Fundacja Recal przedstawia podsumowanie VII edycji wakacyjnej kampanii edukacyjnej "Czyste Plaże" 2006.
Kampania „Czyste Plaże" jest elementem „Wakacyjnych
kampanii edukacji recyklingowej” organizowanych przez
Fundację RECAL na terenie 5 regionów turystycznych Polski. Należą
do nich:
1. Kampania „Czyste Plaże" – siódma edycja
kampanii realizowana na terenie nadmorskich gmin województw:
pomorskiego i zachodnio-pomorskiego.
2. Kampania „Czyste Góry" – szósta edycja
kampanii realizowana na obszarze województw małopolskiego,
śląskiego ze szczególnym uwzględnieniem Babiogórskiego
i Gorczańskiego Parku Narodowego, Podhala, Beskidu Żywieckiego i
Sądeckiego.
3. Kampania „Czyste Bieszczady" – realizowana w
Bieszczadach. Kampania w Bieszczadach
w roku 2006 jest realizowana po raz pierwszy.
4. Kampania „Czyste Sudety” – realizowana w
części Sudetów znajdujących się na terenie
woj. dolnośląskiego. W roku 2006 na tym terenie kampania jest
realizowana po raz pierwszy.
5.
Kampania „Czyste Mazury" – czwarta edycja kampanii
realizowana na obszarze geograficznym Wielkich Jezior Mazurskich,
ze szczególnym uwzględnieniem powiatów giżyckiego, kętrzyńskiego,
węgorzewskiego, oleckiego, gołdapskiego, mrągowskiego
oraz obszarów bezpośrednio przylegających do wskazanego
obszaru.
Przez cały
lipiec i sierpień realizowana była wakacyjna Kampania pod nazwą
„Czyste Plaże”. Była to już VII edycja projektu edukacji
recyklingowej. Jej celem było uświadomienie konieczności
prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów w naszych domach. Na
przykładzie recyklingu aluminiowych puszek po napojach chcemy
pokazać, że odzysk i ponowne przetwarzanie surowców wtórnych
przynosi korzyści ekologiczne, a także ekonomiczne.
Na
potrzeby Kampanii „Czyste Plaże” w 2006 roku przygotowaliśmy 3.000
plakatów i 15.000 kartek pocztowych oraz 20.000 worków na puszki
(małych i dużych), 20.000 magnesów, 1.000 koszulek, 2.500 smyczy na
klucze oraz 1.000 puszek-skarbonek.
Jednym z
elementów kampanii „Czyste Plaże” były warsztaty edukacyjne.
Podczas warsztatów koloniści dowiedzieli się w jaki sposób,
segregując surowce wtórne z odpadów i przekazując do recyklingu,
przyczyniają się do ochrony środowiska. Warsztaty prowadzone były w
przyjaznej atmosferze i angażują uczestników do udziału we wspólnej
zabawie i konkursach ekologicznych. Dodatkowo młodzi ekolodzy
włączali się do zbiórki pustych puszek po napojach. Puszki zbierane
były w okolicach ośrodków, w parkach no i oczywiście na nadmorskich
plażach. Wszyscy uczestnicy mieli szansę zdobyć przygotowane dla
nich nagrody (koszulki, puszki-skarbonki, smycze na klucze, magnesy
do testowania puszek, kartki pocztowe). Znaczna część uczestników
szansę taką wykorzystała wracając do domu z pamiątkami znad morza.
Sami koloniści zebrali ponad 42 tysiące pustych aluminiowych puszek
po napojach. Puszki te trafiły do ponownego przetworzenia i
powstaną z nich nowe puszki.
W ramach
tej wakacyjnej Kampanii przez dwa miesiące wakacyjne i początek
września przeprowadziliśmy 181 warsztatów edukacyjnych dla kolonii
i obozów letnich. Realizowaliśmy je na terenie dziesięciu miast i
gmin: Gdynia, Jastarnia, Władysławowo, Krokowa, Łeba, Kołobrzeg,
Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje, Świnoujście oraz na terenie
Słowińskiego Parku Narodowego. Uczestniczyło w nich 9.230 dzieci i
młodzieży w całej Polski. Natomiast w punktach skupu zbieracze
otrzymywali worki na puszki oraz magnesy do testowania puszek,
które otrzymywali bezpłatnie przynosząc puszki do skupu.
