Podlaskie. Standardy w organizacjach pozarządowych – kilka refleksji na temat tworzenia i stosowania
Dyskusja nad potrzebą wypracowywania standardów w sektorze organizacji pozarządowych trwa. Środowisko jest podzielone. Entuzjaści tworzenia wspólnych ram, zasad działania, argumentują, że działanie zgodnie z ustalonymi standardami zwiększy zaufanie społeczne do sektora; zmniejszy pole do nadużyć; korzystnie wpłynie na współpracę z samorządem i biznesem.
Sceptycy twierdzą, że to kolejne „kajdany biurokracji” ograniczające spontaniczność i ideowość działań. Federacja Organizacji Pozarządowych Miasta Białystok, choć powołana niespełna dwa lata temu, dużą wagę przykłada do wizerunku sektora w mieście. Chce być partnerem dla samorządu i biznesu, skutecznie prowadzić działania rzecznicze i promocyjne i w standardach zarządzania organizacją widzi szansę na to, aby działać bardziej profesjonalnie. Działanie profesjonalne dotyczyć ma nie tylko federacji jako całości, ale także poszczególnych organizacji.
W czerwcu 2012 roku została powołana w ramach Federacji trzynastoosobowa komisja standaryzacyjna. W komisji swoich reprezentantów miały organizacje z wielu sektorów, różnej wielkości i w różnym wieku. Motywacje członków komisji były zbliżone, w skrócie można określić je jednym zdaniem „aby organizacje pozarządowe działały sprawnie, przejrzyście, odpowiedzialnie i efektywnie”.
Do prac przystąpiliśmy z dużym entuzjazmem. Zaczęliśmy od diagnozy sytuacji w poszczególnych obszarach zarządzania organizacją, potem wyznaczyliśmy cele każdego ze standardów. A następnie zaczęliśmy zastanawiać się nad zapisami poszczególnych wskaźników. I w tym miejscu napotkaliśmy trudności, wątpliwości oraz dylematy. Jak określić wskaźniki, aby były możliwe do osiągnięcia przez organizacje już dojrzałe, ale także te młode, nowo powstałe, te duże zatrudniające etatowy zespół oraz małe bazujące na pracy wolontariuszy, te obracające milionowymi środkami publicznymi i te utrzymujące się wyłącznie ze składek członkowskich? Jak bardzo precyzyjnie określać te wskaźniki? Jak zadbać o promocję standardów i jak je wdrażać w poszczególnych organizacjach? Jak oceniać i czy w ogóle oceniać sposób ich realizacji?
Dyskusja trwała długo i mam nadzieję będzie toczyć się w przyszłości. Bo moim zdaniem standardy zarządzania organizacją to nie dekalog; to zasady, które powinny być żywe i aktualne, dostosowane do potrzeb rozwijającego się sektora.
Do dyskusji zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Forum wymiany doświadczeń w formie konferencji planujemy na sierpień. Już dziś wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy.
Projekt „Podlaska sieć pozarządowa” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Źródło: Projekt „Podlaska sieć pozarządowa”