Pokojowa edukacja w praktyce. Spotkanie w ramach projektu Dialog in Adult Education
Dialog in Adult Education (DiA) to międzynarodowy projekt, który badając różnorodne podejścia w pokojowej edukacji, takich jak: aktywne obywatelstwo, dialog, rozwiązywanie problemów, integracja społeczna i budowanie pokoju przyczynił się do rozwoju metod edukacyjnych uczących w innowacyjny sposób nowych umiejętności. Stowarzyszenie „Dla Ziemi” jest jednym z partnerów projektu, a całość finansowana jest ze środków UE z Programu Erasmus+.
Spotkanie podsumowujące
Ostatnie spotkanie projektu DiA odbyło się w dniach 6-7 czerwca 2022 roku. Tym razem przedstawicielki „Dla Ziemi” gościły w Skopje, odwiedzając partnerską organizację Faculty of Security St. Kliment Ohridski-Bitola University. Jego pracownik, prof. Nikola Dujovski Dean rozpoczął spotkanie, a następnie podsumowania dotychczasowych działań dokonał Martin Barthel – koordynator projektu i lider organizacji wiodącej Comparative Research Network oraz Sashe Gjerasimoski – stojący na czele macedońskiej grupy.
Spotkanie było okazją nie tylko do podsumowania zrealizowanego projektu, ale także i pracy nad ostateczną wersją ebooka – jednego z rezultatów projektu. Będzie w nim można znaleźć dobre praktyki zebrane w trakcie trwania DiA oraz internetową mapę Europejskich Budowniczych Pokoju (European Peacebuilder).
Podczas wizyty grupa odwiedziła także macedoński Czerwony Krzyż, gdzie Aleksandra Ristovski opowiadała o działaniach swojej instytucji, o rozwiniętym programie wolontariackim i ogromnych osiągnięciach wolontariuszy i wolontariuszek. zaangażowanych w pomoc osobom wykluczonym.
Diagnoza
Warto podkreślić, że podczas realizacji projektu zostały zdefiniowane obszary, w których dostrzegalna jest potrzeba prowadzenia edukacji na rzecz pokoju – podkreśla Ewa Kozdraj ze Stowarzyszenia „Dla Ziemi”, które od lat działa w obszarze komunikacji międzykulturowej. Są to – wymienia Ewa – konflikty wewnętrzne mające konsekwencje wewnątrz UE, sprawy wewnętrzne UE oraz wzmocnienie pozycji obywateli i obywatelek UE.
W pierwszym przypadki mamy do czynienia z takimi wyzwaniami jak konieczność zarządzania napływem uchodźców i uchodźczyń do krajów UE, konfliktami zbrojnymi w UE i jej sąsiedztwie (Ukraina, Syria, Libia), pomoc w integracji osób z doświadczeniem uchodźczym, także tych z traumą i przyjmującymi ich społeczeństwami w UE oraz wewnętrzne konflikty występujące wśród populacji migrantów i migrantek (np. Turcy vs. Kurdowie).
W drugim obszarze, który dotyczy spraw wewnętrznych w UE edukacja na rzecz pokoju jest niezbędna w przypadku procesów pojednawczych na Bałkanach (Chorwacja, Macedonia Północna, „zamrożony” konflikt na Cyprze, sytuacja mniejszości oraz ekstremizm polityczny i religijny, a także negocjacje dotyczące integracji społecznej między różnymi grupami społecznymi.
Ostatni obszar obejmuje wzmocnienie pozycji obywateli i obywatelek UE, w tym przypadku pokojowa edukacja może pomóc w takich procesach jak: tworzenie nowych przestrzeni dla dialogu między decydentami, a obywatelami. analizowanie sposobów angażowania grup, które nie uczestniczą w procesie demokratycznym, prowadzenie dialogu między grupami społecznymi i etnicznymi, tworzenie platformy do komunikacji między obywatelami UE z różnych krajów, w celu wspierania większej spójności wewnątrz UE.
Oprócz teorii także praktyka
Projekt w dużej mierze kładł nacisk na praktykę i doświadczenie miejsca. W trakcie jego realizacji uczestnicy i uczestniczki gościli w organizacjach partnerskich i mogli przekonać się, jak wiele złego się wydarzyło przez brak skutecznej i pokojowej komunikacji. Wybranie Macedonii Północnej jako miejsca zakończenia projektu nie było przypadkowe. Republika Macedonii Północnej to państwo powstałe w 1991 roku po rozpadzie Jugosławii. Zamieszkuje ją nieco ponad 2 miliony ludności, w tym około 65% to Macedończycy, 25% Albańczycy, a pozostałe grupy to Turcy, Romowie, Serbowie i inne narodowości.
Dzięki projektom takim jak Dialogue in Peace Education, mamy możliwość poznawania świata, nawiązywania znajomości, przyjaźni. Jesteśmy ogromnie wdzięczne naszym partnerom z Comparative Research Network, za zaproszenie nas do współpracy, a niemieckiej organizacji Aufbruch Neukölln, duńskiej Crossing Borders, ukraińskiej Ukrainian Network od Adult Education and Development of Innovations, cypryjskiej PLANBE PLAN IT BE IT oraz uczelniom – UNIVERSITY ST KLIMENT OHRIDSKI BITOLA z Republiki Północnej Macedonii i Uniwersytet w Zagrzebiu z Chorwacji, za towarzyszenie nam podczas tej przygody.