Upalny
lipiec sprawił, że wyjątkowo chętnie sięgaliśmy po zimne napoje w
puszkach. W ten sposób nad morzem i nie tylko mieliśmy jeszcze
więcej pustych puszek po napojach do odzyskania. W porównaniu z
rokiem 2005 widać wyraźny wzrost ilości odzyskanego złomu
puszkowego. Współpracujące z nami punkty skupu skupiły 352 tony
aluminiowych puszek po napojach (jest to ponad 20 milionów sztuk).
Jest to więcej aluminium puszkowego niż w poprzednich
latach.
Od
pierwszej edycji Kampanii przeprowadziliśmy 533 warsztaty dla
prawie 29 tysięcy dzieci. Masa odzyskanego w tym czasie
aluminiowego złomu puszkowego wynosi niemal 1,8 tysiąca
ton.
Recykling
puszek aluminiowych uzasadniony jest z wielu względów - to nie
tylko opłacalność ekonomiczna, ale i skuteczna edukacja poprzez
bezpośrednie uczestnictwo w ochronie środowiska. Oto podstawowe
fakty:
Edukacja ekologiczna: puszka,
jako opakowanie popularne wśród młodzieży i przede wszystkim łatwe
do odzysku, jest świetnym pretekstem do edukacji ekologicznej.
Zasoby naturalne: użycie 1 tony
aluminium z odzysku pozwala oszczędzić 4 tony boksytów i 700 kg
ropy naftowej.
Energia: odzyskując aluminium ze
złomu oszczędzamy 95% energii potrzebnej na wyprodukowanie
aluminium z rudy.
Ochrona środowiska: recykling
aluminium umożliwia obniżenie zanieczyszczenia powietrza o 95% oraz
wody o 97% w porównaniu z produkcją aluminium z rudy. Odzyskując
puszki aluminiowe zmniejszamy ilość śmieci w naszym otoczeniu i na
wysypiskach.
Pieniądze: za kilogram puszek (67
puszek 0,33l lub 53 puszki 0,5l) każdy może uzyskać w skupie około
2-3 zł.
Ekonomia: recykling aluminium
zwiększa niezależność surowcową kraju, tworzy dodatkowe miejsca
pracy w skupie i przetwórstwie, generuje kolejne dochody.
Koszty produkcji: produkcja
wtórnego aluminium kosztuje o 60% mniej niż produkcja aluminium z
boksytów.
Prawo: Szereg ustaw „odpadowych”
(np. Ustawa o odpadach) nakładających obowiązki m.in. na
producentów opakowań i firm wprowadzających produkty w
opakowaniach. Ponadto Ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w
gminach wymaga prowadzenia przez gminy selektywnej zbiorki
odpadów - dogodnie jest więc zacząć od odzysku puszek
aluminiowych.
Organizator:
Fundacja na rzecz Odzysku Aluminiowych Puszek po Napojach
RECAL
Koalicję Czystych Plaż tworzą obok
Fundacji RECAL miasta i gminy:
- Urząd Miasta Gdyni,
- Urząd Miejski w Jastarni,
- Urząd Miejski we Władysławowie,
- Urząd Gminy Krokowa,
- Urząd Miejski w Łebie,
- Urząd Miasta Kołobrzeg,
- Urząd Gminy Rewal,
- Urząd Miejski w Dziwnowie,
- Urząd Miejski w Międzyzdrojach,
- Urząd Miejski w Świnoujściu,
- Słowiński Park Narodowy,
- Woliński Park Narodowy,
- Nadmorski Park Krajobrazowy.
- Marszałek Województwa Pomorskiego – Jan
Kozłowski,
- Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego –
Krzysztof Modliński,
- Wojewoda Pomorski – Piotr Ołowski,
- Wojewoda Zachodniopomorski – Robert
Krupowicz,
- Pomorski Kurator Oświaty – Adam Krawiec,
- Zachodniopomorski Wicekurator Oświaty – Grażyna
Bychawska.
Realizację Kampanii „Czyste Plaże”
dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.