motywów działalności dobroczynnej własnej firmy na pierwszym miejscu wymieniano altruizm,
a tylko 7% wskazało na ulgi podatkowe.
Wiele organizacji wspierało finansowo takie dziedziny życia jak sztuka, nauka szkolnictwo lub
religia tłumacząc to faktem rozumienia konieczności pomocy państwu. W rzeczywistości prywatne firmy
w 88% wspierają sferę socjalną państwa.
Większość firm biorących udział w badaniu rozpoczęło swoją działalność gospodarczą na przełomie
1988 - 1989 roku. Jednak 53% firm stwierdziło, że długoterminowy program dobroczynności w ich
instytucji nie istnieje. Biorąc pod uwagę regiony Rosji, największą liczbę firm z długoterminowym
programem dobroczynności posiada Moskwa, na drugim miejscu uplasował się Sankt-Petersburg i
Nowosybirsk.
Wyniki badania pozwalają mówić o tym, że precyzja dobroczynnej strategii jest wprost
proporcjonalna do wielkości firm. Tego rodzaju program istnieje w co drugiej dużej firmie, co
trzeciej średniej i tylko w co czwartej małej.
- konkretna pomoc potrzebującym,
- sposób stworzenia pozytywnego wizerunku;
- reklama firmy;
- chęć pomocy ludziom;
- dążenie do zajmowania się pożyteczną sprawą;
- rozwiązanie problemów społecznych.
Prawie co trzecia firma zgodziła się ze zdaniem, że w 2001 roku: "działalność dobroczynna
została wprowadzona na większą skalę i bardziej zdecydowanie".
Firmy pomagają najczęściej poprzez:
- jednorazowe wsparcie akcji dobroczynnych (66% wskazań);
- systematyczna pomoc lub ustawiczny patronat nad konkretnymi organizacjami lub osobami prywatnymi.
KTO W FIRMIE ODPOWIADA ZA POLITYKĘ FILANTROPIJNĄ?
Inicjatorem działań charytatywnych w połowie przypadków jest kierownictwo firmy. W co trzecim
przypadku działania te inicjują osoby potrzebujące pomocy. Zwykli pracownicy firmy inicjują tego
typu działania w 3,4% przypadków.
Działalność dobroczynna w 38% firm, wśród których przeprowadzona była ankieta finansowana jest
ze specjalnej pozycji budżetowej, a 28% firm przyznało, że jest tworzone coś na kształt kapitału
żelaznego w wysokości pewnego procenta od przychodu. 24% firm swoje dobroczynne programy finansuje
ze specjalnego lub rezerwowego funduszu kierownictwa. Tylko w 7% działanie takie opierają się o
środki przeznaczone na reklamę i budowanie wizerunku firmy.
W większości małe firmy (34% spośród osób biorących udział w badaniu) nie monitorują
wydatkowania pieniędzy. 44% respondentów zaobserwowało, że ich firma zawsze wymaga od otrzymujących
pomoc sprawozdań finansowych. 33% osobiście odwiedza akcje i imprezy, którym patronuje. Badania
dowodzą, że czym większa firma, tym bardziej skrupulatnie sprawuje kontrolę nad dobroczynnością
działalnością.
Za pozytywną zmianę w praktyce dobroczynnej 15% ankietowanych uznało obecność na oddzielnym
etacie w firmie pracownika odpowiedzialnego za działalność dobroczynną. Wydział zajmujący się taką
działalności utworzono w 18% firm, do których zaliczały się przede wszystkim te z Moskwy i
Nowosybirska. 23% badanych wskazało, że czynności związane z filantropią wchodzą w zakres
obowiązków pracownika PR. Zgodnie z wynikami ankiety w 47% przypadków odpowiedzialność za
filantropijne projekty spoczywa na barkach kierownictwa, a w co czwartym wypadku jest nałożona
bezpośrednio na generalnego dyrektora. Zrozumiały jest więc fakt, że w 90% przypadków to
kierownictwo podejmuje decyzje odnośnie dobroczynności firmy. Tylko w co dziesiątej firmie prawo do
podejmowania decyzji należy do specjalnego oddziału lub pracownika. Oznaczać to może, że przy
podejmowaniu decyzji brane są pod uwagę głównie sympatie kierownictwa. Jedynie 37% ocenia stopień
informowania pracowników o działalności dobroczynnej firmy jako wysoki.
