Wiele organizacji ma swoje miejsce i prowadzi działania w sieci. Ale czy mamy świadomość pełnych możliwości drzemiących w Internecie, wiemy jak optymalnie wykorzystać jego narzędzia? Czy działamy według kompleksowego planu?
Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania zajrzyjcie do Podręcznik obecności w Internecie dla NGO z opracowaniem ogólnopolskiego badania
Podręcznik
Podręcznik zbiera wszystkie najważniejsze aspekty obecności ngo w sieci – strony internetowe, ich pozycjonowanie, reklamę za pomocą systemu AdWords, e-mail marketing i działania w mediach społecznościowych. To zbiór podstawowych informacji w pigułce, przydatnych rad – tricków, przykładów ze świata polskich i zagranicznych organizacji pozarządowych, ilustrujących przedstawiane tematy.
A żeby przekonać, że to wszystko działa również w praktyce – przedstawiamy historie uczestników #NGOszkoły i ich pomysły na wykorzystanie nowych technologii w swoich działaniach.
W Podręczniku coś dla siebie znajdą zarówno poczatkujący, jak i zaawansowani. Przedstawione w przystępny sposób informacje i wyjaśnienia najważniejszych terminów pomogą postawić pierwsze kroki w świecie Internetu. W podręczniku można znaleźć odpowiedzi, jak zacząć, ale również kontynuować i usprawniać działania w sieci. Pomogą w tym przydatne rady i przykłady dobrych praktyk.
Tutaj znajdziesz treść podręcznika http://bit.ly/NGOwSieci
Celem badania nie było sprawdzenie odsetka organizacji pozarządowych, które w ogóle są obecne w Internecie. Pierwszym problemem w takiej sytuacji byłoby przyjęcie odpowiedniej metodologii, zwłaszcza w obliczu relacji organizacji rzeczywiście funkcjonujących do wszystkich zarejestrowanych.
Zespół badawczy postawił sobie za cel sprawdzenie jak wygląda trzeci sektor, jeśli chodzi o stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych: w którym miejscu są obecnie organizacje pozarządowe, jakie trendy można zaobserwować, gdzie leżą bariery. W badaniu pada też wiele pytań z prośbą o wartościowanie odpowiedzi i własną ocenę narzędzi lub zjawisk, gdyż nie zawsze ogólnie przyjęte standardy i wytyczne w zakresie korzystania z narzędzi internetowych, w pełni przystają do specyfiki funkcjonowania trzeciego sektora. Jaki obraz trzeciego sektora wyłania się z badania?
Na pewno trzeba odnotować, że wraz z ogólnym wzrostem poziomu dostępu do Internetu, również trzeci sektor coraz mocniej jest tam obecny. Najczęściej wykorzystywanymi narzędziami są oczywiście strona internetowa i poczta elektroniczna. Własną witrynę posiada ponad 88% badanych.
Wysoki jest procent ngosów (ok. 76%) posiadających profile/konta w mediach społecznościowych, co nie powinno dziwić w obliczu ich ciągle rosnącej popularności. Najczęściej wymienianymi są Facebook oraz YouTube, co również jest odzwierciedleniem ogólnego trendu. Ponad 50% organizacji deklaruje, że często i regularnie aktualizuje profile, a ponad 40% monitoruje statystyki. Z drugiej strony jednak „tylko” 1/3 twierdzi, że publikowane treści spotykają się z zainteresowaniem odbiorców, 43% dostrzega w tym obszarze problem, a co czwarta organizacja nie potrafi utrzymać zainteresowania odbiorców lub nie przykłada do tego wagi.
Jeśli chodzi o inne narzędzia internetowe, to najczęściej używane są rozwiązania chmurowe oraz usprawniające zarządzanie i organizację pracy. Najrzadziej – rozwiązania ułatwiające organizację wydarzeń oraz umożliwiające prowadzenie webinariów.
Bariery?
Zapytane o bariery, organizacje jako najważniejszą wymieniają wysokie koszty wdrożenia, brak wiedzy o dostępnych rozwiązaniach oraz brak wiedzy, które z nich byłyby najlepsze dla organizacji. Bariery te mogą zostać zniwelowane poprzez działania edukacyjne podejmowane na rzecz trzeciego sektora. 61% badanych nigdy nie uczestniczyło w szkoleniach i warsztatach na temat nowych technologii dla ngo, ale ponad 90% byłoby zainteresowanych udziałem i dostrzega potrzebę takich działań. Blisko 63% nie zna i nie korzysta z internetowych źródeł wiedzy i poradników.
A po lekturze publikacji zapraszamy na spotkanie TechKlubu Kraków
Źródło: technologie.ngo.pl