Z okazji Dnia Radia przygotowaliśmy dla Was coś specjalnego. Chcielibyśmy przybliżyć Wam temat podcastów. Jak powstały, czym są, do czego służą i jak z nich korzystać? Zapraszamy!
Zacznijmy od definicji. Słowo podcast pochodzi z połączenia dwóch innych – „broadcasting” (ang. nadawanie) i… iPod. Niewtajemniczonym (pewnie jest ich tu bardzo niewielu) przypomnimy, że jest to przenośny odtwarzacz muzyczny firmy Apple.
Najczęściej spotykanym formatem podcastów jest po prostu mp3. Podcasting to nadawanie audycji, zupełnie jak w radiu, tyle że w Internecie. Powodem, dla którego został wciągnięty w to produkt firmy Apple był fakt, że pierwsi użytkownicy podcastów pobierali audycje do słuchania na swoich iPodach właśnie.
Spokojnie, to nie jest jedyne urządzenie, na którym możecie słuchać podcastów, gdyż dziś wystarczy do tego byle komputer z zainstalowanym Media Playerem lub aplikacja iTunes, w przypadku Maca (aplikacja iTunes już posiada wbudowaną bibliotekę podcastów), smartfon lub nawet system audio w samochodzie.
Czym różni się podcasting od zwykłego pobierania plików muzycznych z Internetu? Otóż działaniem przypomina to bardziej kanały RSS. Jako użytkownicy zapisujemy się do danego kanału z audycją i to kanał dociera do nas, a nie my do niego. Nie trzeba nic pobierać, niczego szukać.
Do podcastów zapisujecie się tak samo jak do ulubionego bloga. Co więcej, blogi i podcasty często żyją w korelacji, gdyż zazwyczaj to blogi są odpowiedzialne za ich „dystrybucję”. Oprogramowanie, z którego korzystacie podczas pobierania zawartości kanałów RSS będzie samo pobierało nowe wersje podcastów lub będzie informować Cię, jeśli pojawią się nowe.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby także je pobierać je w całości i potem odtwarzać na innym urządzeniu. Niektóre czytniki podcastów (jak wspomniany iTunes) są tak skonfigurowane, że automatycznie będą pobierały nowe wersje plików i automatycznie przesyłały na urządzenia mobilne, Wam pozostaje tylko założyć słuchawki.
Podcasty często są nagrywane w stylu audycji radiowych – wynika to głównie z tego, iż ich „producenci” nie posiadają praw do utworów. Ci, którzy to jednak robią, podejmują spore ryzyko. W konsekwencji przez podcasting powstało wiele domowych audycji radiowych, które dotrzeć mogą do każdego na świecie. Najbardziej popularne mają powyżej miliona fanów! Internetowa gwiazda podcastów ma możliwość przekazania swojej wizji o wiele większej publiczności niż najbardziej poszanowany spiker radiowy!
Skoro można dotrzeć aż do takiej liczby odbiorców, łatwo jest wytłumaczyć, skąd wzięła się popularność tego rodzaju komunikacji i dlaczego sektorowi biznesowemu – i nie tylko – tak bardzo zależy, żeby odkryć wszystkie jego tajniki. Blogi, wraz z podcastami to nowy system dystrybucji treści.
Podcasting to początek nowej rewolucji medialnej, który zachęca użytkowników do globalnej dystrybucji swojej wizji i stworzenia całej rzeszy nowych fanów. Wywiera niesamowity wpływ na przyszłość dziennikarstwa, edukacji i rozrywki pozwalając każdemu na kreowanie i dystrybucję newsów. A to dopiero początek…
Źródło: Technologie.ngo.pl