- są wolontariuszami w ramach programów dobroczynnych - 25%;
- przekazują środki finansowe - 19%
- świadczą bezpłatne konsultacje potrzebującym pomocy - 11%;
W 8% firm uczestniczących w badaniu personel przechodził szkolenia na temat prowadzenia
programów dobroczynnych. Kierownictwo większości firm próbuje tę sytuację zmienić i stopniowo
wprowadzać pracowników w firmowe programy dobroczynne.
JAKIE SĄ PROCEDURY PRZYZNAWANIA POMOCY MATERIALNEJ
Jak już wspomniano na wybór sfery działalności dobroczynnej największy wpływ ma kierownictwo -
tak wskazało 63% ankietowanych. 30% badanych uznało, że najczęściej wybierane są przedsięwzięcia
przyciągające uwagę społeczną.
Według 14% zdanie władz lokalnych o priorytetach dobroczynności jest nieważne. Tylko 10% firm
kieruje swoją pomoc na konkretnych grup potrzebujących. Na obszary, rekomendowane przez pracowników
spoza firm zwraca uwagę jedynie 9%.
Najważniejszym kryterium przy wyborze otrzymującego pomoc stanowią gwarancje wykorzystania
wydzielonych środków zgodnie z założonymi celami - tak twierdzi 66% spośród biorących udział w
badaniu. Stan finansowy przedsiębiorstwa jest zdaniem respondentów jedną z podstawowych przyczyn
hamujących rozwój dobroczynności. W co trzeciej firmie przy przyznawaniu pomocy ma znaczenie fakt
osobistej znajomości z otrzymującymi pomoc i niekomercyjny charakter otrzymującego wsparcie.
Nie ma określonej procedury udzielania pomocy. 83% respondentów uważa, że "kierownictwo
firmy osobiście wybiera otrzymującego". 27% wskazało na specjalny wydział jako organ
podejmujący decyzje w tych sprawach, a 19% przedsiębiorstw przeprowadza dobór odbiorców pomocy we
współdziałaniu z organami władzy.
Rezultaty badania potwierdzają prawidłowość - im mniejsza firma tym częściej opiera się na
opinii kierownictwa.
Podsumowując: środki na działalność dobroczynną przyznawane są przez oddział kierowniczy firmy w
sposób uznaniowy, wymagając od otrzymującego pomocy twardych gwarancji wykorzystania środków,
zgodnie z założonymi celami. Jednak 29% ankietowanych zauważa, że w ostatnim czasie został
sformalizowany dobór otrzymujących wsparcie. Istniejący poziom działalności dobroczynnej w
rosyjskich firmach prywatnych na pewno określa najczęściej wykorzystywane formy wsparcia.
NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANE FORMY WSPARCIA
Rosyjskie firmy rzadko korzystają z nowych modelów dobroczynności. Większość pomaga
"naturą" - 60% respondentów zauważa, że firmy w ramach pomocy dobroczynnej udostępniają
swoje towary. Inną formą jest przelewanie pieniędzy na rachunek organizacji lub osób potrzebujących
pomocy - 54% wskazań. Na dalszych miejscach znalazła się: prosta pomoc finansowa - 33%, opłata
rachunków i wydatków bieżących - 35%. Co czwarty respondent wskazał, że jego firma w ramach pomocy
bezpłatnie udostępnia konsultację, bazę techniczną pomieszczenia, a w co dziesiątej firmie istnieją
umowy dotyczące wspierania finansowego.
Piąta część firm, których przedstawiciele brali udział w badaniu, posiada dobroczynne fundusze
firmy lub częściowy dobroczynny fundusz kierownika. Fundusze tego typu funkcjonują w 30% firm.
Jedynie 10% badanych stwierdza, że planuje w przyszłości utworzenie takiego funduszu, natomiast 60%
jest przekonana, że ich firma nie ma w planach tego typu przedsięwzięcia.
Zdaniem respondentów najbardziej efektywna forma dobroczynności w Rosji to
"adresowanie" pomocy - 87% wskazań oraz wspieranie jednorazowych akcji - 55%. 19%
respondentów wskazało wolontariat pracowników, a 20% wskazało na rozdzielanie środków przez
organizacje pozarządowe.
