Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Prawo nie dopuszcza możliwości całkowitego przekazania realizacji zadania publicznego podwykonawcy. Bez względu na komercyjny czy niekomercyjny charakter jego działalności.
Organizacja, w otwartym konkursie ofert, otrzymała dofinansowanie
na realizację zadania publicznego. W czasie realizacji zadania
okazało się, że organizacja musi skorzystać z pomocy firmy
(podwykonawcy). Czy może za świadczoną usługę zapłacić pieniędzmi z
otrzymanej dotacji? Czy może przekazać w całości wykonanie zadania
podwykonawcy?
Zlecamy zadanie podwykonawcy
Całkowite przeniesienie wykonania zadań na inny podmiot może rodzić uzasadnione wątpliwości. Czy organizacja, która otrzymała dofinansowanie na realizację zadania, a w rzeczywistości sama nic nie robi, jedynie pośredniczy w przekazaniu środków komuś innemu, powinna w ogóle takie dofinansowanie otrzymać?
Dodatkowym problemem jest sprawa odpowiedzialnością za prawidłowe wykonanie działań przewidzianych w projekcie. Odpowiedzialna za to jest organizacja, która podpisuje umowę na realizację zadania. Jednak ostatecznie to nie ona je realizuje. W przypadku nieprawidłowości, może być trudno dojść do tego, kto ponosi za nie odpowiedzialność: organizacja czy podwykonawca.
Co jest w zasadach i umowie?
To, w jaki sposób ma być wykonywane zadanie, na które samorząd lub donator ogłasza konkurs, jest określane w zasadach ubiegania się o dofinansowanie, umowie o dofinansowanie i innych dokumentach, określających zasady realizacji zadania. Powinny być tam także opisane sprawy dotyczące podwykonawstwa, czyli wykonania zadania publicznego przez firmę lub organizację inną niż ta, która otrzymała dofinansowanie i podpisuje umowę.
Możliwość skorzystania z pomocy podwykonawcy, zależy zatem od tego, na ile zleceniodawca (samorząd, urząd centralny lub inny donator) zaakceptuje takie rozwiązanie, a następnie opisze je w zasadach konkursu i doprecyzuje w umowie. Ta decyzja może zależeć między innymi od charakteru poszczególnych działań, specyfiki projektu i innych czynników, jak np. zapotrzebowanie na specjalistyczną wiedzę czy usługi (np. badania).
Pełnej i wyczerpującej odpowiedzi na pytanie, jaka część zadania może być realizowana przez firmę lub organizację inną niż ta, która podpisała umowę, udzielić można jedynie po przeanalizowaniu konkretnego przypadku (specyfiki zadań oraz roli, jaką w ofercie na realizację zadania wskazuje dla siebie organizacja podpisująca umowę i roli podwykonawcy) i zestawieniu tego z określonymi zasadami przyznawania dotacji.
Całkowicie – nie wolno
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mówi m.in., że „zadanie publiczne nie może być zrealizowane przez podmiot niebędący stroną umowy, chyba że umowa zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot”. Przepisy zatem nie dopuszczają możliwości całkowitej realizacji zadania zleconego przez firmę lub organizację, która nie podpisuje umowy na wykonanie zadania z samorządem lub innym donatorem. Przy czym nie ma tutaj rozróżnienia na podmioty niekomercyjne i komercyjne: kryterium decydującym jest to, czy dana firma lub organizacja jest stroną umowy o powierzenie zadania publicznego.
Częściowo – pod warunkiem
Ustawa dopuszcza możliwość realizacji części zadania przez podwykonawcę, jednak pod bezwzględnym warunkiem – należy to zawrzeć w umowie o powierzenie zadania. Jak wiadomo, zapisy umowy opierają się na informacjach, które organizacja umieści we wniosku o dofinansowanie i w budżecie (zwykle są to załączniki do takiej umowy). Przekazanie fragmentu zadania podwykonawcy powinno być zatem uwzględnione już na etapie planowania realizacji zadania.
Realizację zadań publicznych powierza się organizacjom pozarządowym ze względu na ich szczególną misję i niezarobkowy charakter działalności. Są one uprawnione do korzystania z pomocy innych podmiotów, dostarczających specjalistyczne usługi. Gdyby jednak organizacje miały być jedynie pośrednikami w układzie „prywatno-społecznym” i płacić firmie komercyjnej (lub innej organizacji pozarządowej) za realizację całego projektu z publicznych pieniędzy, byłyby dalekie od swoich celów statutowych.
Zlecamy zadanie podwykonawcy
Całkowite przeniesienie wykonania zadań na inny podmiot może rodzić uzasadnione wątpliwości. Czy organizacja, która otrzymała dofinansowanie na realizację zadania, a w rzeczywistości sama nic nie robi, jedynie pośredniczy w przekazaniu środków komuś innemu, powinna w ogóle takie dofinansowanie otrzymać?
