Ponad 80% instytucji szkoleniowych deklaruje, że w 2013 roku chce podnosić poziom swoich usług. Zwiększenie kontroli nad jakością kursów to zdaniem ankietowanych w badaniu Bilans Kapitału Ludzkiego (BKL) najważniejsze wyzwanie, z jakim powinna zmierzyć się branża. Postulat dotyczy zarówno szkoleń komercyjnych, jak i współfinansowanych z funduszy unijnych.
Ogromny rynek szkoleń unijnych
Aż 21% usług szkoleniowych jest finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). To pokazuje, jakim motorem napędowym dla branży są środki unijne. - Zanim napłynie do Polski kolejna transza, warto wyciągnąć wnioski z prawie dziesięcioletniego doświadczenia z funduszami UE – mówi Andrzej Szastok z Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. - Środowisko trenerów powinno również się rozwijać i dbać o coraz to wyższą jakość oferowanych usług – dodaje. Tym bardziej, że fundusze unijne znacznie zwiększają dostępność szkoleń. Przypomnijmy, jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do tej pory z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki skorzystało ponad 5,3 mln osób, a więc prawie 14% wszystkich mieszkańców Polski.
Już dziś toczą się rozmowy na temat zapewnienia w przyszłości usług najwyższej jakości tym, którzy inwestują w podnoszenie swoich umiejętności. Reprezentanci administracji, instytucji edukacyjnych i przedsiębiorców wspólnie wypracowują narzędzia, które pozwolą jeszcze skuteczniej dostosować kolejną transzę środków unijnych do polskiej specyfiki. – Dynamicznie zmienia się rynek pracy, pogłębiają się dysproporcje między oczekiwaniami pracodawców a możliwościami pracowników. Rośnie potrzeba edukacji, ale edukacji na najwyższym poziomie, bo tylko takie szkolenia są w stanie niwelować problemy, z jakimi się borykamy – mówi Anna Świebocka-Nerkowska, Dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Większa jakość leży w interesie wszystkich zainteresowanych stron: administracji, odpowiadającej za zarządzanie funduszami unijnymi, instytucji szkoleniowych i firm, które korzystają z tego rodzaju kursów. Słuchamy wszystkich argumentów i staramy się znaleźć wspólny mianownik – dodaje.
Będzie lepiej
Jest szansa, że systemowe rozwiązania, mające na celu polepszenie usług, przełożą się na jeszcze większe zainteresowanie przedsiębiorstw kursami współfinansowanymi z funduszy unijnych. Tym bardziej, że wciąż dla ponad 60% ankietowanych pracodawców koszt szkoleń jest istotną barierą, która powstrzymuje ich przed inwestowaniem w podnoszenie umiejętności pracowników. Co ciekawe, w tej grupie tylko co siódmy planuje w przyszłości poszukiwanie alternatywnych źródeł finansowania rozwoju kadry. – Oferta szkoleń współfinansowanych jest bardzo szeroka. Jednocześnie trudno jest się zdecydować na konkretnego dostawcę bez dobrej znajomości programu – przyznaje Bartosz Żukowski dyrektor biura szkoleń w Banku Pekao SA, Członek Strategiczny Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. – Trafniejszy wybór byłby możliwy np. dzięki upublicznieniu ocen innych uczestników lub decydentów zamawiających szkolenie (w przypadku kursów dedykowanych głównie dla przedsiębiorstw). Takie przeniesienie pomysłu rodem z Facebook’a byłoby cennym źródłem wiedzy na temat jakości poszczególnych programów – dodaje.
Źródło: „Kształcenie przez całe życie”, Bilans Kapitału Ludzkiego – wspólny projekt Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. W badaniu instytucji szkoleniowych, które odbywało się od 22 lutego do 22 maja 2012 r., przeprowadzono 4504 wywiadów. Badanie wykonała firma Millward Brown SMG/KRC.