Zmiany sposobu nauczania, wpieranie małych przedsiębiorstw oraz nowych inicjatyw, czerpanie przykładu z liderów rynku oraz poszerzanie współpracy i tworzenie partnerstw – to najważniejsze wyzwania stojące przed podlaskim sektorem kreatywnym, które wskazywali uczestnicy konferencji „Rola przemysłu kreatywnego w rozwoju gospodarczym regionu - walor współpracy międzysektorowej”, która odbyła się 14 marca w Białymstoku.
Celem konferencji inicjującej projekt Creative Poland było rozpoczęcie publicznej debaty na temat sytuacji przemysłu kreatywnego na Podlasiu i w Polsce oraz stojących przed nim wyzwań. Nieprzypadkowo pierwsze z trzech zaplanowanych spotkań odbyło się właśnie w Białymstoku. Podlasie jest tym województwem, w którym przemysł kreatyny rozwija się w nierównomierny sposób – obok dobrze prosperujących na rynku ogólnopolskim firm funkcjonują małe i średnie przedsiębiorstwa, mające problem z przebiciem się ze swoją ofertą.
Podlaskie może inspirować
Ludzie kreatywni są ogromnym potencjałem województwa podlaskiego, który wciąż nie jest w pełni wykorzystany. Nie brakuje jednak pomysłów i prób zmiany tej sytuacji. – Towarzystwo Amicus realizuje już kolejny projekt adresowany do zbliżonej grupy zawodowej – zapewniał Piotr Sobolewski, prezes organizacji. – Creative Poland to nie jedno spotkanie, ale cykl szkoleń, działań doradczych, próba zawiązania partnerstwa i wypracowania strategii. Nasze działania mogą się wartościowo wpisać w program rozwoju całego miasta.
Znaczenie przemysłu kreatywnego dostrzegają także władze regionu. Województwo Podlaskie dysponuje atutami, których odpowiednie wykorzystanie stwarza szansę na stworzenie nowych, atrakcyjnych miejsc pracy oraz zwiększenie konkurencyjności regionu. – Stojące przed nami wyzwania to m.in. zaabsorbowanie walorów przyrodniczych regionu do rozwoju zielonych specjalizacji oraz wykorzystanie przygranicznego położenia do nawiązania wielowymiarowej współpracy – zapowiedziała Katarzyna Matwiejczuk z Departamentu Zarządzania RPO Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Praca od podstaw
W funkcjonowaniu podlaskiego przemysłu kreatywnego występują zjawiska, których właściwa identyfikacja umożliwi podjęcie konkretnych działań służących poprawie sytuacji. Uczestnicy konferencji byli zgodni m.in. w kwestii nieodpowiedniego programu kształcenia, i to zarówno na poziomie uczelni wyższych, jak również jeszcze na etapie przedszkolnym. – Potrzebne są nowe ramy programowe powiązane z kreatywnością, które ukierunkowują studenta w stronę praktyki zawodowej – tłumaczył dr Robert Szczepanowski, rektor Wyższej Szkoły Administracji Publicznej. – Wiedza teoretyczna pozostaje bardzo ważną, ale dużo lepsze efekty nauczania osiągamy przy współpracy z partnerami spoza uczelni. Trzeba włączyć otoczenie zewnętrze w proces kształtowania programów nauczania.
Partnerstwo na rzecz rozwoju
Creative Poland
Inicjatywą mającą pomóc rozwiązywać podstawowe problemy dręczące zarówno podlaski, jak i ogólnopolski przemysł kreatywny jest realizowany od listopada 2012 r. projekt Creative Poland. Jego podstawowym celem jest zwiększenie dynamiki rozwoju sektora poprzez działania szkoleniowe i doradcze, promocję rodzimych twórców w kraju i za granicą oraz stworzenie Partnerstwa na rzecz Polskiego Przemysłu Kreatywnego.
– W projekcie Creative Poland myślimy nie tylko o przedsiębiorcach, ale także o indywidualnych twórcach oraz pracownikach firm operujących w obszarze sektora kreatywnego – wyjaśniał Artur Wywigacz z Towarzystwa Amicus. – Grupą priorytetową w naszym projekcie są rzemieślnicy artyści. Często są to ludzie, dla których wykonywany zawód jest czymś więcej – jest życiową pasją. Osoby te wkładają w swą pracę całe serce, co przekłada się na wyjątkową jakość wyrobów. Koncentrując się na pracy twórczej, rzemieślnicy artyści nie zawsze mają odpowiednie kompetencje w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego właśnie tej grupie poświęcimy szczególną uwagę, dostarczając wiedzę i umiejętności potrzebne do skutecznego funkcjonowania na nowoczesnym ryku.
Pierwszy krok
Źródło: Creative Poland