Dodatkowym problemem jest sprawa odpowiedzialnością za prawidłowe wykonanie działań przewidzianych w projekcie. Odpowiedzialna za to jest organizacja, która podpisuje umowę na realizację zadania. Jednak ostatecznie to nie ona je realizuje. W przypadku nieprawidłowości, może być trudno dojść do tego, kto ponosi za nie odpowiedzialność: organizacja czy podwykonawca.
Co jest w zasadach i umowie?
To, w jaki sposób ma być wykonywane zadanie, na które samorząd lub donator ogłasza konkurs, jest określane w zasadach ubiegania się o dofinansowanie, umowie o dofinansowanie i innych dokumentach, określających zasady realizacji zadania. Powinny być tam także opisane sprawy dotyczące podwykonawstwa, czyli wykonania zadania publicznego przez firmę lub organizację inną niż ta, która otrzymała dofinansowanie i podpisuje umowę.
Możliwość skorzystania z pomocy podwykonawcy, zależy zatem od tego, na ile zleceniodawca (samorząd, urząd centralny lub inny donator) zaakceptuje takie rozwiązanie, a następnie opisze je w zasadach konkursu i doprecyzuje w umowie. Ta decyzja może zależeć między innymi od charakteru poszczególnych działań, specyfiki projektu i innych czynników, jak np. zapotrzebowanie na specjalistyczną wiedzę czy usługi (np. badania).
Pełnej i wyczerpującej odpowiedzi na pytanie, jaka część zadania może być realizowana przez firmę lub organizację inną niż ta, która podpisała umowę, udzielić można jedynie po przeanalizowaniu konkretnego przypadku (specyfiki zadań oraz roli, jaką w ofercie na realizację zadania wskazuje dla siebie organizacja podpisująca umowę i roli podwykonawcy) i zestawieniu tego z określonymi zasadami przyznawania dotacji.
Całkowicie – nie wolno
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mówi m.in., że „zadanie publiczne nie może być zrealizowane przez podmiot niebędący stroną umowy, chyba że umowa zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot”. Przepisy zatem nie dopuszczają możliwości całkowitej realizacji zadania zleconego przez firmę lub organizację, która nie podpisuje umowy na wykonanie zadania z samorządem lub innym donatorem. Przy czym nie ma tutaj rozróżnienia na podmioty niekomercyjne i komercyjne: kryterium decydującym jest to, czy dana firma lub organizacja jest stroną umowy o powierzenie zadania publicznego.
Częściowo – pod warunkiem
Ustawa dopuszcza możliwość realizacji części zadania przez podwykonawcę, jednak pod bezwzględnym warunkiem – należy to zawrzeć w umowie o powierzenie zadania. Jak wiadomo, zapisy umowy opierają się na informacjach, które organizacja umieści we wniosku o dofinansowanie i w budżecie (zwykle są to załączniki do takiej umowy). Przekazanie fragmentu zadania podwykonawcy powinno być zatem uwzględnione już na etapie planowania realizacji zadania.
Realizację zadań publicznych powierza się organizacjom pozarządowym ze względu na ich szczególną misję i niezarobkowy charakter działalności. Są one uprawnione do korzystania z pomocy innych podmiotów, dostarczających specjalistyczne usługi. Gdyby jednak organizacje miały być jedynie pośrednikami w układzie „prywatno-społecznym” i płacić firmie komercyjnej (lub innej organizacji pozarządowej) za realizację całego projektu z publicznych pieniędzy, byłyby dalekie od swoich celów statutowych.
Pozarządowe Biuro Rzecznictwa i Interwencji na łamach gazety.ngo.pl będzie prezentować opisy najciekawszych problemów, które rozpatrywało oraz modelowych interwencji. Organizacje pozarządowe mogą zgłaszać pytania i problemy dotyczące interpretacji przepisów, także tych dokonywanych przez administrację publiczną w kontekście działania organizacji. Zgłoszenia przyjmujemy na adres: biuro.interwencji@ofop.engo.pl |
Pozarządowe Biuro Rzecznictwa i Interwencji jest projektem Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych. Biuro konsultuje projekty aktów prawnych ważnych dla działania trzeciego sektora oraz wypracowuje propozycje poprawy warunków pracy organizacji poprzez tworzenie prawa wspomagającego aktywność obywateli. Biuro wspiera organizacje pozarządowe w kontaktach z administracją publiczną, w szczególności w sytuacjach niejednolitej praktyki stosowania przepisów prawa czy też naruszeń praw organizacji poprzez tego rodzaju praktyki. |
Pozarządowe Biuro Rzecznictwa i Interwencji jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Środki Przejściowe. Za treść tego tekstu odpowiada OFOP, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają w żadnym razie oficjalnego stanowiska Unii Europejskiej. |
Źródło: gazeta.ngo.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.