- wolontariat pracowników - 24%;
- datki od pracowników - 19%
- konkurs grantowy - 18%
Z KIM FIRMY WSPÓŁPRACUJĄ W SFERZE UDZIELANIA POMOCY?
W badaniach spróbowano również uzyskać informacje o partnerstwie firmy w działaniach
dobroczynnych. Co czwarta firma ma pozytywne doświadczenia w prowadzeniu działalności dobroczynnej
z innym prywatnym przedsiębiorstwem. Natomiast ponad połowa badanych określa jako pozytywna swoją
współpracę z organami władzy. Duży wpływ ma na to z pewnością fakt, że co piąta osoba biorąca
udział w badaniu jest zdania, że państwo gwarantuje bardziej efektywne wykorzystanie środków a
przez to jest bardziej pomocne miejscowej ludności. Widoczna jest również tendencja: im większa
firma tym wyżej ocenia ona struktury władzy jako partnera działalności dobroczynnej. Tego rodzaju
partnerstwo najbardziej rozpowszechnione jest w Moskwie (65%) oraz dużych firmach (64%).
Jednocześnie co dziesiąta osoba biorąca udział w ankiecie spotykała się z faktem dobroczynnego
"haraczu" ze strony władzy, ale negatywnie to zjawisko ocenia jedynie 6%
ankietowanych.
- nieprzejrzystość działalności organizacji pozarządowych - 54%;
- negatywny wizerunek organizacji pozarządowych funkcjonujący w społeczeństwie - 31%;
Większość osób wypełniających ankietę nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie dotyczące zaufania
wobec organizacji pozarządowych.
Poproszeni o wybranie bardziej efektywnej formy współpracy dla uzyskania zadawalających efektów
na sytuację społeczną państwa 41% wskazało na partnerstwo z organizacją pozarządową, a 51% na
partnerstwo z organizacjami władzy. Najwięcej, bo aż 71%, firm chcących współpracować z
przedstawicielami władzy ma swoją siedzibie w Moskwie. Natomiast 53% ankietowanych z Nowosybirska
chętniej podjęłoby współpracę z organizacją pozarządową.
Znacznie ponad połowa biorących udział w badaniu (68%) pozytywnie postrzega fakt naświetlania
swojej działalności dobroczynnej w massmediach. Przeciwnego zdania jest piąta część respondentów.
Mniej niż jedna piąta firm przyznaje, że podejmuje działania mające na celu nagłośnienie swoich
dobroczynnych akcji w środkach masowego przekazu, natomiast 15% podejmuje tego typu działania od
czasu do czasu. Częściej takie działania podejmowane są przez duże firmy.
Ze stwierdzeniem: "nieważne, czy akcje dobroczynne naświetlane są w środkach masowego
przekazu czy nie, ważne, że społeczeństwu okazywana jest pomoc" zgadza się aż 78%
ankietowanych. Przeciwnego zdania jest piąta część. Przy czym 44 % uważa, że akcje dobroczynne
rozpropagowane przez środki masowego przekazu poddają pod wątpliwość szczerość i bezinteresowność
organizatorów. Z tym stwierdzeniem nie zgadza się 53% respondentów. Aż 73% biorących udział w
badaniu uważa, że rozpropagowanie działań dobroczynnych w mass mediach pozytywnie wpływa na
formowanie stosunków na płaszczyźnie biznes - społeczeństwo.
NADZIEJA NA PRZYSZŁOŚĆ
55% spośród badanych widzi pozytywne aspekty działalności dobroczynnej, choć nie zawsze mają one
wymierną postać. O firmowej polityce filantropii jako możliwości ukierunkowania swojej działalności
myśli coraz więcej przedsiębiorstw. Przytłaczająca większość badanych, 87%, stwierdziło, że ich
firma będzie kontynuować i rozwijać swoją działalność dobroczynną. Zaprzestanie tego typu
działalności zadeklarowało tylko 3,4% ankietowanych. Wyniki te wskazują, że dobroczynność wśród
firm rosyjskich będzie się rozwijać mimo swoich widocznych minusów.
Źródło: CAF Rosja